نماد آخرین خبر

آقای عبدالعلی‌زاده! حرف زدن نمی‌دانی، حرف نزدن که می‌دانی!

منبع
عصر ايران
بروزرسانی
آقای عبدالعلی‌زاده! حرف زدن نمی‌دانی، حرف نزدن که می‌دانی!

عصر ایران/متن پیش رو در عصر ایران منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

مهرداد خدیر| خبر «هو» شدن مهندس علی عبدالعلی‌زاده رییس ستاد انتخاباتی دکتر مسعود پزشکیان در نشست فعالان ستاد و نه در جمع رقبا طبعا مایهٔ شگفتی بود و به همین خاطر در جست‌و‌جوی چرایی این رخداد تلخ برآمدم و چنان‌که در خبری در همین تارنما هم آمده است دانستم ماجرا از این قرار بوده که آقای عبدالعلی‌زاده به نقش سید محمد خاتمی در پیروزی پزشکیان اشاره نکرده اما از نقش ستادهای محمد باقر قالیباف سخن گفته است! درست است که همراهی رییس مجلس با دولت پزشکیان ضروری است اما در نگاه فعالان ستاد او در مرحله اول رقیب پزشکیان بوده و در مرحله دوم هم سکوت نکرد و با امثال زاکانی و قاضی زاده هاشمی در حمایت از سعید جلیلی هم‌نوا شد. 

اگرچه در حد همان اعلامیه فردای شکست فاحش ۸ تیر بود ولی می‌توانست در مقام رییس مجلس به گونه‌ای دیگر موضع بگیرد و اگر قرار بود به توصیهٔ او عمل کنیم الآن گرفتار افکار سعید جلیلی بودیم که خود قالیباف عمل‌گرا هم حوصله او را ندارد.

با این پیشینه طبیعی است که فعالان ستاد پزشکیان نام بردن از او و نام نبردن از خاتمی را برنتابند اما «هو»‌ کردن هم، چنان که احمد زیدآبادیِ نازنین نوشته درست نبود و خستگی را به تن این بندهٔ خدا نشاند.

آنچه در این مراسم شنیده شد اما تنها صدای هو نبود و بارها این دو شعار را هم سردادند: “پزشکیان زنده باد خاتمی پاینده باد” و “دولت ائتلافی نمی‌خواهیم”. قاسم آل کثیر فعال مجازی که در نشست جمعه اعضای ستادهای پزشکیان در تهران حضور داشته هم یادآور شده:

در ابتدای برنامه، تعدادی از فعالان ستادیِ بلوچستان به دلیل اصرار یکی از متصدیان برای تغییرِ محلِ نشستن‌شان ناراحت شدند و با اعتراض به این رفتارِ ناپسند و غیرحرفه‌ای، عصبانیت خود را با فریادهایی از جمله “همیشه تبعیض است”، “نه به تبعیض” و “بلوچستانی پاشید بریم بیرون” ابراز کردند در حالی که می‌توانستند بعد از ردیفِ صندلی‌های شخصیت‌های سیاسی و ملی، چند ردیف برای اقوام با لباس های محلی درنظر بگیرند.

اصل داستان اما آنجا بود که علی عبدالعلی‌زاده رئیس ستاد کشوری پزشکیان در گزارش عملکرد ستادِ کشوری پرداخت از پیوستن مجموعه‌های مختلف از جمله مجموعه‌ای از ستاد قالیباف به ستاد پزشکیان خبر داد و از خاتمی نام نبرد و با واکنش شدید مخاطبان و شعارهای “اصلاحات زنده باد؛ خاتمی پاینده باد” مواجه شد. این واکنش‌ها سخنرانیِ او را دچار اخلال کرد و مخاطبان فریادِ “دروغه دروغه” سردادند و منظورشان این بود که تنها اصلاحات بود که پزشکیان را موفق کرد و در پایانِ سخنرانیِ عبدالعلی‌زاده نیز بازهم مخاطبان او را “هو” کردند.

به اعتقاد آقای آل‌کثیر “هو” کردنِ عبدالعلی‌زاده شاید حاوی پیامی جدی از سوی هوادارانِ پزشکیان به رئیس جمهورِ جدید باشد. پیامی که می‌گوید دیگر شیفتهٔ افراد نیستند و تسامحی در قبال خطاهای کوچک هم ندارند. البته ناگفته نماند که پس از عبدالعلی‌زاده، محمدجواد ظریف و محمد علی افشانی در سخنان‌شان به خاتمی، کروبی و تاثیرِ جریانِ اصلاحات، اشاراتی جدی داشتند تا دلِ هواداران را به دست آوردند اما اثر سخنان عبدالعلی‌زاده زدوده نشد.

او البته قبلا هم ادعا کرده بود جبهه اصلاحات نتوانسته ۵ هزار نفر را برای حضور در صندوق ها معرفی کند و آن را نشانه ضعف احزاب دانسته بود در حالی که این گونه نبوده و ضعف ستادهای خودشان بوده و این دو متفاوت‌اند.

به هر رو زحمات و سوابق او را نباید نادیده گرفت. آدم خوب و خوش‌نامی هم هست و صاحب ایده و در زمره مدیرانی که برای هر کاری بلافاصله بودجه نمی‌خواهد. اما با ظرایفِ سخن گفتن آشنا نیست و این به خاطر سن و سال اینها هم هست که در دنیای ما قبل دیجیتال سیر می‌کنند و نمی‌دانند دیگر تفاوت ندارد کجا حرف می‌زنی و به طرفه العینی همه مطلع می‌شوند.

مشهور است که واعظی بالای منبر دچار فراموشی می‌شود و آیات و احادیث را به اشتباه می‌خواند و مدام تذکر می‌شنود و هر چه در صدد اصلاح برمی‌آید باز ناتوان می‌ماند. از آن میان پیری برمی‌خیزد و می گوید حدیث را فراموش کرده‌ای،‌بسیار خوب! پایین آمدن از منبر را هم از یاد برده‌ای؟! ( آقای قاضی‌زاده -استاد روزنامه‌نگاری- هم در واکنش به متن‌های ضعیف می‌گفت: نوشتن نمی‌دانی، ننوشتن که می‌توانی!)حالا حکایت ماست و مهندس عبدالعلی زاده باصفا. مَرد! سخن گفتن ( مطابق پسند نسل‌های بعد از خود) نمی‌دانی. سخن نگفتن چه؟!

شاید به صلاح نبود این متن منتشر نشود چرا که در صدر هم آوردم حق او نبود هو شدن اما انبوهی از فعالان ستادها که از جان مایه گذاشتند تا ما گرفتار اوهام سعید جلیلی نشویم و راه سه ساله و میدان دادن به آدم های صفرکیلومتر ادامه نیابد هم نباید سرخورده شوند.

این همه فعال ستاد با شور و شوق از خاتمی نام می بردند و این قدر برای وزیر همان خاتمی ثقیل بود نام بردن از او؟! اگر پزشکیان ۴ سال وزیر (بهداشت) او بود عبدالعلی زاده که ۸ سال وزیر (مسکن) دولت اصلاحات بوده است. با این همه اما خدا قوت مهندس! این هو هم نمک کار. ولو نمک به زخمی که خود با سخن ناسنجیده در آن نقش داشتید. البته همان گونه که عبدالعلی‌زاده باید یادش باشد وزیر خاتمی بوده و به خاطر او خیلی ها به ستاد آمدند منتقدان هم باید یادشان باشد عبدالعلی‌زاده رفیق شفیق شهید مهدی باکری بوده است و اینها بیشتر مرد میدان عمل هستند تا جلب مخاطب با حرف اما باید مراقب باشند چون گاهی کار دست آدم می دهند مثل قضیه بنزین که دیگران جمع و جور کردند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar