نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

بازیگران اصلی رای اعتماد

منبع
اعتماد
بروزرسانی
بازیگران اصلی رای اعتماد

اعتماد/متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

مسعود پزشکیان: بافت و ساختار مجلس دوازدهم با مجلس یازدهم متفاوت است


مهدی بیک اوغلی| واکنش مجلس دوازدهم به وزرای معرفی شده چه خواهد بود؟ آیا کابینه چهاردهم به سلامت از دالان بهارستان عبور می‌کند یا اینکه برخی از وزرا به دلایل سیاسی یا تخصصی از حضور در پاستور باز می‌مانند؟ احمد فاطمی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دوازدهم در پاسخ به این پرسش ضمن اشاره به برخی برخوردهای جناحی و سیاسی چهره‌هایی چون احمد میدری (وزارت کار) و محمدرضا ظفرقندی (وزارت بهداشت) و حتی صالحی‌امیری (وزارت میراث) رای اعتماد به اکثریت وزرای پیشنهادی را محتمل می‌داند. او معتقد است، فرجام رای اعتماد به وزرای کابینه، از دل هماهنگی‌هایی شکل می‌گیرد که میان فراکسیون مستقلین و جریان نواصولگرا به لیدری قالیباف در مجلس ایجاد می‌شود. به اعتقاد او جریان پایداری با حدود 65 نماینده به دنبال یارگیری از دل جریان نواصولگراست تا از آن برای مانع‌تراشی در روند بررسی صلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب کابینه بهره برد. اما برای یافتن پاسخی برای ابهامات وجود باید دید کدام طیف‌ها، گروه‌ها و فراکسیون‌ها در مجلس دوازدهم در شمایل بازیگران اصلی فعال هستند. پزشکیان 20اردیبهشت ماه و پس از پیروزی در انتخابات مجلس دوازدهم و قبل از توفیق در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم در گفت‌وگوی اختصاصی با «اعتماد» در تشریح بازیگران اصلی مجلس دوازدهم گفت: «بافت و ساختار مجلس دوازدهم، با مجلس یازدهم متفاوت است. قدرت به‌طور کامل در اختیار اکثریتی که در مجلس یازدهم هر کاری دوست داشتند می‌کردند، نخواهد بود.»

پزشکیان در ادامه می‌گوید: «طیف قوی‌تری از مستقلین و اصلاح‌طلبان در مجلس دوازدهم شکل گرفته و اصولگرایان با اختلافاتی که در درون خود دارند به راحتی نخواهند توانست، همه منویات و خواسته‌های خود را در مجلس به کرسی بنشانند.» دست سرنوشت اما کمتر از 2ماه پس از این گفت‌وگو، پزشکیان را از صندلی‌های سبز بهارستان به راس هرم ساختار اجرایی در پاستور رساند تا برای کسب رای اعتماد کابینه‌اش، منتظر نظر و رای همکاران بهارستانی‌اش شود. در این میان، 3جریان و فراکسیون اصلی در مجلس دوازدهم فعال هستند. جریان نخست شامل اعضای جبهه پایداری و طیف‌های رادیکال‌تر جناح راست است که بر اساس ارزیابی‌های «اعتماد»، 65 تا 70 نماینده در آن عضو هستند. جریان دوم اثرگذار در مجلس، نواصولگرایان هستند که بین 85 تا 90 نماینده در آن عضویت دارند. فراکسیون سوم، طیف مستقلین و نمایندگان اصلاح‌طلب است که محدوده‌ای حول و حوش 105 تا 110 نماینده را در بر می‌گیرند. جدا از این تعداد نماینده، حدود 20نماینده هم متناسب با شرایط، تغییر رویکرد داده و اقدام به تغییر دیدگاه می‌کنند. بر اساس اعلام برخی نمایندگان با پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری، پیش‌بینی می‌شود که تعداد نمایندگان عضو فراکسیون مستقلین به 125 تا 130نفر افزایش پیدا کند. اعتماد برای آگاهی از وضعیت صف‌کشی طیف‌های مختلف در مجلس گفت‌وگویی را با احمد فاطمی نماینده بابل و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ترتیب داده تا تصویری از همه احتمالات و جریانات اثرگذار در مجلس به دست آورد.

روند بررسی برنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی پس از حضور وزرا در کمیسیون‌ها در مجلس آغاز می‌شود. فضای ذهنی نمایندگان مجلس دوازدهم را چطور می‌بینید؟

آقای رییس‌جمهور با ارایه فهرست 19نفره وزرای پیشنهادی، به قولش برای ارایه کابینه‌ای مبتنی بر وفاق ملی و حضور همه طیف‌های سیاسی در اداره کشور وفا کرد. امروز توپ در زمین مجلس است تا برادری خود را با ایده وفاق ملی ثابت کند؛ متاسفانه در روند بررسی‌ها، شاهدیم که در کمیسیون‌های مختلف از جمله کمیسیون اجتماعی که من در عضو دارم، نمایندگان جبهه پایداری، نوعی تفتیش عقاید در خصوص برخی وزرا راه انداخته‌اند. این روند برخورد سیاسی به خصوص در مورد احمد میدری وزیر پیشنهادی کار، دکتر ظفرقندی وزیر بهداشت، عباس عراقچی وزیر خارجه و سیدرضا صالحی‌امیری وزارت میراث و گردشگری جدی‌تر است.

یعنی می‌فرمایید که نمایندگان به جای رویکردهای تخصصی و شایستگی فنی وزرای پیشنهادی به عقاید آنها توجه نشان می‌دهند؟

تنها یک جریان خاص این نوع برخوردها را دارد. تحلیل من این است که امروز مجلس در آزمون بزرگی قرار دارد . این آزمون که آیا می‌خواهد کنش همدلانه رییس‌جمهور را با واکنش مثبت پاسخ دهد یا اینکه دعواهای سیاسی را تداوم می‌بخشد؟ نباید فراموش کرد که بسیاری از چهره‌های اصولگرا در کابینه حضور دارند. شخصا فکر می‌کنم اگر سعید جلیلی هم رییس‌جمهور می‌شد، 40الی 50درصد کابینه با حضور همین چهره‌ها یا هم‌ردیف آنها شکل می‌گرفت. اتفاقا پزشکیان با این رویکرد انتقادات بسیاری را به جان خرید. ما به عنوان فراکسیون مستقلین علی‌رغم نقدهایی که به لیست ارایه شده داریم و معتقدیم می‌شد چهره‌های اصلاح‌طلب بیشتری در کابینه باشند، ولی برای شکل‌گیری دولت وفاق ملی و تحقق آشتی ملی از این نقدها عبور می‌کنیم. لازم است، دوستان اصولگرا هم اخلاق را رعایت کرده و وزرای اصلاح‌طلب این لیست را به چالش نکشند. نباید تنها وزرای اصولگرا را تایید کرده و به سایرین رای عدم اعتماد دهند. این رفتار یک کنش غیر اخلاقی و دور از مروت و جوانمردی است که معتقدم مجلس به سمت آن نمی‌رود. البته من شخصا معتقدم مجلس حق دارد که مطابق قانون و وظایفش نسبت به وزرای پیشنهادی رای اعتماد یا عدم اعتماد دهد. اما رویکردهای مورد نظر باید تخصصی و فنی و مبتنی بر شایسته‌سالاری باشد، نه سیاسی و جناحی و مبتنی بر منافع گروهی. همه باید در چهارچوب فرمایشات مقام معظم رهبری رفتار کنیم. ایشان تاکید کردند مجلس سریعا کار کابینه را حل و فصل کرده و کارهای عقب‌مانده را نهایی کند تا دولت معطل نماند. انتظار می‌رود مجلس به این ضرورت توجه کرده و به کل کابینه رای دهد.

در شرایط فعلی سمت و سوی دیدگاه نمایندگان به چه صورت است. کدام وزرا شانس عبور از بهارستان را دارند و کدام وزرا با نقدهای بیشتری مواجهند؟

غیر از خانم صادق برای وزارت راه و شهرسازی و محسن پاک‌نژاد برای وزارت نفت که بر اساس مسائل فنی، نقدهایی متوجه آنهاست، دو الی 3 وزیر هستند که به دلایل سیاسی و جناحی با مخالفت برخی طیف‌ها در مجلس مواجه شده‌اند. در مورد خانم صادق نظرات مثبت زیادی وجود دارد در عین حال برخی از نمایندگان پرسش‌هایی را در خصوص توانایی آنان برای تصدی حوزه مهمی چون راه و شهرسازی مطرح کرده‌اند. این بحث‌ها و پرسش‌ها مطرح می‌شود و درباره آنها استدلال می‌شود و اسناد و مدارک توانایی ایشان ارایه می‌شود. اما اشکالاتی که به وزیر کار یا وزیر میراث و وزیر بهداشت گرفته می‌شود، سیاسی و جناحی است. در واقع عقاید سیاسی این افراد به چالش کشیده شده و تفتیش می‌شود.

به نظر شما‌ آیا جبهه پایداری می‌تواند در روند کلی رای اعتماد به این وزرا مانع‌تراشی کند؟


خیر، جبهه پایداری در مجلس دوازدهم اقلیت است و نهایتا 60 تا 65 نماینده را شامل می‌شود. انتظار داریم که صدای اکثریت مجلس که صدای عقلانیت و وفاق و خردگرایی است، در صحن بیشتر طنین‌انداز شده و بلندتر شود.

اشاره کردید تعداد فراکسیون پایداری در مجلس حدود 65 نماینده را در بر می‌گیرد. غلامرضا نوری‌قزلجه رییس فراکسیون مستقلین مجلس دوازدهم هم قبلا تعداد نمایندگان طیف مستقلین و اصلاح‌طلب را حدود 100نفر اعلام کرده. باقی نمایندگان را باید ذیل طیف نواصولگرایان، جبهه انقلاب و طرفداران قالیباف تعریف کنیم؟

تعداد فراکسیون مستقلین مجلس حدود 105نفر است.از سوی دیگر، نمایندگان طیف قالیباف، انسجامی که جریان پایداری از آن برخوردار است را ندارند. من نگرانم که که گروهی از نمایندگان جریان قالیباف در ماجرای رای اعتماد به چهره‌هایی چون احمد میدری و ظفرقندی به دیدگاه پایداری نزدیک شوند و رایی به صندوق بیندازند که نظر جریان پایداری است. در این صورت در خصوص برخی چهره‌ها، شاهد رقابت نزدیکی خواهیم بود و وزرا با رای نزدیکی وارد فعالیت‌های اجرایی می‌شوند. انتظار این است که عقلانیت در مجلس دوازدهم بیشتر شود. باید بین فراکسیون‌های مستقلین، پایداری و فراکسیون جبهه انقلاب (جریان قالیباف) همراهی و همگرایی برای حضور تمام وزرا در دولت ایجاد شود.

با این توضیحات سرنوشت رای به وزرای پیشنهادی را چطور می‌بینید؟ آیا احتمال رای به همه وزرا محتمل است؟

با این روند به نظرم می‌توان فرجام خوبی را متصور شد. هرچند 2الی 3وزیر لب مرز هستند اما بعید نیست که همه وزرا رای بیاورند. نباید فراموش کرد که جریان مستقلین در مجلس جریان پویایی است و می‌تواند کنشگری موثری داشته باشد. با پیروزی آقای پزشکیان در انتخابات برآیند آرای خاکستری در مجلس به سمت دولت مستقر میل می‌کند و 20 الی 25نماینده باقی مانده نیز به مواضع جریان اصلاح‌طلب و مستقلین مجلس نزدیک می‌شوند. در این صورت تعداد نمایندگان سمپات این طیف تا 130 نماینده هم بالا می‌رود.
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره