نماد آخرین خبر

کهنه سربازی که معتقد به دیپلماسی بود؛ روایت «گاردین» از اسماعیل هنیه

منبع
جماران
بروزرسانی
کهنه سربازی که معتقد به دیپلماسی بود؛ روایت «گاردین» از اسماعیل هنیه

جماران/متن پیش رو در جماران منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

در حالی که حماس به جایگزینی و ارتقای رهبران جدید در پی ترورهای اسرائیل عادت کرده است، از دست دادن شخصیت مشهور جهانی مانند هنیه تأثیر عملیاتی بزرگی خواهد داشت. این کهنه سرباز 62 ساله حماس روابط این جنبش با متحدانش در تهران و اطراف منطقه از جمله حزب الله را مدیریت می کرد.

گاردین در گزارشی درباره ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی جنبش حماس در تهران می نویسد: اسماعیل هنیه مانند همه شخصیت‌های برجسته حماس در تهدید دائمی ترور زندگی می‌کرد. به نظر می رسد ترور او در تهران، پایتخت ایران در یک حمله موشکی، آخرین عملیات جسورانه اسرائیل باشد که دشمنانش را در سراسر جهان هدف قرار می دهد. پس از حمله 7 اکتبر حماس ، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، گفت که رهبری حماس، از جمله آنهایی که خارج از نوار غزه هستند، شناسایی شده و هدف قرار خواهند گرفت.  با این حال، زمان و مکان ترور  هنیه به گونه ای است که می‌تواند عامل بی‌ثبات‌کننده دیگری در درگیری باشد که در آستانه تبدیل شدن به یک جنگ منطقه‌ای است.  ترور رئیس دفتر سیاسی حماس ظاهراً یک تقویت روحی بزرگ برای اسرائیل، موهبتی برای نتانیاهو منفور و ضربه سنگینی به  این گروه فلسطینی ( حماس) است.

پس از تقریباً 10 ماه جنگ در غزه، اسرائیل تاکنون نتوانسته بود رهبران ارشد حماس را از بین ببرد: مغز متفکر 7 اکتبر، یحیی سنوار، هنوز در غزه آزاد است. همچنین مشخص نیست که آیا حمله هوایی گسترده در اوایل ماه جاری که فرمانده نظامی این گروه، محمد ضیف را هدف قرار داده بود، موفقیت آمیز بوده است یا خیر.  موسی ابومرزوق، مسئول حماس تایید کرد که هنیه در جریان سفر به تهران برای تحلیف رئیس جمهور جدید ایران درگذشت.
 
این مقام حماس، این ترور را تشدید شدید تنش خواند که بی  مجازات نخواهدماند.  البته برخی منابع معتقدند که ظرفیت حماس برای واکنش به شدت کاهش یافته است. این حمله در عوض می‌تواند از سوی متحدان حماس پاسخ داده شود و خاورمیانه را به یک جنگ منطقه‌ای بین اسرائیل و ایران و نیروهای نیابتی آن نزدیک‌تر کند. ترور اسماعیل هنیه تنها چند ساعت پس از آن اتفاق افتاد که اسرائیل ادعا کرد که یکی از فرماندهان ارشد حزب الله را در بیروت، پایتخت لبنان هدف قرار داده است.  پس از این حمله هم منطقه در حالت آماده باش برای واکنش نشان دادن حزب الله قرار گرفته بود.

اسرائیل و حزب‌الله از زمان پیوستن حزب‌الله به جنگ در 8 اکتبر در حال نبرد فرسایشی هستند که در آخرین مورد آن منجر به کشته شدن 12 کودک در بلندی‌های جولان تحت اشغال اسرائیل شد. حزب الله مسئولیت این حمله را رد کرده است.

گاردین در ادامه این نوشتار ادعا می کند که ترور اسماعیل هنیه، توانایی تهران در تامین امنیت یکی از اصلی ترین متحدان خود در محور مقاومت را زیر سوال برده است. برخی رسانه های دولتی ایران می  گویند که انتقام این ترور را سایر اعضای محور مقاومت خواهند گرفت. پیش از  این نیز برخی از گروه های مورد حمایت ایران  در  یمن، عراق و سوریه به پایگاه های امریکا و منافع اسرائیل در منطقه حمله کرده بودند.

مردم غزه و اسیران اسرائیلی که در تونل‌های حماس نگهداری می‌شوند، قربانیان فوری این وضعیت هستند، زیرا در حال حاضر احتمال موفقیت در مذاکرات طولانی آتش‌بس کمتر است.

هنیه به عنوان رئیس دفتر سیاسی این گروه، مستقر در دوحه، پایتخت قطر، یک چهره کلیدی در مذاکرات با میانجیگری مصر، قطر و آمریکا با هدف آتش بس پایدار و توافقنامه آزادی اسیران و زندانیان بود. تلویزیون دولتی ایران گفت که ترور هنیه مذاکرات را «چند ماه» به تعویق می‌اندازد.

در حالی که حماس به جایگزینی و ارتقای رهبران جدید در پی ترورهای اسرائیل عادت کرده است، از دست دادن شخصیت مشهور جهانی مانند هنیه تأثیر عملیاتی بزرگی خواهد داشت. این کهنه سرباز 62 ساله حماس روابط این جنبش با متحدانش در تهران و اطراف منطقه از جمله حزب الله را مدیریت می کرد. رهبر دفتر سیاسی همچنین به طور گسترده ای عملگراتر و آماده تر برای مذاکره با اسرائیل نسبت به چهره های تندتری مانند سنوار، رهبر این گروه در غزه بود. هنیه یکی از مدافعان اولیه تلاش های سیاسی و دیپلماتیک در کنار مقاومت مسلحانه در داخل حماس بود و منشور اصلاح شده سلف خود در سال 2017 را  که به طور ضمنی وجود اسرائیل را قبول کرده، پذیرفت.  حمله 7 اکتبر تا حدودی در پاسخ به نگرش سختگیرانه نسبت به فلسطینی ها در اسرائیل انجام شد، زیرا اسرائیل از نظر سیاسی به سمت راست گرایش پیدا کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره