نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

ممنوع‌الکاری سیستماتیک

منبع
روزنامه سازندگي
بروزرسانی
ممنوع‌الکاری سیستماتیک

روزنامه سازندگی/متن پیش رو در فرارو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دیگر ممنوع‌الکاری هنرمندان مخفیانه به خودشان اعلام نمی‌شود، گفت: هنرمند را دعوت می‌کنیم و با او سخن می‌گوییم. او می‌تواند از خود دفاع کند و در نهایت توسط هیات‌منصفه مورد قضاوت قرار می‌گیرد.
برای نخستین بار است که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد از حضور هیات‌منصفه برای قضاوت درباره ممنوع‌الکاری هنرمندان سخن می‌گوید. جالب اینجاست که او تاکید می‌کند: هنرمندان ممنوع‌الکار می‌توانند از خود دفاع کنند و این دفاع به رای هیات‌منصفه هم گذاشته می‌شود. با این‌ حال روشن نیست با توجه به تعداد زیادی هنرمندانی که درحال حاضر منع از کار شده‌اند، کدامیک توانسته‌اند در حضور این هیات به دفاع از خود بپردازند و رای هیات‌منصفه درباره آنها منجر به ادامه از سرگیری فعالیت آنها یا اینکه ممانعت از کار کردن‌شان شود.
اسماعیلی در ‌این ‌باره توضیح داد: «اگر هنرمندی دچار مشکلی شد به جای اینکه در راهروهای دادگاه و دادسرا در رفت و آمد باشد توسط هیات تخلفات در وزارت فرهنگ که با حضور نمایندگان اصناف و خود هنرمند تشکیل می‌شود مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این جلسه خود هنرمند سخنانش را می‌گوید و اگر حکم صادره مورد اعتراض قرار گرفت، موضوع در نهاد بالادستی ۹ نفره‌ای که در نظر گرفته شده است، بررسی می‌شود».
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: «مسائلی از قبیل ممنوع‌الکاری و … به صورت مخفیانه به افراد گفته نمی‌شود. اگر فردی دچار مشکلی شود به شکل رسمی دعوت و با وی سخن گفته می‌شود. او می‌تواند از خود دفاع کند و در نهایت توسط هیات‌منصفه مورد قضاوت قرار می‌گیرد. اگر به این رای هم اعتراض شود، پرونده به هیات بالادستی ارجاع می‌شود. آیا این مساله که با اهالی هنر با تکریم برخورد شود، دهه‌ها مورد مطالبه جریان سینما نبود؟»
همه این اظهارات درحالی است که طی روزهای گذشته زمانی که اخباری درباره ممنوع‌الکاری بازیگری چون باران کوثری توسط پدرش مطرح شد، رئیس اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی اعلام کرد که این ممنوع‌الکاری ربطی به سازمان سینمایی ندارد و در این‌ باره توضیح داد: «این موضوعات ارتباطی به سازمان سینمایی ندارد و اساساً سازمان مسئولیت و اختیاری برای چنین تصمیماتی را ندارد. هر چند این سازمان طی دو سال اخیر از تمام ظرفیت‌های خود برای حل مشکلات قضایی سینماگران استفاده کرده اما این تلاش‌ها به معنی مختار بودن سازمان در پرونده‌های قضایی یا امنیتی عوامل سینما نیست و اقدامات صرفاً با هدف حل‌وفصل پرونده‌های مطروحه در مراجع قضایی انجام شده و بحمدالله در بسیاری موارد نیز موفق عمل کرده است».

حالا با توجه به اظهارات تازه وزیر ارشاد معلوم نیست، کدامیک از هنرمندان می‌توانند از خود در حضور هیات‌منصفه دفاع کنند و قدرت دفاع از خود را خواهند داشت و کدام‌یک از آنها شامل پرونده‌های قضایی و امینتی می‌شوند. به نظر می‌رسد، مدیران این وزراتخانه و سازمان سینمایی باید در این ‌باره شفاف‌سازی لازم را انجام دهند یا اینکه حداقل مشخص کنند کدام‌یک از هنرمندان تا به امروز توانسته‌اند در حضور هیات‌منصفه به دفاع از خود پرداخته و قدرت اعتراض داشته باشند. از همه مهم‌تر اینکه هیات بالادستی ۹ نفره شامل چه افرادی است که باید اعتراض این دسته از هنرمندان را مورد بررسی قرار دهند. در ادامه وزیر فرهنگ با اشاره به سایر اقدامات انجام شده توسط وزارتخانه متبوعش، گفت: «در شورای هنر، سند سینما آماده نهایی شدن است؛ ضوابط صدور پروانه‌ ساخت و پروانه نمایش مورد انتقاد برخی از دوستان قرار گرفته بوده که پس از ابلاغ این سند، هنرمندان در عرصه سینما خارج از سیستم فرهنگی توسط هیچ محکمه‌ای فراخوانده نمی‌شوند. اگر بنا به دلایل متقن و ضروری تصمیمی مبنی بر توقف تولید یا نمایش فیلمی گرفته شود همه هزینه‌های ساخت فیلم با درخواست رئیس سازمان و موافقت وزیر فرهنگ پرداخت می‌شود». وی افزود: «در همه دنیا سینما در راستای منافع ملی قرار دارد. در کدام کشور سینما برخلاف منافع ملی است؟ ما این روند را شفاف کردیم و آنها را از حرف‌های در گوشی خارج کردیم. تهیه‌کننده‌ای قرارداد می‌بندد و حقوق بازیگران را به هر بهانه‌ای نمی‌دهد، جریان سینمایی باید بتواند با قوت، حقوق افراد را بگیرد». وی افزود: «اتفاقاتی که در این دوره رخ داد، گام‌های بلندی برای حل مشکلات است. سند موسیقی را بعد از ۴۵ سال توسط فقیهی همچون آیت‌الله رئیسی ابلاغ کردیم که در نتیجه آن هیچ نهادی جز وزارت ارشاد حق ندارد در موضوعات مربوط به برنامه‌های موسیقی ورود کند؛ براساس همین سند مساله‌ای که در یکی از کنسرت‌های موسیقی ایجاد شده بود، مرتفع شد. یک روز بعد از ابلاغ این سند، معاون امنیتی وزارت کشور نامه‌ای به استانداری‌های سراسر کشور ارسال کرد که از این پس در مورد اجراهای صحنه‌ای و کنسرت‌ها، نظر وزارت ارشاد ملاک است».
وزیر فرهنگ با بیان اینکه در روز رونمایی سند موسیقی، استاد فرهت آن را همچون جام طلایی در دست گرفته بود و می‌چرخاند، گفت: «اگر این سند هم مشکل داشته باشد، می‌توان آن را حل کرد همه اینها برای حفظ کرامت اهالی سینما و هنر است». وی افزود: «در شورای هنر، سند تئاتر مورد بررسی قرار گرفت. در همان سند تاسیس بنیاد ملی تئاتر ایران پیش‌بینی شد و به زودی افتتاح می‌شود».
وزیر فرهنگ گفت: «روزی که به وزارت فرهنگ آمدم، بودجه وزارت فرهنگ ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود اما امروز به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است».
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar