نماد آخرین خبر

سیاست خارجی جلیلی ماجراجویانه و پزشکیان تعاملی است

منبع
فرارو
بروزرسانی
سیاست خارجی جلیلی ماجراجویانه و پزشکیان تعاملی است

فرارو/متن پیش رو در فرارو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

عبدالله رمضان زاده فعال سیاسی اصلاح طلب و سخنگوی دولت خاتمی به فرارو گفت: «چیزی که در این مدت مشخص شده این است که در دیدگاه آقای جلیلی، منافع ملی فدای منافع جناحی می‌شود. برای مثال در بحث FATF این موضوع را دیده ایم. در بحث مذاکرات نیز ایشان همیشه به شکلی عمل شده که گویی آقای جلیلی، سیاست ماجراجویانه را ترجیح می‌دادند. برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی در سیاست‌های ماجراجویانه و برای پیشگیری از حمله به سفارتخانه‌ها و برای ادامه مذاکرات سازنده، طبیعتا آقای پزشکیان اهداف و برنامه‌های بیشتری دارند. در بحث‌های فرهنگی و اجتماعی نیز، آقای جلیلی برنامه‌هایی در حوزه‌های حجاب، آزادی‌های سیاسی و اجتماعی ارائه کرده اند که همگی موید این نکته است که ایشان به التهابات اجتماعی بی توجهند»

وی افزود: «درباره مسائل اقتصادی نیز موضع روشنی از آقای جلیلی نشنیدیم و نمی‌دانیم که دقیقا چه برنامه‌ای دارند. در خصوص کار اجرایی نیز سوابق آقای جلیلی چندان سنگین نیست و ایشان بیشتر مشاور و مذاکره‌کننده بوده‌اند؛ بنابراین چگونه می‌خواهند مسائل اجرایی کشور را حل کنند. آقای پزشکیان سعی دارند همیشه با صداقت درباره مسائل مختلف صحبت کنند. برنامه‌ها و اهداف آقای پزشکیان هم در حوزه اقتصاد داخلی و هم در حوزه اقتصاد خارجی کاملا مشخص است. سوابق آقای پزشکیان نیز نشان می‌دهد منافع ملی را به منافع جریانی ارجحیت می‌دهد.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: «مرز افتراقی این دو نفر مرز بین ماجراجویی در سیاست خارجی و سیاست سازنده و مبتنی بر تعاملات است. مرز این دو نفر، مرز بین جناح بندی و ملی گرایی است. آقای جلیلی ثابت کرده اند که در حل مسائل تخصص ندارند و قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران اولین بار در زمان آقای جلیلی صادر شد و زمانی هم که ایشان مسئول مذاکرات بودند، روابط ما با دنیا به حداقل ممکن رسید. این در حالیست که آقای پزشکیان به شدت به دنبال توسعه روابط خارجی است هرچند که در احیای روابط خارجی قطعا با مشکلاتی مواجه خواهد شد. اما تفاوت بین این دو نفر در سیاست خارجی کاملا ملموس است و نمی‌توان نادیده گرفت.»

وی افزود: «در حوزه مسائل اجتماعی طرز تفکر آقایان کاملا متفاوت است. نگرانی آقای پزشکیان را درباره زنان و فیلترینگ و حجاب دیدیم، دیدیم ایشان نگران کتک زدن دختران و خشونت علیه زنان هستند و البته دیدیم که مشاور آقای جلیلی، امیرحسین ثابتی گفت که مبارزه با بی حجابی و مبارزه با مواد مخدر یکسان است. همچنین خانمی که به عنوان مشاور آقای جلیلی معرفی شده گفته است که خانم‌های بی حجاب خودشان مسئول تعرضی هستند که به آن‌ها می‌شود. این مجموعه مقایسه نشان می‌دهد که افکار آقای پزشکیان با آقای جلیلی و اطرافیانشان تا چه حد با یکدیگر متفاوت است.»

رمضان زاده گفت: «در حوزه مسائل اقتصادی، الگوی اقتصادی مائو، مورد توجه آقای جلیلی است که روی اقتصاد روستا‌ها متمرکز است. من برداشتم از مجموع تفکرات و ادبیات آقای جلیلی همین است. درباره تفاوت این ایده با نظرات اقتصادی آقای پزشکیان می‌توانیم به تاکید ایشان بر نظر متخصصان توجه کرد. آقای پزشکیان به دنبال توسعه اقتصاد به شیوه‌های جدید و به روز است.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar