نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

زیر ذره‌بین تندروها

منبع
هم ميهن
بروزرسانی
زیر ذره‌بین تندروها

هم میهن/متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

 در فهرست کابینه پیشنهادی پزشکیان به مجلس، نام محمدرضا ظفرقندی به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت به چشم می‌خورد؛ پزشکی که سابقه ریاست بر سازمان نظام پزشکی کشور را در دوران کرونا در کارنامه کاری خود دارد و در کنار دانش و حرفه پزشکی به‌عنوان چهره‌ای سیاسی هم شناخته می‌شود؛ مسئله‌ای که باعث شده حضور او در لیست وزرای منتخب پزشکیان برای عده‌ای خوشایند و برای عده‌ای دیگر نامطلوب جلوه کند.

ظفرقندی فوق‌تخصص جراحی عروق و استادتمام دانشگاه علوم پزشکی تهران و در حال حاضر دبیرکل انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران است. او همچنین از جمله پزشکانی است که در جنگ ایران و عراق به‌عنوان جراح داوطلب به جبهه جنگ اعزام و به کمک مجروحان جنگ شتافت. راه‌اندازی و فعالیت بخش جراحی عروق در دانشگاه علوم پزشکی تهران نتیجه دانش و زحمات اوست که در سال ۱۳۷۴ رخ داد.

از اعتراضات ۱۴۰۱ تا فلسطین
این پزشک اهل فن و یاری‌گر رزمندگان اما این روزها به دلیل همین انتخاب شدن به‌عنوان وزیر بهداشت چهاردهمین دولت، هدف حمله دلواپسان و رسانه‌هایی قرار گرفته است که وابسته به بخش تمامیت‌خواه جناح اصولگرا هستند. مانند روزنامه کیهان که در شماره دیروز او را سیاست‌باز توصیف کرد و مسبوق به سابقه فتنه‌گری خواند. البته اشاره روزنامه کیهان و هم‌داستان‌های آن، به بیانیه‌ انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد انقلاب اسلامی است که در بحبوحه اعتراضات ۱۴۰۱ منتشر شد؛ نهادی که ریاست آن را ظفرقندی بر عهده داشت: «ما جمعی از میانه جامعه خدوم پزشکی ‎در چهل‌وچهارمین سالگرد انقلابی که در زمان خود چشمان مشتاق منادیان استقلال، عدالت و آزادی را به خود مشغول و حتی مشعوف کرده بود، با جانی مجروح و روحی مغموم از حوادث اخیر نکاتی را با شما درمیان می‌گذاریم. به دنبال اعتراض مردمانی ظلم‌دیده و تحقیرشده در طول همه این سالیان و سربرآوردن جنبش پاک «زن، زندگی، آزادی»، بزرگانی از سابقون نظام جمهوری اسلامی همچون آقایان میرحسین موسوی و سیدمحمد خاتمی بیانیه‌های جداگانه‌ای منتشر کردند. لب و جوهر بیانیه هر دو عزیز، نگرانی عمیق از نحوه عملکرد و ناکارآمدی حکمرانی موجود در حوزه‌های گوناگون، برخورد غیرقانونی، سخت و متصلب با معترضین و به تبع آن وضعیت خطرناک و دلهره‌آورِ پیش رو است...»

در واقع از منظر گروهی که چشم بر روی حقایق موجود در جامعه بسته و تنها خواسته‌ها و باورهای همفکران خود را مطمح نظر قرار می‌دهند، اعتراضات مردم و بیان همراه با فریاد مطالبا‌ت‌شان در سال‌های مختلف فتنه،‌ معترضان فتنه‌گر و هر آنکس که از حقوق آنها سخن بگوید یار فتنه است. فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین در مجلس و نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت یکی دیگر از منتقدان ظفرقندی است.

او که به گفته خودش «عضو هیئت رئیسه گروه دوستی پارلمانی ایران، سوریه، لبنان، فلسطین و محور مقاومت» و دارای ۵ سال سابقه در این زمینه است در انتقاد از وزیر پیشنهادی بهداشت گفته است:«در همین انجمن جامعه پزشکی یک نامه نشان بدهید که در حمایت از کودکان غزه در این مدت منتشر کرده باشند. نامه‌ای از آقای دکتر رو کنند که در صف [سمت] درست تاریخ و موضع‌گیری‌های نظام، انقلاب و امنیت ملی و بین‌المللی ما ایستاده باشند یا مثلاً نسبت به مشکلاتی که برای مردم فلسطین پیش آمده، اظهار ناراحتی کرده باشند. ما نمی‌توانیم از این متغیر‌ها و شاخص‌ها بگذریم.»

موافقان ظفرقندی از کارآمدی و پاک‌دستی می‌گویند
ظفرقندی البته در کنار منتقدان حامیانی هم دارد. مانند جمعی از متخصصین بهداشت کشور که در پیامی خطاب به محمدبیگی نوشتند:«آرمان مبارزه با صهیونیست را اینگونه خراب نکنید. بحث‌های سیاسی سرجای خودش. اینجا نظام سلامت است. چرا از دکتر ظفرقندی در حوزه تخصصی مطالبه نمی‌کنید؟...»

نام دکتر شهرام یزدانی، سخنگوی ستاد انتخاباتی سعید جلیلی هم البته در میان حامیان ظفرقندی قرار دارد. او این حمایت را با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:«نیل به اهداف عالی نظام سلامت مانند اثربخشی و کیفیت سیاستگذاری و... مستلزم اصلاحاتی وسیع و بنیادین در نظام سلامت و نظامات مرتبط کشور است. جناب آقای دکتر ظفرقندی وزیر بهداشت و درمان پیشنهادی دولت چهاردهم از ویژگی‌هایی مانند کاریزمای فردی، دانش مدیریتی و تجربه بالا برخوردار می‌باشند ولی ایشان برای پیشبرد برنامه‌هایشان نیازمند اعتماد و حمایت عموم مردم هستند. رای اعتماد قاطع به ایشان در مجلس، نشان‌دهنده حمایت قوی از سوی نمایندگان مردم است و به ایشان این امکان را می‌دهد که با قدرت و اعتمادبه‌نفس بالا به اجرای برنامه‌ها و اصلاحات مورد نظر خود بپردازد. این حمایت مجلس نه‌تنها به پیشبرد اهداف نظام سلامت کمک می‌کند، بلکه به ارتقای سلامت عمومی جامعه و بهبود کیفیت زندگی مردم نیز منجر می‌شود.»

یکی دیگر از حامیان او اما دکتر علیرضا مرندی، وزیر بهداشت دولت‌های آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی است. او که در حال حاضر رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران است روز گذشته در نامه‌ای خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت، ضمن اعلام آمادگی فرهنگستان علوم پزشکی جهت مشاوره و همکاری و همفکری در خصوص موضوعات مرتبط با سلامت، موفقیت دکتر محمدرضا ظفرقندی را در ماموریت مهم واگذار شده و خدمت به مردم عزیز میهن اسلامی از خداوند متعال خواستار شد.

سعید نمکی، وزیر سابق بهداشت هم تاکید می‌کند که ظفرقندی از مدیران باسابقه‌ای است که بخش‌های مختلف بهداشت و درمان کشور را می‌شناسد:«ایشان هم رئیس دانشگاه علوم پزشکی و هم رئیس سازمان نظام پزشکی کشور بوده است؛ یعنی علاوه بر بخش دولتی با بخش خصوصی هم آشناست. از همه مهمتر از پزشکان خوشنام و پاکدستی است که تقریباً همه همکارانی که خودشان به این شیوه زندگی کرده‌اند ایشان را به پاکدستی و اتخاذ شیوه‌های درست مدیریتی می‌شناسند.»

سیامک مره‌صدق، عضو پیشین کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و نماینده کلیمیان در این نهاد هم نگاهی مثبت به وزیر پیشنهادی بهداشت داشته و معتقد است که ظفرقندی علاوه بر ریاست سازمان نظام پزشکی به‌عنوان نهاد تخصصی جامعه پزشکی، در مدیریت‌های دیگر این حوزه نیز سابقه فعالیت داشته و در مسئولیت‌های خود نمره قبولی گرفته است:«البته با جناح‌بندی‌هایی که در مجلس وجود دارد مشخص نیست چه می‌شود ولی با توجه به اینکه ایشان وابستگی چندانی به جناح‌های سیاسی خاصی ندارد بعید می‌دانم دلیلی برای رای نیاوردنش وجود داشته باشد.»

سیدموید علویان، معاون پیشین سلامت وزارت بهداشت هم ظفرقندی را وزیری مدبر و شجاع برای اجرای گفتمان دولت وفاق ملی در حوزه سلامت می‌داند:«درخواست می‌شود که از گزینه منتخب و معرفی شده دولت به مجلس حمایت تام شود تا با رأی قاطع، زمینه شروع به کار یک وزیر قوی در دولت چهاردهم فراهم شود.» سیدموید علویان، سعید ساعی، علیرضا زالی و بابک عدلی، چهار نفر از اعضای شورای مرکزی حزب سیاسی انجمن اسلامی پزشکان ایران با گرایش اصولگرایی هم در نامه‌ای خطاب به حسینعلی شهریاری، رئیس این انجمن و در واکنش به نامه اخیر این انجمن علیه ظفرقندی اعلام کردند که «نقد منصفانه و اظهارنظر جزو الزامات یک جامعه مدنی و مترقی است اما مفاد آن نامه به دلیل استفاده از روش‌های نامتعارف و عدول از اخلاق حرفه‌ای و اسلامی مورد تائید اینجانبان نیست.»

یکی از جالب‌ترین کنش‌ها و واکنش‌ها نسبت به تکیه زدن ظفرقندی بر مسند وزارت بهداشت اما مربوط به توئیت منتقدانه مالک شریعتی‌نیاسر، نماینده مجالس یازدهم و دوازدهم و همچنین پاسخ علی‌ نیکجو روان‌درمانگر به اوست. شریعتی نیاسر در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است:«امروز به آقای ظفرقندی گفتم در تخصص شما تردیدی نیست، ‌اما وزارت با ریاست بیمارستان متفاوت است. وزیر باید از بن دندان به مبانی انقلاب معتقد باشد. سوابق شما حمایت از فتنه ۸۸ بوده در همه سالیان.» نیکجو هم ضمن ریتوئیت کردن این پیام نوشت:«وقتی تو هنوز راه نیفتاده بودی تا طعم شیرین رانت را مزه کنی، دکتر ظفرقندی جلوی خط، داشت بچه‌های رزمنده را درمان می‌کرد. البته خوب می‌دانم که برای امثال تو جهل و فساد و تملق و دروغ مهمترین مؤلفه‌های انقلابی‌گری است. حالا تو شدی مدعی انقلاب! روزگار ما همان است که علی گفت: عالمها ملجم و جاهلها مکرم.»

با وجود مخالفت‌ها و موافقت‌ها اما دیروز سلمان اسحاقی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، اعلام کرده است که کمیسیون بهداشت و درمان بعد از برگزاری جلسات و بررسی برنامه‌های محمدرضا ظفرقندی در رای‌گیری به برنامه‌های این وزیر پیشنهادی رای مثبت داد و با نشاندن او بر کرسی ریاست این وزارت خانه موافقت کرده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره