نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

مشرق نوشت: انحراف پرونده ترور هنیه در تهران توسط یک شبکه نفوذی!

منبع
مشرق
بروزرسانی
مشرق نوشت: انحراف پرونده ترور هنیه در تهران توسط یک شبکه نفوذی!

مشرق/متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست.

روایت غربی و عبری با چاشنی ایرانی از ماجرای ترور اسماعیل هنیه در تهران زدن یک تیر با دو نشان بود.

 ساعتی پس از ترور شهید هنیه در تهران چند کانال خبری در یک پیام‌رسان ایرانی انگشت اشاره را به‌سوی دستگاه امنیتی گرفته و نوشتند که ضعف اطلاعاتی در تهران عامل شهادت رهبر بلندپایه حماس در تهران شده است، این شایعات عجیب با انتشار گزارشی در یک روزنامه آمریکایی تقویت شد.

نیویورک‌تایمز در گزارشی هالیوودی با نمای پلیسی نوشت که یک دستگاه انفجاری ماه‌ها پیش از سفر این اسماعیل هنیه به تهران قاچاق شده بود و از حدود دو ماه پیش نیز در محل اقامت وی، کار گذاشته‌شده بود، این ادعا در حالی مطرح‌شده بود که هنیه خردادماه امسال به تهران سفرکرده و در مراسم تشییع شهید رئیسی نیز حاضرشده و در اتاق مشترک مقاومت در تهران نیز شرکت کرده بود.

گزارش آمریکایی‌ها در گذاشتن یک بمب در اتاق هنیه توسط عوامل نفوذی آن‌قدر سطحی و باعجله نوشته‌شده بود که یک رسانه انگلیسی نیز به میدان آمده تا بتواند تصویرسازی از این ماجرا را اصلاح کند، روزنامه تلگراف دو روز پس از انتشار گزارش نیویورک‌تایمز در یک روایت تکمیلی نوشت که قرار بوده اسماعیل هنیه را در روز تدفین آیت‌الله رئیسی در تهران ترور کنند اما به دلیل شلوغی محیط این مأموریت ناکام مانده است.

گزارش لندن نیز گاف‌های بزرگی داشت ازجمله آنکه شهید رئیسی را نه در تهران بلکه در مشهد خاک‌سپاری کرده بودند و شهید هنیه در مراسم شهر مشهد حضور نداشت، اما به جهت داغ کردن این ماجرا این روزنامه نوشته است که دو مأموری که بمب را در اتاق هنیه کار گذاشتند از ایران خارج شدند اما یک منبع آن‌ها در ایران بود تا محل نهایی اتاق هنیه را اعلام کند. این مأموران ساعت دو بامداد به‌وقت‌تهران بمب اتاق هنیه را از خارج کشور منفجر کردند!

پشت پرده تضعیف دستگاه اطلاعاتی کشور پس از ترور
روایت دو روزنامه آمریکایی و انگلیسی توسط سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز تقویت شد، دنیل هاگاری ساعاتی پس از ترور ناجوانمردانه شهید هنیه اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در شب سه‌شنبه به‌جز حمله هوایی برای ترور فؤاد شکر، فرمانده حزب‌الله در بیروت، در هیچ جای دیگر عملیات انجام نداده است.

حالا مشخص‌شده بود که چرا دو رسانه غربی سراسیمه برای واقعه خونین سحرگاهی در تهران روایت ساختند، آن‌ها در تلاش بودند که رد عاملان جنایت را از صحنه پاک کنند تا مانع از اجرای طرح تنبیه قاتلین گردند؛ خالد القدومی نماینده حماس در ایران درباره این ماجرا می‌گوید:

از وضعیت محل حمله و جنازه شهید هنیه مشخص بود که این حمله با یک پرتابه از هوا یا موشک صورت گرفته است. به‌هرحال من نمی‌خواهم وارد جزئیات بیشتر شوم؛ زیرا تیم‌های فنی و تخصصی برادران ما در جمهوری اسلامی مشغول تحقیق هستند و نتایج بعداً اعلام خواهد شد، واقعیت‌های روی زمین با روایت‌های نیویورک‌تایمز و سخنگوی ارتش اسرائیل در تضاد است. هدف از این روایت‌ها و اظهارات، سلب مسئولیت مستقیم از اسرائیل است تا از این طریق تبعات این جنایت متوجه آن نشود.

روایت غربی و عبری از ماجرای ترور اسماعیل هنیه در تهران زدن یک تیر با دو نشان بود؛ از سویی تلاش شده بود رد عاملین ترور را پنهان کرده و مانع از ایجاد یک هم سویی تحلیلی در داخل کشور شد، از سوی دیگر با راه انداختن بازار داغ شایعات دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور را لکه‌دار کرده و آن‌ها را متهم به دخالت، نفوذ با باز کردن یک پرونده قتل کرد. این صحنه‌سازی جالب‌توجه نیاز به شایعاتی داشت که در فضای مجازی دست‌به‌دست شود.

بررسی دقیق این ماجرا حکایت از آن دارد که متأسفانه عملیات روانی دشمن برای «اثرگذاری اجتماعی» در داخل هم‌دستانی داشته که اغلب روی موج حوادث خبری سوار شده و بدون دانستن عقبه ماجرا به تضعیف نهادهای حاکمیتی و انقلابی پرداخته‌اند. متهم کردن پدافند کشور به کم‌کاری، نیروی هوافضای سپاه به سیاسی بازی و دستگاه اطلاعاتی و امنیتی کشور به ضعف و نفوذ ازجمله پیوست‌هایی بود که برخی ناآگاهانه یا با برنامه و طراحی به آن دامن زدند.


درحالی‌که در تهران برخی از روی ضعف تحلیلی و تعدادی دیگر نیز احتمالاً از سر برخی شیطنت‌های خاص خط تضعیف نهادهای دفاعی و اطلاعاتی کشور را پیش برده‌اند، یاکوب آمیدرور، رئیس پیشین شورای امنیت ملی رزیم صهیونیستی در یادداشتی که پس از ترور شهید هنیه نوشته است اطلاعات قابل‌توجهی را پیش کشیده که نشان از حوادثی آن‌سوی حادثه تلخی تهران دارد.



این افسر اطلاعاتی رده‌بالای رژیم صهیونیستی با تصویرسازی موج وحشت از اشراف اطلاعاتی و نظامی و نیز ساختار هژمونیک منطقه‌ای ایران نوشته است:

ایران بزرگ‌تر از توان اسرائیل است و اسرائیل نمی‌تواند به‌تنهایی با آن مقابله کند، سیاست‌های گذشته اسرائیل در مقابله با تهدیدات منطقه‌ای کافی نبوده‌اند و نیاز به تغییر دارند، ایران دارای ظرفیت ژئو استراتژیک و جنگ با این کشور به معنای نابودی است!
ترجمه دقیق از سخنان یاکوب آمیدرور نشان از آن دارد که اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی نه یک عملیات پیش‌دستانه بلکه تحرکاتی واکنشی بوده و ناشی از یک ترس بزرگ است، اما در داخل این «ترس استراتژیک» ضعف و کنشی تفسیر شده و سیستم اطلاعاتی و دفاعی کشور را زیر سؤال می‌برد.

ویروسی که در فضای رسانه‌ای کشور توسط تعدادی اکانت و کانال خبری {که متاسفانه در بستر پیام‌رسان‌های داخلی و بدون هرگونه نظارتی فعال هستند} ایجادشده آن‌چنان رشد کرده که هم‌افزایی رسانه با دستگاه‌های اطلاعاتی تبدیل به یک استرس‌زایی خطرناک شده و مجازات قاتلین را به یک فشار سیاسی بدل کرده است.


گویی دستگاه اطلاعاتی و امنیتی کشور علاوه بر جنگ سخت راهبردی در بیرون از مرزها باید زیر فشار عوامل مستقیم نفوذ و موج‌های ناآگاهانه پس‌ازآن باشد، این فشار استرسی از نگاه دستگاه ادراکی دشمن می‌تواند خطای تصمیم‌سازی را به سطح آستانه برساند.

به خط شدن سرویس خارجی و شبکه داخلی!
جو غیرقابل کنترل این روزها است بارها در شبکه‌های اجتماعی تجربه شده است، به عنوان مثال ایام حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد و نیز عملیات‌های موشکی علیه پایگاه‌های تروریستی در شرق و غرب کشور، شبکه‌های اجتماعی مرجع غیررسمی اخبار جنگ شده اند.

در سال‌های اخیر هر بار که اخبار و هیجان جنگ در کشور بازتاب پیدا می‌کرد، کانال‌های خبری بی‌نام و نشان در تلگرام پای ثابت انتشار اخبار جعلی و هیجانی درباره این مسائل بودند. اما امروز و به ویژه پس از عملیات وعده صادق، مرجعیت این اخبار غیررسمی به پیام‌رسان‌های داخلی ایرانی تغییر موضع پیدا کرده است.

اما اخبار غیررسمی و هیجان انگیز منتشر شده در برخی پلتفرم‌های داخلی، سبب گمراه شدن توجه و تمرکز مردم از این اختلال گسترده سایبری به اخبار جعلی جنگ شد، اخباری که تا حدودی به بسترهای فارسی‌زبان شبکه‌های اجتماعی خارجی هم کشیده شد.
 

اخبار لحظه به لحظه جنگ ایران و اسرائیل در یکی از کانال‌های پرمخاطب پیام‌رسان ایتا

ریشه خارجی گمراه سازی خبری در روزهای اخیر جعل روایت و تصویر سازی جدید از ترور و ریشه‌های داخل آن علاوه بر تقویت عامل خارجی دارای ماهیت سیاسی نیز بوده است که همچنان به نتایج انتخابات اخیر ارتباط دارد، انتشار یک خبر جعلی به نقل از وزارت دفاع و چرخاندن آن در فضای رسانه‌ای داخلی برای آگاهان سیاسی چند خبر روشن دارد، هم‌زمان با سرویس خارجی شبکه داخلی ترور نیز به خط شده است!
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره