نماد آخرین خبر

جبهه‌بندی نژادی و طبقاتی علیه ترامپ

منبع
فرهيختگان
بروزرسانی
جبهه‌بندی نژادی و طبقاتی علیه ترامپ

فرهیختگان/متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

حانیه قاسمیان| جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در آغاز هفته‌ای تعیین‌کننده در شیکاگو رسما از صحنه انتخابات کنار رفت. یک ماه پیش، بایدن و مشاورانش در حال آماده‌سازی سخنرانی پایانی بودند که قرار بود روز پنجشنبه در کنوانسیون دموکرات‌ها در شیکاگو ایراد کند. این سخنرانی، حزب را پشت بایدن برای نبرد نهایی با دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان متحد ‌می‌کرد. سخنرانی کنوانسیون بایدن یکی از آخرین لحظات بزرگ او در صحنه سیاسی است و شروعی است برای کناره‌گیری او از عرصه سیاسی ایالات متحده پس از نیم قرن. از امروز، حزب دموکرات متعلق به کامالا هریس است. او است که اکنون اهمیت دارد. در روزهای آینده، بایدن نه در شیکاگو و نه در مسیر کمپین، بلکه در تعطیلات خواهد بود. سخنرانی کنوانسیون بایدن یکی از آخرین لحظات بزرگ او در صحنه سیاسی است و شروعی است برای کناره‌گیری او از عرصه سیاسی ایالات متحده پس از نیم قرن. بایدن در سخنرانی خود تاکید کرده بود علاقه‌مند بود ریاست‌جمهوری خود را تمدید کند اما کشور را بیشتر دوست داشت.  از سه‌شنبه، حزب دموکرات به کاملا هریس تعلق پیدا کرده است. او است که اکنون اهمیت دارد. در روزهای آینده، بایدن نه در شیکاگو و نه در مسیر کمپین، بلکه در تعطیلات خواهد بود. کنوانسیون دموکرات‌ها در شیکاگو غیر از خداحافظی با بایدن و معرفی رسمی ‌هریس به عنوان نماینده دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر سال جاری میلادی، سعی داشت به طور نمادین چهره حزب دموکرات را بازسازی کند. سخنرانان کنوانسیون سخنرانی‌هایی مبتنی بر ارزش‌های طبقاتی، طبقه متوسط و مهاجران ایراد کردند. سخنرانی پرشور اوباما و همسرش میشل، در راستای معرفی هریس، نامزد جدید حزب دموکرات به عنوان نماینده طبقه متوسط، مهاجران و رنگین‌پوستان آمریکا بود.

انصراف بایدن، دموکرات‌ها را نجات داد
اگر بایدن از رقابت کنار نمی‌کشید او همچنان رای دموکرات‌ها در برابر ترامپ را داشت اما دموکرات‌ها برای پیروزی در این انتخابات به آرای سنتی خود نیاز ندارند. آنها پس از بندبازی لغزنده بایدن در حمایت همه جانبه از نسل‌کشی در غزه می‌دانستند که بخشی از آرای مهاجران، مسلمانان و رنگین‌پوست‌ها را از دست خواهند داد. حالا زمان آن بود که با تغییر چهره و بازسازی شمایل دموکرات‌ها، برای جذب آرای خاکستری طرفی ببندند.  با کناره‌گیری بایدن، حداقل تا امروز اوضاع تا حدی تغییر کرده است. کامالا هریس نامزد جایگزین بایدن به‌راحتی به صندلی راننده کمپین منتقل شده است. حزب به سرعت پشت او و تیم والز معاونش متحد شده است. آنها با ورود نقدینگی عظیم و رشد اقبال در نظرسنجی‌های دموکرات‌ها، چه در سطح ملی و چه در ایالت‌های متغیر، پاداش  عبور از بایدن را گرفته‌اند. دموکرات‌هاپس از ماه‌های پراضطراب حالا آسوده‌خاطرند. ترامپ هنوز به نظر می‌رسد که بی‌تفاوت است. انتظارات از شکست دموکرات‌ها جای خود را به انتظار از یک رقابت قابل‌توجه که دوباره قابل پیروزی است، داده است.

راه دشوار هریس
بایدن و هریس در کنار دیگر چهره‌های دموکرات تنور کنوانسیون را گرم کردند. با این حال، این هریس بود که بیش از بایدن، کنوانسیون را تعریف می‌کرد و به آن اعتبار می‌بخشید. هر دو تهدید بی‌چون‌وچرای ترامپ به دموکراسی و آزادی را در مرکز سخنرانی‌هایشان قرار داده‌اند. اما سوال کلیدی دیگر برای این هفته این است که چگونه هریس خود را به‌عنوان کاندیدای تغییر، علاوه بر تداوم معرفی می‌کند. بایدن، با نمایش دستاوردهایش هنگام انتقال سکانداری حزب دموکرات به هریس در این رقابت‌ها، به‌طور ضمنی او را به عنوان نفر دوم حزب معرفی می‌کند. وظیفه هریس، درحالی‌که به دستاوردهای دولت بایدن احترام می‌گذارد، این است که صفحه را برگرداند و به عنوان کاندیدای تغییر خود را معرفی کند. بحث درباره غزه، که در خیابان‌های شیکاگو به عنوان شروع کنوانسیون غالب بود یکی از مسائل احساسی به حساب ‌می‌آید که اهمیت بالایی دارد اما تنها مساله نیست. کمپین کوتاه‌شده به این معناست که هریس با حمایت مشتاقانه وارد شیکاگو شده، اما هنوز بدون بیانیه سیاست داخلی، در وبسایت کمپینش است. بایدن شخصی است که نقش کلیدی در سیاست‌های تقسیم‌کننده قرن ۲۱، که شاهد دوره‌هایی از دوران ریگان، ۱۱ سپتامبر، بحران بانکی و ظهور چین تا جان سیاهان، ایفا کرده است. این چهره برای نسل جدید دموکرات‌ها که ارزش‌هایی متفاوت از گذشتگان خود دارند چهره‌ای نیست که هیجان آنها را برانگیزد. 

در کنوانسیون دموکرات‌ها چه گذشت 

1- سخنرانی کلیدی باراک اوباما: «بله، او می‌تواند»
رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، برای هریس و کمپینش سنگ تمام گذاشت. شب دوم کنوانسیون را با دعوت به عملگرایی خاتمه داد: «ما رهبرانی را در تما‌می‌ سطوح انتخاب خواهیم کرد که برای آمریکا امیدوارانه و رو به جلو که به آن ایمان داریم، مبارزه خواهند کرد و با هم، کشوری خواهیم ساخت که امن‌تر، عادلانه‌تر، برابرتر و آزادتر باشد. پس بیایید کار را شروع کنیم.» سخنرانی او به یادآوری شعارهای کمپین خود پرداخت و جمعیت با شعار «بله، او می‌تواند!» پاسخ دادند. او به جمعیت گفت: «بی‌احترا‌می ‌نکنید، رأی دهید!» او ترامپ را به‌خاطر «لقب‌های بچگانه»، «تئوری‌های توطئه عجیب» و «وسواس عجیبش با اندازه‌های جمعیت» مورد تمسخر قرار داد: «این یک جریان مداوم از ناله‌ها و شکایت‌ها بوده که در واقع اکنون بدتر شده است، زیرا ترامپ از باختن به کامالا می‌ترسد... روز دیگر شنیدم کسی ترامپ را به همسایه‌ای که هر دقیقه از هر روز دستگاه برگ‌کوب را روشن می‌کند، تشبیه کرده است.» اوباما درباره معاون هریس گفت: «من این مرد را دوست دارم.» رئیس‌جمهور اسبق همچنین در توصیف هریس تاکید کرد: «او مجبور بود برای آنچه که دارد تلاش کند و واقعا به آنچه دیگران می‌گذرانند اهمیت می‌دهد. او همسایه‌ای نیست که دستگاه برگ‌کوب را روشن کند - او همسایه‌ای است که به‌موقع برای کمک به شما می‌آید.» اوباما و همسرش در طی نطق‌شان در حمایت از هریس تلاش کردند او را نماینده طبقه متوسط و کارگر نشان دهند. تاکید آنها بر مهاجر بودن هریس، مورد توجه همه رسانه‌های آمریکایی قرار گرفت که به نظر می‌رسد تاثیر قابل‌توجهی در جذب آرای مهاجران داشته باشد. 

2- برنی سندرز برنامه پیشرفته را ارائه داد و خواستار آتش‌بس شد
سناتور برنی سندرز برنامه‌ای گسترده از سیاست‌های پیشرفته را تشریح کرد که به گفته او، دموکرات‌ها باید در صورت پیروزی هریس و والز در کاخ سفید به اجرا درآورند. سندرز تنها چند بار نام هریس را ذکر کرد و بیشتر بر سخنرانی قوی خود درمورد نیاز به گسترش دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، کاهش هزینه‌های تحصیلات عالی و افزایش حداقل دستمزد تمرکز کرد. او در اشاره به پول‌های کلانی که پشت کمپین جاه‌طلبان قرار ‌می‌گیرد، گفت: «میلیاردرها در هر دو حزب نباید بتوانند انتخابات‌ها، از جمله انتخابات‌های مقدماتی را بخرند.» او همچنین با گفتن: «ما باید این جنگ وحشتناک در غزه را به پایان برسانیم، گروگان‌ها را به خانه بیاوریم و خواستار آتش‌بس فوری شویم» تشویق‌های زیادی را به دست آورد. گروهی از نمایندگان غیرمتعهد در اوایل شب به خبرنگاران گفتند که هنوز پاسخی از کنوانسیون دموکرات‌ها به درخواست‌شان برای حضور یک رهبر فلسطینی-آمریکایی روی صحنه دریافت نکرده‌اند.

3- میشل اوباما جمعیت را پرانرژی کرد: «امید در حال بازگشت است»
بانوی اول پیشین یکی از پرانرژی‌ترین استقبال‌ها را در این شب داشت. او به حملات نامزد جمهوریخواه به خانواده‌اش پرداخت: «سال‌ها دونالد ترامپ همه کاری که در توانش بود انجام داد تا مردم از ما بترسند. دیدگاه محدود و باریک او از جهان باعث شد که او از وجود دو نفر زحمتکش و تحصیلکرده، که موفق هستند و سیاه‌پوست هستند، احساس تهدید کند.» او از کامالا هریس به‌طور قلبی تقدیر کرد و از «استقامت او، ثبات تربیت او، صداقت نمونه‌اش و بله، شادی خنده‌ها و نور او» تمجید کرد. میشل درباره هریس گفت: «کامالا با نشان دادن وفاداری خود به این ملت، نه با پخش خشم و تلخی، بلکه با یک زندگی پر از خدمت و با باز نگاه داشتن مداوم فرصت به روی دیگران، نشان داده است. او می‌داند که بیشتر ما هرگز از نعمت پیشرفت مثبت بهره‌مند نخواهیم شد. ما هرگز از مزایای مثبت ثروت‌های این نسل بهره‌مند نخواهیم شد.» بانوی اول پیشین توصیف کرد که «یک دره عمیق در دل من و احساسی ملموس از وحشت درمورد آینده» وجود دارد. اما او با گفتن این جمله که «آمریکا... امید در حال بازگشت است» باعث شد تا جمعیت به احترام او بایستند. 


4- هریس در یک ظاهر غیرمنتظره از میلواکی
اگرچه سخنرانی بزرگ هریس برای پنجشنبه برنامه‌ریزی شده بود، او در کنوانسیون ظهور غیرمنتظره‌ای داشت؛ وقتی که تجمع بزرگش در میلواکی با تیم ولز به‌طور زنده در شیکاگو پخش شد. این لحظه به او اجازه داد تا دو جمعیت بزرگ را همزمان رهبری کند. در روز دوشنبه، در آغاز کنوانسیون، هریس همچنین سخنرانی غیرمنتظره‌ای روی صحنه داشت تا از جو بایدن تشکر کند. در میلواکی، هریس به ترامپ انتقاد کرد زیرا رئیس‌جمهور سابق آمریکا پس از اظهار نظر جنجالی درمورد یک پرونده رسوایی مشهور به نام «رو وی واد»، اعلام کرده بود از سخنان خود پشیمان نیست. او همچنین به حامیانش گفت: «ما می‌دانیم که این رقابت تا پایان بسیار نزدیک خواهد بود.»

5- جمهوریخواهان از جمله یک دستیار پیشین ترامپ از کامالا هریس حمایت کردند
سورپرایز بزرگ کنوانسیو ن دموکرات‌ها حضور یک چهره جمهوریخواه «تواب» در میان سخنرانان بود. استیفانی گریشام، دستیار پیشین ترامپ به صحنه آمد تا گزارشی از شخصیت نامزد جمهوریخواه ارائه دهد. گریشام که همچنین به عنوان سخنگوی ملانیا ترامپ در کاخ سفید کار کرده است، گفت که دونالد ترامپ «هیچ همدلی، هیچ اخلاقی و هیچ وفاداری به حقیقت ندارد» او گفت: «ترامپ حامیانش را مسخره ‌می‌کند. او آنها را ساکنان زیرزمین می‌نامد. در یک بازدید از بیمارستان زمانی که مردم در ICU در حال مرگ بودند، او عصبانی بود که دوربین‌ها او را نمی‌دیدند.» قبل از گریشام، کایل سویتر یک رأی‌دهنده از آلاباما، به جمعیت حاضر در کنوانسیون گفت که قبلا به ترامپ رأی داده و به کمپین او کمک مالی کرده است، اما اکنون از هریس حمایت می‌کند. او سخنان خود را این‌گونه ادامه داد: «من به هیچ وجه چپ‌گرا نیستم. اما معتقدم که رهبران ما باید بهترین‌ها را در ما برانگیزند، نه بدترین‌ها. به همین دلیل است که من برای کامالا هریس رأی می‌دهم.» جان گایلز، شهردار میزای آریزونا گفت: «من اعترافی دارم. من یک جمهوریخواه مادام‌العمر هستم. اما من در اینجا بیشتر از حزب جمهوریخواه امروزی احساس راحتی می‌کنم.»

6- لیل جان، اسپایک لی و دیگر سلبریتی‌ها در زمان رأی‌گیری حضور یافتند
شب سه‌شنبه شاهد رأی‌گیری رسمی ‌بود که در آن نمایندگان هر ایالت حمایت خود را از نامزدها اعلام کردند. این بخش از رویداد توسط دی‌جی کاسیدی، نامزد جایزه گرمی، رهبری شد و هر ایالت آهنگ مخصوص به خود را داشت.

سلبریتی‌ها با حضورهای غیرمنتظره خود ظاهر شدند؛ کارگردان اسپایک لی به نمایندگی از نیویورک، رپر لیل جان به نمایندگی از جورجیا، شان آستین بازیگر سریال Stranger Things از ایندیانا و وندل پیرس بازیگر از لوئیزیانا. لیل جان به سبک آهنگش، Get Low، گفت: «معاون رئیس‌جمهور هریس … فرماندار ولز» به لحن «به سمت پنجره … به سمت دیوار.»
 
 
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar