نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

اسب تک‌شاخ یا یهودی متعصب؟ اختلافات بر سر معاون هریس

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
اسب تک‌شاخ یا یهودی متعصب؟ اختلافات بر سر معاون هریس

دنیای اقتصاد/متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

ماه عسل دموکرات‌ها تمام شده و حالا کار به جای سخت آن رسیده است. رقابت مقدماتی تفرقه‌انگیز که بسیاری از دموکرات‌ها می‌خواستند از آن اجتناب کنند، دوباره سر و کله‌اش پیدا شده و حالا دعوا بر سر دریافت آخرین بلیت، بالا گرفته است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، مرحله آخر مبارزات انتخاباتی برای جانشینی معاون رئیس‌جمهور کامالا هریس به مرحله کریهی رسیده است؛ زیرا کمک‌کنندگان، گروه‌های ذی‌نفع و رقبای سیاسی از جناح‌های میانه‌رو و مترقی حزب برای نامزدهای مورد نظر خود لابی می‌کنند و قصد دارند نامزد خود را به کامالا هریس تحمیل کنند. عمده دموکرات‌ها تمایل دارند که بلیت بخت‌آزمایی به جاش شاپیرو، فرمانده پنسیلوانیا برسد که در جبهه چپ‌ها و ترقی‌خواهان، مخالفان فراوانی دارد.
 
 شکاف‌ها در میان دموکرات‌ها زمانی پدید آمد که سه رقیب اصلی -شاپیرو، سناتور مارک کلی از آریزونا و تیم والز فرماندار مینه‌سوتا- روز یکشنبه قبل از اینکه کمپین هریس تصمیمش را اعلام کند، با او در محل اقامتش در واشنگتن دیدار کردند. کوین مونوز، سخنگوی کمپین هریس، از اظهار نظر درباره این جلسات خودداری کرد. هریس قرار است این هفته همراه با رقیب خود وارد رقابت‌های انتخاباتی شود و یک تور پنج‌روزه هفت ایالتی را با یک گردهمایی سه‌شنبه شب در فیلادلفیا آغاز کند؛ جایی که انتظار می‌رود شاپیرو در آن حضور داشته باشد، خواه انتخاب هریس باشد یا نباشد.

چپ‌های دموکرات‌ها انتقادات خود را متوجه شاپیرو و کلی کرده‌اند و آنها را بیش از اندازه در برخی مسائل کلیدی محافظه‌کار می‌دانند. شان فاین، رئیس اتحادیه کارگران خودروسازی طی مصاحبه یکشنبه شب خود با شبکه سی‌بی‌اس گفت که «کلی واقعا نگرانی‌های اتحادیه درباره تعهد خود به قوانین طرفدار کارگری را کاهش نداده است و این سازمان «مسائل بزرگ‌تری» با هر دوی آنها (شاپیرو و کلی) دارد.» کمک‌کنندگان عمده دموکرات نشان داده‌اند که با هر یک از نامزدهای لیست فینالیست‌های کامالا هریس خوب خواهند بود؛ اما در میان بزرگ‌ترین اهداکنندگان مالی دموکرات اختلافاتی وجود دارد.

بحث شدیدی درباره یک گروه ایمیلی به نام «برای اتحاد دموکراسی» به راه افتاده است؛ جایی که کمک‌کنندگان جناح چپ درباره شاپیرو ابراز نگرانی کرده‌اند. گروه دیگری از فعالان مترقی که از طریق یک گروه ایمیلی به نام «سالن تغییر بازی» با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، علیه شاپیرو به میدان آمده‌ و اعضای خود را تحت فشار قرار داده‌اند تا مواضع او را درباره کارزار جنگی اسرائیل در غزه برجسته کنند. گفت‌وگوها در حین بحث درباره اینکه آیا استفاده از عبارت «جاشِ نسل‌کش» برای توصیف شاپیرو که یک یهودی متعصب است، یهودی‌ستیزی است یا خیر داغ شد. یک سازمان‌دهنده این گفت‌وگوها خواستار آرامش در گروه شد و زنجیره ایمیل را به‌عنوان «چرا جاش شاپیرو نباید معاون شود»، تغییر داد.
 
در برخی از ایمیل‌ها همچنین از اعضا خواسته شده تا برای والز که مورد علاقه لیبرال‌ترین مشارکت‌کنندگان حزب است- که حدود ۶۰نفر از آنهاست- تلاش کنند. یکی از پیام‌هایی که توسط بیلی ویمسات، مدیر اجرایی یک گروه کمک‌کننده لیبرال معروف به پروژه رای‌دهندگان جنبش، نوشته شده آمده است که شاپیرو می‌تواند باعث کاهش مشارکت رای‌دهندگان مترقی شود که نگران جنگ غزه هستند. او در یک عنوان ایمیلی که با نیویورک‌تایمز به اشتراک گذاشته شد، نوشت: «او در میان حوزه‌های انتخابی کلیدی و رای‌دهندگان جوان، رای‌دهندگان عرب و مسلمان و تا حدی کارگران فاقد رای است و این می‌تواند منجر به سوخت بلیت بخت‌آزمایی هریس در انتخابات شود.» در ادامه این ایمیل از تیم والز به‌عنوان «اسب تک‌شاخِ هریس» (یونیکورن) نام برده شده و خواستار حمایت از او شده‌اند. به نظر می‌رسد اختلافات بر سر شاپیرو در حزب بسیار بالاست و سناتور جان فترمن از پنسیلوانیا که مدت‌ها با شاپیرو در ارتباط بوده، از احتمال معاونت او ابراز نگرانی کرده است. البته شاپیرو مورد حمایت میانه‌روهاست و از این همه انتقاد از او شاکی و نگران هستند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar