نماد آخرین خبر
  1. مهم
بین الملل

درگیری ارمنستان و آذربایجان شدت گرفت؛ اعلام آماده باش جنگی

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
درگیری ارمنستان و آذربایجان شدت گرفت؛ اعلام آماده باش جنگی

آخرين خبر/ درگيري ميان نظاميان ارمنستان و جمهوري آذربايجان در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ که چندين سال است که ادامه دارد با حمله ارمنستان به مناطق مرزي جمهوري آذربايجان دوباره از سر گرفته شد و باعث شد که اين منطقه در بالاترين درجه هشدار جنگي قرار گيرد.

منطقه «قره‌باغ کوهستاني» (ناگورنو قره‌باغ) بار ديگر پس از سه ماه صحنه درگيري و زد و خورد نيروهاي ارتش ارمنستان و جمهوري آذربايجان است و شبح جنگ بار ديگر بر اين منطقه سايه افکنده است.
اولين درگيري‌ها به نظر مي‌رسد از بامداد امروز آغاز شده و وزارت دفاع آذربايجان صبح امروز اعلام کرد که مواضع و شهرک‌هاي مرزي اين کشور و برخي از مناطق در خاک جمهوري آذربايجان از سوي نيروهاي مسلح ارمنستان هدف خمپاره قرار گرفته که تلفاتي از ميان نظاميان و غيرنظاميان به همراه داشته است.
باکو در ادامه از انجام اقدامات تلافي‌جويانه خبر داد و افزود واحدهاي پيشرفته ارتش آذربايجان در حال به کار بستن اقدامات تلافي‌جويانه براي سرکوب تحرکات نيروهاي ارمني هستند تا از امنيت جمعيت غيرنظامي که نزديک خط مقابله نظامي زندگي مي‌کنند اطمينان يابند.
«الهام علي‌اف» رئيس‌جمهور آذربايجان نيز صبح امروز در مقابل دوربين تلويزيون‌ها حاضر شد و گفت که نيروهاي مسلح ارمنستان با انواع سلاح‌ها از جمله توپخانه سنگين مواضع ارتش آذربايجان و تعدادي از مناطق مسکوني را هدف قرار داده‌اند که در نتيجه تعدادي از نيروهاي نظامي و غير نظامي مجروح شده‌اند. او در ادامه از پاسخ متقابل نيروهاي آذربايجان خبر داد.

با شدت گرفتن تنش‌ها در قره‌باغ و پس از تصميم پارلمان جمهوري آذر بايجان، رئيس جمهور اين کشور دستور اعلام وضعيت جنگي در اين کشور را صادر کرد.
پس از آن، «نيکول پاشينيان» نخست‌وزير ارمنستان نيز از حمله نيروهاي آذربايجاني در منطقه ناگورنو-قره‌باغ خبر داد و وزارت دفاع ارمنستان هم اعلام کرد که نيروهاي اين کشور دو بالگرد و سه پهپاد آذربايجاني را در واکنش به حملات باکو ساقط کرده‌اند.
در شرايطي که دو طرف يکديگر را به آغاز درگيري‌ها متهم مي‌کنند، مجموع اين رخدادها باعث شد تا  «آرائيک هاراطونيان» رئيس منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ» صبح امروز در يک نشست اضطراري با اعضاي شوراي ملي، آماده‌باش جنگي اعلام کند. او در بيانيه‌اي از تمامي افراد بالاي ۱۸ سال خواست تا آماده جنگ شوند.
هاراطونيان همچنين در پيامي تاکيد کرد: «اين جنگ براي مرگ يا زندگي است که آن را به جان پذيرفته و در آن پيروز خواهيم شد. تلفات انساني و مادي ما را مايوس نخواهند کرد. اعلان جنگ کرده‌اند و جنگ دريافت خواهند کرد.»
رسانه‌ها به نقل از مقام‌هاي جمهوري آذربايجان خبر دادند که اين کشور در درگيري‌ها با ارمنستان بر 6 روستاي تحت کنترل اين کشور مسلط شده است و اين در حالي است که ارمنستان چندين مرتبه به تماميت ارضي آذربايجان حمله کرده و برخي مناطق اين کشور را اشغال کرده است.

دو روز پيش سفارتخانه‌هاي آمريکا در باکو و ايروان، در بيانيه‌اي از تمامي شهروندان آمريکايي خواستند تا به منطقه مورد اختلاف وارد نشوند، گويا از وقوع درگيري‌ها خبر داشتند. 

اعلام آمادگي ايران براي فراهم کردن زمينه گفت‌وگو ميان ارمنستان و آذربايجان
وزير امور خارجه ايران در پيامي در توئيتر از آمادگي ايران براي فراهم کردن زمينه گفت‌وگو ميان ارمنستان و آذربايجان خبر داد.

ترکيه؛ از همدردي با آذربايجان تا تحريک مردم ارمنستان به شورش

اردوغان از شهروندان ارمنستان خواست تا آينده خود را به دست بگيرند و عليه نخست وزير کشورشان باشند.
در واکنش به اين تحولات، وزارت خارجه ترکيه نيز در بيانيه‌اي بار ديگر حمايت خود را از جمهوري آذربايجان اعلام کرد و گفت که ترکيه کمک‌ها و حمايت‌هاي لازم را در اختيار آذربايجان قرار خواهد داد.

روسيه خواستار خويشتنداري دو طرف شد

وزارت خارجه روسيه نيز در بيانيه کوتاهي از دو طرف خواسته است تا فورا درگيري‌ها را متوقف کرده و براي تثبيت اوضاع به مذاکره روي بياورند.

جمهوري‌هاي آذربايجان و ارمنستان، دو جمهوري استقلال يافته از اتحاد جماهير شوروي از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستاني توسط ارمنستان و اعلام خودمختاري اين منطقه وارد درگيري نظامي شدند و تلاش‌ها براي حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه ميانجي مينسک سازمان امنيت و همکاري اروپا تاکنون بي‌نتيجه بوده است.

طبق گزارش آناتولي، ارتش ارمنستان 12 جولاي (22 تير) آتش‌بس با جمهوري آذربايجان را نقض و با حملات خمپاره‌اي مواضع کشور همسايه را هدف قرار داد و اين اقدام بعد از حمله تلافي جويانه باکو و متحمل شدن تلفات، نيروهايش را از مرز عقب کشيد.
بنا بر گزارش اين رسانه، ارتش ارمنستان طي اين درگيري‌ها 12 سرباز جمهوري آذربايجان شامل برخي افسران عالي رتبه اين کشور را کشتند.
مناقشه ميان ارمنستان و جمهوري آذربايجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستاني در سال ۱۹۸۸ ميلادي آغاز و در سال ۱۹۹۲ ميلادي به درگيري‌هاي نظامي تبديل شد .
بر اثر مناقشه منطقه قره‌باغ کوهستاني جمهوري آذربايجان و هفت شهرستان ديگر در همجواري آن تحت تصرف نيروهاي ارمنستاني درآمد .
در سال ۱۹۹۴ ميلادي با ميانجيگري گروه مينسک سازمان امنيت و همکاري اروپا آتش‌بس ميان طرفين مناقشه برقرار شد، ولي تلاش‌هاي بين‌المللي براي حل مسالمت‌آميز اين مناقشه تا به حال نتيجه‌اي نداشته است .
روسيه به همراه فرانسه و آمريکا از سال ۱۹۹۷ ميلادي رياست مشترک در گروه ميانجي مينسک سازمان امنيت و همکاري اروپا ويژه حل مسالمت‌آميز مناقشه قره‌باغ  را بر عهده دارد .

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar