نماد آخرین خبر

گاردین: واشنگتن به دنبال به تاخیر انداختن حمله ایران و حزب الله لبنان است

منبع
جماران
بروزرسانی
گاردین: واشنگتن به دنبال به تاخیر انداختن حمله ایران و حزب الله لبنان است

جماران/ متن پیش رو در جماران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

گفتگوی غیرمستقیم بین حماس و اسرائیل از زمان فروپاشی آتش بس کوتاه مدت در دسامبر به توافقی دست نیافتند. هدف این زبان امیدوارکننده نیز ممکن است متوقف کردن اقدامات تلافی جویانه ایران علیه اسرائیل پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، در ماه گذشته در تهران باشد. نگرانی های گسترده ای وجود دارد که حمله ایران به اسرائیل می تواند جرقه یک درگیری شدید منطقه ای را ایجاد کند.
 
آخرین دور مذاکرات آتش‌بس غزه بدون دستیابی به موفقیت در دوحه به پایان رسید، اما هفته آینده تاریخ جدیدی برای مذاکرات بیشتر برای تلاش برای پایان دادن به جنگ 10 ماهه تعیین شده است.  گاردین در گزارشی در این باره می نویسد: بیانیه کاخ سفید که به امضای میانجی‌های قطر و مصر رسید، از پیشنهاد جدیدی سخن می  گوید که «بر پایه‌های توافق قبلی» بنا شده و شکاف‌های باقی‌مانده را به شیوه‌ای که امکان «اجرای سریع توافق» را فراهم می‌کند، پر کرده است.

جو بایدن در بیانیه دیگری اواخر روز جمعه گفت که پیشنهاد جدید در دوحه مبنای توافق نهایی در مورد آتش بس و توافقنامه آزادی گروگان ها را ارائه می دهد و افزود: با در دسترس بودن آتش بس جدید، هیچ کس در منطقه نباید اقداماتی را برای تضعیف این روند انجام دهد.

اگرچه این دو بیانیه لحن خوشبینانه ای داشت، اما ده ها دور گفت و گوی غیرمستقیم بین حماس و اسرائیل از زمان فروپاشی آتش بس کوتاه مدت در دسامبر به توافقی دست نیافتند. هدف این زبان امیدوارکننده نیز ممکن است متوقف کردن اقدامات تلافی جویانه ایران علیه اسرائیل پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، در ماه گذشته در تهران باشد. نگرانی های گسترده ای وجود دارد که حمله ایران به اسرائیل می تواند جرقه یک درگیری شدید منطقه ای را ایجاد کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پس از پایان مذاکرات دوحه گفت که توافق آتش‌بس غزه «نزدیک‌تر از سه روز پیش» است. با این حال، سخنگوی حماس، واشنگتن را به تلاش برای ایجاد «فضای نادرست» بدون هیچ گونه قصد واقعی برای توقف جنگ متهم کرد.

به گفته مقامات بهداشتی محلی، فشار جدید برای پایان دادن به درگیری در حالی صورت گرفت که تعداد کشته‌شدگان فلسطینی در غزه از مرز 40000 گذشت.

فشار دیپلماتیک بر اسرائیل افزایش یافته تا زمانی که مذاکرات هفته آینده در قاهره از سر گرفته شود، امتیازاتی بدهد. دیوید لامی، وزیر خارجه بریتانیا، روز جمعه پس از دیدار با همتای اسرائیلی خود، اسرائیل کاتز، در تل آویو گفت که مقامات اسرائیلی به او گفته اند که امیدوارند در آستانه دستیابی به توافق باشند.

استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه که در کنار او صحبت می کرد، گفت که این لحظه کلیدی است؛ زیرا می تواند به صلح یا جنگ منجر شود.

کاتز در بیانیه ای گفت که اسرائیل از متحدانش انتظار دارد نه تنها به او کمک کنند تا از خود در برابر حمله ایران دفاع کند، بلکه پس از آن به اسرائیل برای حمله به ایران بپیوندند.

ترور  هنیه ساعاتی پس از آن رخ داد که یک حمله اسرائیلی به کشته شدن فواد شکر، فرمانده ارشد نظامی در جنبش حزب‌الله لبنان منجر شد. حزب‌الله وعده داده است که انتقام کشته شدن شکر را خواهد گرفت و در پیامی روشن به اسرائیل، روز جمعه ویدئویی را با زیرنویس‌های عبری و انگلیسی منتشر کرد که به نظر می‌رسد تونل‌های زیرزمینی را نشان می‌دهد که در آن کامیون‌ها موشک‌های دوربرد را حمل می‌کنند.
 
حمله نظامی اسرائیل به غزه روز جمعه ادامه یافت. نیروهای اسرائیلی دستور تخلیه مردم مناطق جنوبی و مرکزی را صادر کردند که قبلاً به عنوان «مناطق امن بشردوستانه» تعیین شده بودند و ادعا کردند حماس از این مناطق برای شلیک خمپاره و موشک به سمت اسرائیل استفاده کرده است.

اسرائیل اعلام کرد که بروشورهای هشداردهنده و پیام‌های متنی در بخش شرقی دیرالبلاح و منطقه دیگری در شمال شهر خان یونس ارسال شده است، جایی که ده‌ها هزار نفر به دنبال سرپناهی برای درگیری در سایر مناطق غزه هستند.  ارتش در بیانیه ای اعلام کرد: «هشدار اولیه به غیرنظامیان به منظور کاهش آسیب به جمعیت غیرنظامی و امکان دور شدن غیرنظامیان از منطقه جنگی صادر می شود.»

ایا، 28 ساله، گفت که پس از اطلاع از دستور تخلیه، «احساس ترس، شوک و سردرگمی» کرده است، اما با شنیدن صداهای بمب گذاری در نزدیکی دیر البلاح تصمیم به فرار گرفت: پس از انتشار شایعات در مورد نزدیک شدن تانک ها، اوضاع به سرعت خراب شد. همه از وحشت شروع به جیغ زدن کردند و ما با بچه هایمان فرار کردیم و چادر و بیشتر وسایلمان را جا گذاشتیم.

انتظارات برای این دور از مذاکرات آتش بس که از روز پنجشنبه آغاز شد کم بود. حماس که مستقیماً در مذاکرات شرکت نکرد، اسرائیل را متهم کرد که خواسته‌های جدیدی را به پیشنهاد قبلی که از حمایت آمریکا و بین‌المللی برخوردار بود و حماس با آن موافقت کرده بود، اضافه کرده است.


هر دو طرف اصولاً با طرحی که بایدن در 31 ماه مه اعلام کرد موافقت کرده‌اند، اما حماس اصلاحات و اسرائیل توضیحاتی را پیشنهاد کرده است که باعث می‌شود هر یک از طرفین طرف دیگر را به تلاش برای تضعیف شانس توافق متهم کنند.

حماس بسیاری از درخواست‌های اسرائیل را رد کرده است، که شامل حضور نظامی پایدار در امتداد مرز با مصر و خطی که غزه را به دو نیم می‌کند، می شود. همچنین در مورد ترتیب هر آتش‌بس اختلاف نظر وجود دارد، اینکه آیا این آتش‌بس،  پایان قطعی خصومت‌ها را نشان می‌دهد یا خیر و در ازای حدود 110 گروگان باقی‌مانده در دست حماس، چه تعداد اسیر فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد خواهند شد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره