نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

یک جامعه شناس: تحریم نبود، افسردگی بود

منبع
هم ميهن
بروزرسانی
یک جامعه شناس: تحریم نبود، افسردگی بود

هم میهن/متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

اردشیر گراوند، جامعه‌شناس هم معتقد است که مردم انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات ندارند. او در گفت‌وگو با هم‌میهن می‌گوید مردم دچار افسردگی‌اند، نه اینکه انتخابات را تحریم کنند: «معنا و مفهوم انتخابات بیشتر یک موضوع سیاسی است اما این شکل رفتار مردم با سیاست، بیشتر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. اتفاقی که درباره انتخابات اخیر افتاده،‌ تحریم نیست بلکه بیشتر بی‌اثری مشارکت مردم است. یعنی مردم با این عمل‌شان دارند می‌گویند که مشارکت ما اثری در بهبود اوضاع ندارد. این دو وجه متفاوت است؛ مردم روزی انتخابات را تحریم می‌کنند و خود همین تحریم یک رفتار فعال است، اما وجه دیگر این است که رفتار اخیر مردم بیشتر رفتار منفعل بود. مردم می‌گویند وقتی این انتخابات اثری در وضعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ما ندارد، پس مسئله اقتصادی، مسکن، ازدواج و... درست نمی‌شود. پس این تحریم نیست، رفتاری بسیار بدتر از آن است که اساساً مردم فکر می‌کنند که بودن و نبودن‌شان اثری ندارد. چون تحریم یک مشارکت‌نکردن فعال است اما اتفاقی که درباره این انتخابات افتاده، یک افسردگی اجتماعی است. مردم تا نتیجه عملی مشارکت‌شان در امر حکومت‌داری منجر به تغییر زندگی‌شان نشود، دلیلی نمی‌بینند که مشارکت کنند.»

به گفته گراوند، در دوران اصلاحات، انتخابات حدود ۸۰ درصد مشارکت‌کننده داشت و از بعد از آن دوران این درصد کم و کمتر شده است: «در سال ۹۲ سنجشی انجام شد که نشان می‌داد سرمایه اجتماعی حکومت به ۱۳ یا ۱۴ درصد رسیده بود. این وضعیت کنونی هم امری واضح است و نیازی به پژوهش ندارد. باید ببینیم چه شده که بعد از ۴۰ سال، مشارکت انتخاباتی مردم به نصف رسیده است. ارزش پول این کشور بی‌ارزش شده و وضعیت نرخ بیکاری، ازدواج و رفاه خانوار هم همین است. مهاجرت افزایش شدید پیدا کرده و مردم احساس ناامنی بیشتری می‌کنند.»

این جامعه‌شناس می‌گوید: «من پیش‌بینی رفتار خشونت‌آمیزی در حوزه سیاسی در چند سال آینده نمی‌کنم؛ چون موقعی که مردم به خیابان می‌ریزند و به مسائل سیاسی اعتراض می‌کنند، یعنی این مردم همچنان امیدی به اصلاح دارند و حکومت بابت این موضوع باید خوشحال باشد. ولی وقتی مردم دیگر به خیابان نیامدند یعنی امیدشان سلب شده است. با این اعداد و ارقام انتخابات اخیر، شخصاً حدس می‌زنم که این مردم دیگر به خیابان نخواهند آمد که این موضوع نشانه بدی است و نشان می‌دهد مردم اساساً در حوزه سیاسی هم افسردگی گرفته‌اند و ناامید شده‌اند.»
 
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar