نماد آخرین خبر

با سهم‌خواهی رئیس‌جمهور را اذیت نکنید

منبع
فرهيختگان
بروزرسانی
با سهم‌خواهی رئیس‌جمهور را اذیت نکنید

فرهیختگان/متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

عطیه همتی| بعد از برگزاری مراسم تحلیف مسعود پزشکیان و معرفی وی به‌عنوان چهاردهمین رئیس‌جمهور کشور قرار شد تا پایان هفته‌ای که گذشت لیست وزرای کابینه دولت پزشکیان به دست مجلسی‌ها برسد اما جسته و گریخته اسامی برخی چهره‌های سیاسی کشور به‌عنوان وزرای پیشنهادی قطعی دولت جدید در رسانه‌ها منتشر شد. از جمله این چهره‌ها سیدعباس عراقچی، معاون وزارت خارجه دولت تدبیر و امید بود که این بار با عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت خارجه مطرح شد. گفته شده عراقچی به‌عنوان گزینه قطعی این وزارتخانه کار خود برای رایزنی با مجلسی‌ها را نیز آغاز کرده‌ و به بهارستان رفت‌و‌آمد نیز دارد. مینو خالقی، فعال اصلاح‌طلب نیز روز گذشته در یک مراسم روز خبرنگار شرکت کرد و گفت قرار است یک زن در کابینه پزشکیان حضور داشته باشد.
اما اینکه این خانم سیاستمدار برای چه پستی در نظر گرفته شده  و اصلا چه کسی است یا اینکه این موضوع چقدر صحت دارد تاکنون هیچ اظهارنظری از سوی افراد نزدیک به دولت صورت نگرفته است. اما طی تماس‌های مکرر با برخی نمایندگان مجلس حتی فراکسیون مستقلین در این هفته و بی‌خبری آنها از وزرای پیشنهادی نشان داد یا پزشکیان هنوز به قطعیت در بستن کابینه خود نرسیده ‌‌است یا رایزنی‌های خود را برای گرفتن رای اعتماد با هیات‌رئیسه و شخص رئیس مجلس پی می‌گیرد. با این حال علیرضا سلیمی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس اعلام کرد قرار است تا پایان هفته لیست اعضای کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم به دست مجلس برسد. این در حالی است که محمدجواد ظریف معاون راهبردی رئیس‌جمهور و مسئول مرکز بررسی‌های استراتژیک اعلام کرد که شنبه 20 مرداد قرار است مجلسی‌ها از لیست کابینه باخبر شوند و پایان این هفته هنوز از لیست کابینه خبری نیست.


با این حساب به نظر می‌رسد میان دولت و مجلس بر سر اعلام کابینه اختلاف زمان وجود دارد. اما گزارش‌ها حاکی است که دولتی‌ها برای هر وزارتخانه به دو تا سه اسم رسیده‌اند و این روزها درحال رایزنی و همچنین استعلام از نهادهای امنیتی هستند تا درصورت عدم وجود مشکل امنیتی به مجلس معرفی شوند. پیش از این نیز روال این بود چهار وزارتخانه اطلاعات، دفاع، کشور و خارجه با مشورت و تایید رهبر انقلاب اعلام شود که دولت قبل بیش از این تعداد را انجام داد و حالا به نظر می‌رسد پزشکیان نیز قصد دارد برای چالش کمتر در کسب اعتماد وزیرانش در مجلس دست به چنین اقدامی بزند تا از پیچ تند رای اعتماد گرفتن از مجلس ایمن‌تر عبور کند و شاید هم دلیل اختلاف زمانی با مجلس همین موضوع باشد. 
با این حال عباس عبدی، یکی از اعضای شورای راهبری درخصوص معرفی «عباس علی‌آبادی» به‌عنوان وزیر نیرو در توییتی نوشت: «درباره انتخاب وزرا حساسیت زیادی ندارم چون دست پزشکیان خیلی باز نیست پس ایشان باید اعتماد کند.» عباس عبدی نوشت: «از جمله اگر علی‌آبادی برای نیرو معرفی شود به‌واسطه حمایت کامل مشاور عالی رئیس‌جمهور است و مسئولیت وضعیت آینده برق را آقای مشاور پیشاپیش از طریق این حمایت پذیرفته‌اند.»


توییتی که به‌خوبی گویای اختلاف نظرها در دولت است و نشان می‌دهد سهم‌خواهی‌ها همچنان ادامه دارد و شاید یکی از چالش‌های جدی پزشکیان از همان آغاز دولت همین سهم‌خواهی‌ها باشد و بهتر است کسانی که پیش از رای‌گیری پشت پزشکیان ایستادند و به ایشان در پیروزی در انتخابات کمک کردند بعد از انتخابات نیز ایشان را به‌عنوان رئیس‌جمهور و کسی که قرار است حرف آخر را در دولت بزند و تصمیم‌گیر نهایی است همراهی و از ایجاد حواشی‌های زائد و فشار به ایشان از طریق صفحات اجتماعی و بازی‌های رسانه‌ای جلوگیری کنند تا رئیس‌جمهور بتواند به مهم‌ترین وعده انتخاباتی خود که استفاده از جریان‌های مختلف سیاسی است عمل کند. به نظر می‌رسد با وجود این سهم‌خواهی‌های علنی که پای آنها به رسانه‌ها نیز باز می‌شود پزشکیان باید از همین اول کاری قدرت خود را در تصمیم‌گیری نشان داده و جلوی شلوغ‌کاری‌های اطرافیانش را چه در دولت و چه خارج از دولت بگیرد چون همان‌طور که پیداست هنوز دولت جدید تشکیل نشده هرگونه تصمیمی که مذاق اطرافیانش خوش نیاید سر از توییتر و شبکه‌های اجتماعی درمی‌آورد تا رئیس‌جمهور را تحت فشار رسانه‌ای و افکار عمومی قرار دهند.
آیا قرار است در صورت تشکیل دولت جدید هر تصمیمی در دولت یا وزارتخانه با حاشیه‌سازی خود طرفداران انتخاباتی دولت همراه باشد و در رسانه‌های اجتماعی برای تغییر نظر رئیس‌جمهور جنجال‌های رسانه‌ای راه بیفتد؟
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره