نماد آخرین خبر

راستی ازمایی ادعای صورت گرفته درباره تهدید اسرا‌ئیل توسط اردوغان

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
راستی ازمایی ادعای صورت گرفته درباره تهدید اسرا‌ئیل توسط اردوغان

آخرین خبر/ ایسنا و تابناک در خبری مدعی شدند اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سخنانی گفته «اگر اسرائیل به لبنان حمله کند، نیروهای ترکیه را برای دفاع از حزب‌الله به لبنان می‌فرستیم.»  در این گزارش ادعای رسانه ها را راستی آزمایی کردیم که در ادامه می‌خوانید : 

۱. این خبر بعد از سخنان اردوغان در سه شنبه  نهم مرداد در جریان نشست سران شاخه های حزب عدالت و توسعه منتشر شده است.

۲. با بررسی این سخنان که بخش زیادی از آن درباره اتفاقات منطقه و اسرائیل بود مشخص می شود اردوغان تنها  دربارع حمایت از فلسطین و مقایسه نتانیاهو با هیتلر صحبت کرده است.

۳. برخی از سخنان اردوغان طبق بررسی خبرگزاری دولتی ترکیه :
«دولت نتانیاهو برای کل منطقه خطرناک است و مانند یک سازمان تروریستی عمل می کند.»
«غزه امروز به بزرگترین اردوگاه کشتار در جهان تبدیل شده است و اسرائیل در حال اعمال وحشیگری بیشتر از آنچه هیتلر مرتکب شده است می باشد.»
«اسرائیل پس از کشتار هزاران نفر در غزه، اکنون دست خود را به سوی لبنان دراز کرده است.»
«ما به حقوق دیگران تعرض نمی کنیم و به هیچکس اجازه تعرض به حقوق ما را نمی دهیم و برادرانمان را در سخت ترین روزهایشان تنها نخواهیم گذاشت.»

۴. همچنین بررسی اخبار در این باره نشان می دهد ۲ روز قبل در نشستی اردوغان به موضوع فلسطین پرداخته و گفته بود: «ما باید بسیار قوی باشیم تا اسرائیل نتواند این کارهای مسخره را با فلسطین انجام دهد. همانطور که وارد قره باغ شدیم، همانطور که وارد لیبی شدیم، ممکن است مشابه آنها انجام دهیم.»

۵.  تنها خبری که نام لبنان را کنار اردوغان در روزهای گذشته به میان آورده است گزارش روزنامه جروزالم پست صهیونیستی است که براساس تحلیل دکتر آلون لیل مدیر سابق وزارت خارجه و سفیر سابق اسرائیل در ترکیه است. وی طبق تحلیلی در مورد احتمال این رویداد سخن به میان آورده است

۶. بنابراین اردوغان به طور مستقیم درباره  ارسال نیروی نظامی به اسرائیل و حمایت از حزب الله و لبنان در صورت حمله اسرائیل سخنی نگفته است. بنابراین این عبارت که «در صورت ورود اسرائیل به خاک لبنان، ترکیه مستقیما وارد جنگ با اسرائیل می شود»، نادرست است.

خبرنگار : جعفر یوسفی

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره