نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

خوش خط و با اصول؛ روایت روزنامه اصولگرا از پسر پزشکیان

منبع
صبح نو
بروزرسانی
خوش خط و با اصول؛ روایت روزنامه اصولگرا از پسر پزشکیان

صبح نو/متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

ایام چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری فرصتی بود که مردم با خانواده و فرزندان نامزدها آشنا شوند و بدانند که هر نامزد چند فرزند دارد و فرزندان او چه کاره هستند و چه تحصیلاتی دارند.
نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه‌های مختلف رادیو و تلویزیونی و گفت‌وگوهای رسانه‌ای درباره فرزندان خود و اینکه آنها مشغول چه فعالیتی هستند، گفتند، اینکه چند فرزند دارند و تحصیلات آنها چه میزان است و در چه رشته‌ای تحصیل کرده‌اند. در برخی مواقع هم فرزندان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه‌های تلویزیونی حاضر شدند و درباره مواضع و خصوصیات خود به گفت‌وگو پرداختند.
یکی از نامزدهای انتخابات که در این موضوع پررنگ‌تر ظاهر شد، مسعود پزشکیان بود، رئیس‌جمهور منتخب هنگام ثبت‌نام در انتخابات با دخترش زهرا به ستاد انتخابات در وزارت کشور رفت و بعد از آن هم در برنامه‌های مختلف، دختر خود را با خود همراه داشت تا جایی که این اتفاق مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی قرار گرفت.
 
فرزندان رئیس‌جمهور منتخب
پزشکیان او به غیر از این دختر، دو پسر دیگر به نام‌های یوسف و مهدی هم دارد. البته یک پسر دیگر هم داشت که متأسفانه به همراه مادرش در سانحه تصادف رانندگی درگذشت.
مسعود پزشکیان در سال‌های اخیر در چند نوبت درباره این موضوع صحبت کرده و هر بار حزن و بعضا بغض و گریه با او همراه شده است. او در مصاحبه با یادآوری این خاطره گریه می‌کند. پزشکیان می‌گوید که پس از فوت همسرش ازدواج نکرده و خود نگهداری از فرزندانش را عهده‌دار شده است. در گفت‌وگوی دیگری گفت که همه زندگی و عشقش همسرش بوده و بعد از درگذشت او دیگر هیچ چیز حتی مقام و پست برای او در این زندگی ارزشی ندارد.
دو پسرش نیز در گفت‌وگو‌هایی تأکید کردند وقتی مادرشان زنده بوده هم پزشکیان آشپزی می‌کرده و کار‌های خانه را انجام می‌داده است. پزشکیان و همسرش پزشک بوده‌اند و پس از ازدواج و با وجود داشتن چهار بچه در امتحانات تخصصی شرکت کرده‌اند. بر اساس گفته‌های پزشکیان، او نفر دوم کشور شده و همسرش نفر اول؛ پزشکیان جراح عمومی شده و همسرش جراح زنان.
 
مردی که چند دهه پای همسرش می‌ماند
بهمن سال ۱۳۹۳ پزشکیان به همراه خانواده‌اش مهمان برنامه «فیروزه» بود، او در این برنامه درباره نحوه آشنایی با همسرش گفت: «با همسرم هم‌دانشگاهی و هر دو عضو انجمن اسلامی بودیم، آن زمان فقط دو نفر از دانشجویان دختر در دانشگاه چادری بودند و یکی از آن‌ها همسرم بود. وقتی با انقلاب فرهنگی دانشگاه‌ها تعطیل شد، از او خواستگاری کردم و خیلی راحت و ساده با مهریه یک جلد قرآن مجید، یک جلد مفاتیح‌الجنان و یک شاخه نبات ازدواج کردیم و زندگی دانشجویی خود را ادامه دادیم.» پزشکیان در این برنامه با اشاره به مرگ زودهنگام همسرش گفت: «برای من که یک دختر و دو پسر داشتم، خیلی سخت بود ادامه زندگی پس از مرگ همسرم؛ اما به‌خاطر بچه‌ها تصمیم گرفتم تنها بمانم.»
پزشکیان در ایام رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در کلیپی تأکید کرد که بعد از مرگ همسرش و پسر کوچکش ترجیح داده پای بچه‌هایش بماند.
به‌هرحال از آنجا که در بسیاری از مواقع مواضع و اظهارات فرزندان رؤسای جمهور مورد توجه رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی قرار می‌گیرد، نگاهی به مواضع یوسف پزشکیان انداختیم.
یوسف، پسر بزرگ‌تر مسعود پزشکیان دارای مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری (PHD) فیزیک از دانشگاه صنعتی شریف و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز با مرتبه علمی «استادیار» است. او متولد ۱۳ شهریور ۱۳۶۰ و متأهل است.
 
واکنش به سهم‌خواهی‌ها از پزشکیان
یوسف پزشکیان طی سال‌های گذشته مواضع قابل‌توجهی در فضای مجازی داشته است و بسیاری از مواضع او نشان می‌دهد نسبت به مسائل کشور و انقلاب با حساسیت و دقت عمل می‌کند‌.
مخاطب یکی از پیام‌های آخر یوسف پزشکیان، سهم‌خواهانی هستند که این روزها به پدرش برای گرفتن سهم از دولت فشار می‌آورند، او از این دسته از افراد خواسته منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح دهند.

فرزند مسعود پزشکیان در این پیام تأکید کرده: «گاهی با قبول نکردن مسئولیت هم می‌شود فداکاری کرد!»
البته سهم‌خواهی از رئیس‌جمهور منتخب، صدای شخص مسعود پزشکیان و برخی اطرافیان او را هم درآورده است و هر گروه و جریانی که از پزشکیان حمایت کرده تلاش می کند نیروهای خود را به شورای راهبری برای انتخاب کابینه جا کند.
موضع صریح اخیر مسعود پزشکیان مبنی‌بر تلاش گروه‌های سیاسی برای سهم‌خواهی، نشان می‌دهد همه شائبه‌هایی که تاکنون پیرامون شورای راهبری شنیده شده درست است.
یوسف پزشکیان هم با پیام خود کسانی را مخاطب قرار داده که گوشه کت پدرش را برای گرفتن مسئولیت رها نمی‌کنند.
او با این پیام از آنها خواسته که با عدم پذیرش مسئولیت، فداکاری کنند.
«برای کشور باید ‎فداکاری کرد. فداکاری جلوه‌ها و شکل‌های مختلف دارد؛ اما در کُنه همه آنها ترجیح منافع ملی بر منافع شخصی قرار دارد. گاهی با قبول نکردن مسئولیت و حمایت و گاهی با پذیرش مسئولیت! هرکس باید خودش راه فداکاری‌اش را بیابد.» این همان پیامی است که فرزند مسعود پزشکیان در صفحه شخصی‌اش در واکنش به سهم‌خواهی‌ها منتشر کرده است.
 
واکنش به جنایت‌های رژیم صهیونیستی
جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه اعتراضات مردمی بسیاری را در سراسر جهان به دنبال داشته است و در کشور ما نیز بسیاری با روش‌های مختلف، این جنایت‌ها را محکوم کردند، این در حالی است که برخی از کسانی که ادعای حقوق بشر دارند، سکوت کرده‌اند.

یوسف پزشکیان از جمله افرادی است که نتوانسته نسبت به این جنایت‌ها بی‌تفاوت باشد و در پیام‌های خود نشان داده دلش برای ظلمی که به مردم فلسطین و کودکان بی‌گناه این خاک می‌شود، می‌تپد.
او در یکی از پیام‌های خود در توئیتر به حمله شبانه رژیم اسرائیل به اردوگاه آوارگان فلسطینی که در آن بیش از 40 نفر شهید و ده‌ها نفر زخمی شدند، واکنش نشان می‌دهد و می‌نویسد: «اسرائیل دوست داره کشورها درگیر مسائل داخلی خودشون باشند تا بتونه راحت‌تر جنایت کنه و کسی اعتراض نکنه.»
 
نگرانی درباره بی‌حجابی
موضوع حجاب این روزها مورد توجه بسیاری از کارشناسان، رسانه‌ها و فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است. جدا از اینکه ممکن است راه‌حل‌ها برای حل معضل بی‌حجابی متفاوت باشد؛ اما همه آنها معتقدند باید برای حل این معضل تلاش و اندیشه شود.یوسف پزشکیان در این‌باره معتقد است که کلید مسأله ‎حجاب در دست خواهران باحجاب و مؤمن است.
او در این‌باره تأکید می‌کند: «‏ما معمولا در جای اشتباه به دنبال راه‌حل می‌گردیم. چیزی که راه‌حلش در دست خود ماست، می‌خواهیم به دست دیگران حل کنیم. مثلا کلید مسأله ‎حجاب در دست خواهران باحجاب و مؤمن است. اگر باحجاب، هنرمند، دانشمند، کارآفرین، موفق و بااخلاق باشد، جوانان را جذب می‌کند. ‎الگو باشید.»
 
واکنش به اصلاح‌طلبان
بسیاری از اصلاح‌طلبان معتقدند که حمایت آنها از مسعود پزشکیان باعث شده او پیروز انتخابات شود، این در حالی است که برخی این نظر را ندارند.
فرزند رئیس‌جمهور منتخب معتقد است که اصلاح‌طلبان تنها می‌توانند پنج درصد از آرا را جابه‌جا کنند. او پیش از این و در زمانی که اصلاح‌طلبان، انتخابات را تحریم کردند در توئیتی گفته بود: «‏اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان هرکدام ۱۰ درصد جامعه را شکل می‌دهند و اگر اصلاح‌طلبان تحریم نمی‌کردند، نمی‌توانستند آرا را بیش از پنج درصد جابه‌جا کنند.»
 
واکنش به ادعای شریفی‌ زارچی
«دکتر بهمن‌آبادی عضو هیأت جذب استاد راهنمای بنده بودند. من شخصا با ایشان صحبت کردم. دکتر زارچی بازی با کلمات می‌کنند. مشکل ایشان با کلمه ‎هیچ (در هیچ اقدامی برای تمدید قرارداد انجام نداده) است. وگرنه خودشان هم می‌دانند که باید پرونده را تحویل می‌دادند و نداده‌اند.»
این را «یوسف پزشکیان» فرزند مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب در پاسخ به توئیت علی شریفی زارچی گفته، توئیتی که شریفی زارچی در آن مدعی شده بود برای تمدید قراردادش به دانشگاه درخواست داده است.
شریفی زارچی در توئیت خود تأکید کرده: «استناد مدیریت دانشگاه آن است که به‌رغم مکاتبه در خرداد و آذر ۱۴۰۰ و شهریور ۱۴۰۱، هیچ اقدامی برای تمدید قرارداد خود انجام نداده‌ام. تاریخ ثبت درخواست‌های ترفیع و تبدیل وضعیت را ببینید تا متوجه شوید چطور حقیقت فدای سیاست می‌شود. جزئیات بیشتر را به همکارانم در شریف خواهم نوشت.»
 
مقابله با ضدانقلاب
ضدانقلاب طی سال‌های اخیر هزینه‌های بسیاری را برای از بین بردن انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند، حتی ما می‌بینیم جدا از حمایت دشمن و ضدانقلاب از رسانه‌های معاند، شبکه‌هایی از سوی ضدانقلاب برای این هدف تأسیس شد، شبکه‌ای مانند «من‌وتو» که بعد از چند سال تلاش ناکام ماند و در نهایت دشمن که دید هزینه‌هایی که می‌کند بی‌نتیجه است، این شبکه را تعطیل کرد.
یکی از اقدامات دشمنان و معاندین برای رسیدن به اهداف خود، سوءاستفاده و سوار شدن روی موج اعتراضات مردمی است و متأسفانه گاهی هم دیده می‌شود که برخی خواص هم فریب توطئه‌های دشمنان را می‌خورند و با آنها همراه می‌شوند.
یوسف پزشکیان در بسیاری از مواقع که چنین مسائلی ایجاد شده از دوستان و نزدیکان خود خواسته تا حساب خود را از ضدانقلاب و براندازان جدا کنند.
«من به دوستان و نزدیکان خودم توصیه می‌کنم که حساب‌شان را از براندازان جدا کنند. کیسه براندازان خالی است. وعده آب می‌دهند ولی نه به سراب که به خرابه می‌برند.» این واکنشی است که یوسف پزشکیان در مقابله با براندازان و ضدانقلاب داشته است.
در زمانی که ضدانقلاب تلاش داشت با سوار شدن روی اعتراضات مردمی، ماهی خود را از آب گل‌آلود بگیرد.
فرزند رئیس‌جمهور منتخب در واکنش دیگری هم تأکید کرد: «اعتراض کنید. مخالف اعتراض نیستم؛ اما مراقب باشید اعتراض‌تان را برای خودشان مصادره نکنند. مواظب باشید بازیچه و مهره دست براندازان نشوید. هر کسی از دوستان مایل باشد من حاضرم یک وقتی بگذاریم حضوری بنشینیم من استدلال کنم که براندازی راه نیست، بیراهه است؛ گمراهی است.»
 
احترام به نظر شورای نگهبان در زمان رد صلاحیت پدر
مسعود پزشکیان پیش از این و در انتخابات سال ۱۴۰۰ تأیید نشد، آن زمان یوسف پزشکیان به جای اینکه به این موضوع واکنش نامناسب و تندی نشان دهد، تنها نوشت: «در خانواده ما همه (به جز من) از روز اول با ثبت‌نام و ورود به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری مخالف بودند. اما حالا همه (از جمله من) از رد صلاحیت خوشحالیم. هرکس باید وظیفه خود را انجام بدهد. وظیفه دکتر ‎پزشکیان بود ثبت‌نام کند. حالا دیگر شب‌ها آسوده سر به بالین می‌گذارد.»
البته ناگفته نماند که مسعود پزشکیان در مرحله بررسی هیأت‌های اجرایی مجلس رد شده بود و پس از آن از سوی شورای نگهبان تأیید شد.
مسعود پزشکیان، ۱۸ دی‌ماه سال گذشته در این‌باره گفته بود: «اگر دخالت رهبری نبود، امکان رد صلاحیت من وجود داشت.»
او افزوده بود: «از زمانی که خودمان را شناختیم، سعی کردیم برای انقلاب و نظام کار کنیم و صادقانه رفتار کردیم. حضور من برای این است که عده‌ای را پای صندوق‌های رأی بکشانم و از طرفی سخنگوی مردمی باشیم که مشکل دارند... در رسانه‌ها و از جاهای مختلف شنیدم که مقام معظم رهبری، اسم من را آوردند و سوال کردند که به چه دلیل در هیأت اجرایی این‌طور شده و من را مدیون خودشان کردند. نهایتا اگر توصیه‌های رهبری نبود، تصور نمی‌کنم آنها می‌خواستند من را تأیید کنند.»
 
مخالفت با تحریم انتخابات
تحریم انتخابات موضوعی است که در انتخابات اخیر همواره مورد توجه دشمنان، معاندین و ضدانقلاب بوده است. آنها از هر روشی برای مأیوس کردن مردم از حضور در انتخابات استفاده کرده‌اند، دشمنان راهبردهای مختلفی را برای این کار به کار بسته‌اند، از اقدامات تروریستی گرفته تا فعالیت‌های گسترده در فضای مجازی. متأسفانه گاهی اوقات هم برخی در داخل در دام ضدانقلاب و دشمنان افتاده‌اند و در راستای اهداف دشمن حرکت کرده‌اند.
زمانی که اصلاح‌طلبان با این ادعا که نامزدی برای حضور در انتخابات مجلس ندارند، اعلام کردند می‌خواهند انتخابات را تحریم کنند، یوسف پزشکیان اما نظر دیگری داشت. او معتقد بود: «تحریم انتخابات یعنی تسلیم شدن.» و از اصلاح‌طلبان خواست که زودتر اجماع کنند.
به اعتقاد فرزند رئیس‌جمهور؛ تحریم انتخابات معنایی ندارد و باید با هر توان و ظرفیتی که وجود دارد، رقابت کرد.
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar