logo

سرمقاله وطن امروز/ دیپلماسی فشار مضاعف به منافقین

منبع
وطن امروز
بروزرسانی
سرمقاله وطن امروز/ دیپلماسی فشار مضاعف به منافقین

وطن امروز/ « دیپلماسی فشار مضاعف به منافقین » عنوان یادداشت روز در روزنامه وطن امروز به قلم مهدی بختیاری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
 
سیاست جدید دولت فرانسه در قبال گروهک تروریست منافقین و برخورد پلیس این کشور با این گروهک و حمله به یکی از مراکز آنها در شهر پاریس که به بازداشت چند نفر از اعضای آنها و کشف مقادیری سلاح انجامید، اقدامی بی‌سابقه در چند دهه اخیر بود، چراکه فرانسه از زمان خروج منافقین از ایران در سال 60، نخستین و اصلی‌ترین کشوری بود که به سران گروهک نفاق پناه داد و نقشی موثر در تقویت آنها و بعدها روابط‌شان با رژیم بعث عراق ایفا کرد. گروهک منافقین البته در سال‌های اخیر در پی چالش‌های بزرگی که در راس دچار آن شد و نیز از دست دادن کنترل کامل بر روی بدنه خود، مشکلات عدیده داشته که منجر به آوارگی تعداد زیادی از آنها بین فرانسه، آلمان، آلبانی و کانادا شده است. با این حال، این گروهک همچنان سعی دارد در مقاطعی نظیر حوادث سال 1401 از تمام توان خود برای ایجاد آشوب و ناامنی (هرچند دیگر این توان به اندازه دهه‌های قبل نیست) بیشترین استفاده را بکند. برای همین نیاز بود جمهوری اسلامی ایران سیاست دقیق و فعال‌تری در قبال این گروهک و جلوگیری از اقدامات آنها در داخل کشور پی بگیرد.  با روی کار آمدن دولت شهید رئیسی و انتخاب شهید حسین امیرعبداللهیان به عنوان وزیر امورخارجه، در یک هماهنگی کامل با بخش‌های امنیتی و نظامی، اقدامات مهمی در عرصه سیاست خارجی ایران صورت گرفت که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:
- عملیات بی‌سابقه و بی‌نظیر «وعده صادق» علیه رژیم صهیونیستی که نشان داد دولت انقلابی، هر متجاوزی را پشیمان می‌کند.
- پاکسازی مرزهای غرب کشور از لوث تروریست‌های تجزیه‌طلب (تخلیه و خلع سلاح مقرهای گروهک‌های تروریست مدعی قوم کرد در اقلیم کردستان عراق)
- آزادی اسدالله اسدی دیپلمات انقلابی کشورمان که به ناحق توسط مدعیان حقوق بشر 5 سال در اسارت بود و رهایی حمید نوری شهروند ایرانی که ۵ سال بدون هیچ گناهی در زندان سوئد به سر می‌برد (این اتفاق دیروز رخ داد).

اما در کنار این موارد، یکی دیگر از مهم‌ترین سرفصل‌ها در این برنامه، فعال کردن حوزه دیپلماسی در زمینه برخورد با گروهک نفاق و فشار بیشتر بر باقیمانده‌های آنها در کشورهای مختلف بویژه در اروپا بود. منافقین در سال‌های گذشته و پس از اخراج از عراق، با فشار و حمایت آمریکایی‌ها، کشور آلبانی را به عنوان محل استقرار خود در نظر گرفته بودند و کمپ اشرف 3 را در این کشور راه‌اندازی کردند. این دیپلماسی فعال دولت شهید رئیسی بود که در هماهنگی کامل و دقیق، موجب تغییرات مهمی در سیاست دولت آلبانی در قبال این تروریست‌ها شد، به طوری که «ادی راما» نخست‌وزیر آلبانی گفت: «مجاهدین خلق نباید از آلبانی به عنوان بستری برای عملیات سیاسی خود استفاده کنند و میهمانان ما بارها این توافق را نقض کرده‌اند». او در بخش دیگری از این سخنان اظهار داشت: «آلبانی قصد جنگ با ایران را ندارد و کسی را که از میهمان‌نوازی ما سوء‌استفاده کرده باشد، نمی‌پذیرد». در پی این اظهارات، پلیس آلبانی خرداد سال گذشته در چند نوبت، به کمپ اشرف 3 حمله و مقادیر زیادی از تجهیزات اطلاعاتی آنها را مصادره کرد و در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار داد که یک نمونه از اطلاعات آن، شامل مشخصات رابط‌های این گروهک در داخل کشور بود. در پی این اقدام، دولت آلبانی مریم رجوی را که به فرانسه رفته بود، به آلبانی ممنوع‌الورود کرد و این درگیری‌ها و چالش‌ها، گروهک و سران آن را در کنترل بدنه آن که حالا بیش از پیش معترض شده‌اند سردرگم کرد. در ادامه این دیپلماسی که جمهوری اسلامی ایران با نقش‌آفرینی وزیر شهید پیش گرفت، دولت فرانسه که یکی از قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین حامیان مناففین است، به پلیس پاریس دستور داد برای تفتیش یکی از مراکز اصلی منافقین در این شهر اقدام کند. پیرو این عملیات، ۳ تن از اعضای منافقین دستگیر شدند و مقادیر زیادی سلاح نیز از این مقر کشف شد. این عملیات به گونه‌ای شکل گرفت که به گفته کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه ‌قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، عملیات پلیس فرانسه به صورت زنده از سوی ایران تحت رصد قرار داشت. برخورد با گروهک منافقین (که حالا با مبهم بودن وضعیت مریم رجوی سرکرده خود که پس از حمله عصبی و انتقال به بیمارستان دچار بحران در راس سازمان نیز شده) یک نمونه عالی و موفق از برنامه‌ریزی درست دیپلماتیک بر اساس مولفه‌های عزت و حکمت است که شاید بتوان آن را از مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم بویژه در زمینه سیاست خارجی دانست. یادمان نرود این اتفاقات با کمترین هزینه برای کشور، آن هم در کشورهای اروپایی که طبیعتاً روابط دوستانه‌ای با جمهوری اسلامی ایران ندارند، صورت گرفته و می‌توان از آن به عنوان الگویی قابل استفاده در دولت آینده نیز نام برد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره