نماد آخرین خبر

نیویورک تایمز: آمریکا به اسرائیل «نه» قاطع بگوید

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
نیویورک تایمز: آمریکا به اسرائیل «نه» قاطع بگوید

دنیای اقتصاد/متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

«استیون سایمون» یکی از اعضای ارشد موسسه کوئینسی و استاد کالج دارتموث در ۳۱ژوئیه در نیویورک‌تایمز نوشت، با وجود افزایش تنش بین اسرائیل و حزب‌الله، هیچ یک از طرفین خواهان یک جنگ تمام‌عیار نیستند. اما می‌توان خواسته یا ناخواسته به شرایط انفجار رسید. در بهترین حالت، آتش‌بس در جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه، حزب‌الله را به سوی توقف شلیک موشک سوق می‌دهد که می‌تواند احتمال جنگ را از بین ببرد. پس از حمله موشکی روز شنبه به یک زمین فوتبال در «مجدل شمس» که منجر به کشته شدن ۱۲کودک و نوجوان شد، اسرائیل روز سه‌شنبه به ساختمانی در بیروت حمله کرد و گفت که فرمانده ارشد حزب‌الله را هدف قرار داده است. اسرائیل «فواد شکر» را مسوول حمله موشکی روز شنبه اعلام کرده بود. با این حال، اگر اسرائیل پا را فراتر بگذارد و عملیات بزرگی را علیه حزب‌الله آغاز کند (عملیاتی که اعضای دست راستی کابینه نتانیاهو، خواهان آن هستند)، ویرانگر خواهد بود.

این درگیری چند پیامد دارد: یکم) جامعه لبنان را که در حال حاضر در وضعیت فروپاشی اقتصادی به سر می‌برد، متلاشی می‌کند. دوم) جرقه یک بحران بشردوستانه را می‌زند که ایالات متحده و دیگران باید برای جلوگیری از آن تلاش کنند. سوم) حملات بیشتری را علیه منافع ایالات متحده در عراق، سوریه و جاهای دیگر برمی‌انگیزد. بر همین اساس، حملات حوثی‌های یمن هم به سطوح بالاتر سوق می‌یابد. چهارم) در حذف حزب‌الله هم شکست خواهد خورد. هیچ‌کدام از این سناریوها به نفع ایالات متحده نیست. واشنگتن درحالی‌که به صراحت می‌گوید به دفاع از اسرائیل ادامه می‌دهد، اما باید به اسرائیل بفهماند که از چنین جنگی حمایت نمی‌کند یا آن را با تامین مهمات، پیوستن به اسرائیل در حملات علیه حزب‌الله و ارائه پوشش دیپلماتیک برای مرگ غیرنظامیان مورد حمایت قرار نمی‌دهد.

دلایل مختلفی وجود دارد که می‌توان گفت جنگ در سراسر مرزهای شمالی اسرائیل وحشتناک است. به نوشته سایمون، سیستم هدف‌گیری هوش مصنوعی که توسط ارتش اسرائیل استفاده می‌شود تلفات غیرنظامی زیادی را به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر، حزب‌الله مانند حماس سنگرها و تونل‌های زیرزمینی حفر کرده و بنابراین، می‌تواند روند جنگ را فرسایشی کند. در تئوری، اسرائیل مدعی است که می‌تواند تمام موشک‌ها و راکت‌های حزب‌الله را که در حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰هزار تخمین زده می‌شود، به علاوه پرتابگرهایش را هدف قرار دهد. از آنجا که اسرائیل می‌داند که تا زمانی که تدارکات از ایران امکان‌پذیر باشد، از بین بردن تسلیحات حزب‌الله بی‌معنی است، احتمالا بخش‌هایی از لبنان را مسدود و از رسیدن مواد غذایی و سایر ضروریات به بسیاری از غیرنظامیان جلوگیری می‌کند. تاکنون، ایالات متحده، اسرائیل را از جنگ تمام عیار با حزب‌الله منصرف کرده اما شرایط آن‌قدر متزلزل است که هر لحظه می‌توان انتظار اقدامی یا تحولی غیرمنتظره را داشت. اگر دولت بایدن نتواند اسرائیل را از جنگ با حزب‌الله بازدارد، برای حمایت از عملیات اسرائیل تحت فشار سیاسی قرار خواهد گرفت.
 
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar