نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

وفاق ملی، بازتعریف سیاسی

منبع
هم ميهن
بروزرسانی
وفاق ملی، بازتعریف سیاسی

هم میهن/متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

منصوره محمدی| کابینه پزشکیان در نهایت توانست رای اعتماد مجلس انقلابی را جلب کند؛ کابینه‌ای که بر سر رای نیاوردن چند وزیر آن اشتراک نظر بین اصولگراها و اصلاح‌طلب‌ها وجود داشت و البته در تمام این روزها گروهی از اصلاح‌طلبان، مخالفِ چند چهره اصولگرا در کابینه بودند و اصولگراها نیز مخالفِ چند چهره اصلاح‌طلبِ حاضر در لیست. اما در نهایت پزشکیان با نطق پایانی‌اش در مجلس پیروزی را از آنِ خود کرد. این نطق و رای اعتماد پس از آن اختلافات عمیق اصولگرایان را که در روزهای پیش از آن نیز ظهور کرده بود، عمیق‌تر کرد.
 
اختلافِ دیرینه بین یاران قالیباف و طرفداران جبهه پایداری بود، آنها مشغول تسویه‌حساب سیاسی بودند و این فضا را به نفع پزشکیان و کابینه او پیش می‌برد. اما به تدریج شکاف بین اعضای جبهه پایداری عمیق‌تر شد.

چراغ اول اختلاف‎های درون جریان‌های اصولگرا در روز ارائه لیست وزرای پیشنهادی به مجلس روشن شد. درحالی‌که حسینعلی حاجی‌دلیگانی (عضو  شورای ائتلاف نیروهای انقلاب(شانا))، مرتضی محمودی (عضو جبهه پایداری)، روح‌الله ایزدخواه(امنا) و مسلم صالحی (عضو شانا) در مخالفت با کابینه پزشکیان سخن گفتند، عبدالحسین روح‌الامینی (رئیس شورای مرکزی حزب توسعه و اعتدال جمهوری اسلامی)، علیرضا سلیمی(عضو جبهه پایداری)، شمس‌الدین حسینی (وزیر اقتصاد  دولت احمدی‌نژاد) در موافقت با کلیات کابینه پزشکیان پشت تریبون رفتند.

حاجی‌دلیگانی معتقد بود:«رئیس‌جمهور برنامه‌های دقیق خود را بیان نکرده است»، مسلم صالحی هم کابینه پزشکیان را «تخصصی نمی‌دید». در مقابل شمس‎الدین حسینی معتقد بود که «رئیس‌جمهور و وزرا بر اجرای برنامه هفتم توسعه تاکید دارند و اگر همین فرمان را به پیش بَرند، کافی است». روح‌الامینی در موافقت با کابینه پیشنهادی پزشکیان پشت تریبون رفت. او با اشاره به اینکه پزشکیان به صراحت گفته دولت سوم کسی نیست، اظهار داشت: «دولت اول آقای پزشکیان حفظه‌الله، محقق شده است؛ این را باید قدر بدانیم و زمینه استمرار آن را فراهم کنیم.»

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حل بحران تامین دارو توسط پزشکیان اشاره کرد و گفت: «آقای قالیباف اردیبهشت سال گذشته ۴ وزیر را صدا کرد و در زمینه تأمین ارز دارو و تجهیزات جلسه گذاشت و انرژی زیادی از مجلس برد؛ آقای دکتر پزشکیان در کمیسیون بهداشت محکم ایستاد تا مصوبه قانونی تخصیص یک درصد مالیات ارزش افزوده به ارز دارو را سازمان برنامه و بودجه اجرا کند؛ اما امسال هنوز تا مستقر نشده، پیگیر اجرای قانون به نفع مردم است و از بحران احتمالی چند ماه آینده پیشگیری کرد.»

سلیمی نیز معتقد بود که «رئیس‌جمهور تحت فشار سهم‌خواهان قرار نگرفت و با دیدگاه خود کابینه را تشکیل داد و این امر قابل دفاعی است». تا آن روز معلوم بود که غالب طرفداران قالیباف، میانه‌رو‌ها و مستقلین با پزشکیان هستند و گرایش علیرضا سلیمی به این کابینه، چراغ اول تفرقه دوباره در جبهه پایداری را روشن کرد و پس از آن نیز موافقت ذوالنور و حتی حمید رسایی بر طبل این دوگانگی بلندتر کوبید؛ چنان‌چه رسایی وقتی پشت تریبون درباره صلاحیت ستارهاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رفت، چنین تصریح کرد: «من امروز به‌عنوان موافق کابینه آقای پزشکیان ثبت‌نام کردم که قرعه صحبت به نامم نیفتاد.»

ذوالنور هم که به کابینه پزشکیان رای مثبت داد و این رای اعتماد را پربرکت دانست. پس از رای اعتماد مجلس به همه کابینه پزشکیان در گفت‌وگو با خبرآنلاین حرف‌هایی را مطرح کرد که احتمال عقب‌نشینی او از مواضع تندروانه قبلی را بیشتر کرده است. او معتقد است:«در دولت شکل‌گرفته شاهد انسجام، وحدت و وفاق ملی هستیم و گفت که باید از وزرایی که سلیقه متفاوت دارند هم حمایت کرد.» او حتی اعلام کرد که «هر تصمیم درباره برجام گرفته شود نیز از آن حمایت خواهد کرد.»

بازی شریانی‎ها در زمین حریف
این در حالی بود که برخی چهره‌های جبهه پایداری و جداشدگان از آن که اخیراً تحت عناوینی مانند امنا  در مجلس نتوانسته بودند مانع رای آوردن چند وزیر شوند، جمله‎ای از رئیس‌جمهور را ابزار انتقاد بعدی خود کرده و در زمین او بازی کردند. پزشکیان در پایان سخنان آخرین دفاع خود از وزرای پیشنهادی‌اش اعلام کرد که اینها مورد تایید رهبری هستند و به آنها رای بدهید. همین جمله باب حمله بعدی اصولگراها به‌ویژه اعضای جبهه پایداری را باز کرد.

مالک شریعتی در توئیتر خود نوشت: «هزینه کردن از رهبر انقلاب برای رای گرفتن از مجلس خطای بزرگی بود. اگر رای نیاورند مجلس را در مقابل گزینه رهبری قرار می‌دهند، اگر رای بیاورند هم مسئول عملکردشان در آینده نخواهند بود، اما به هر حال: این سخنان پزشکیان، تعداد وزرای در معرض خطر را کاهش جدی خواهد داد.» امیرحسین ثابتی نیز پس از رای اعتماد برگه رای خود را به نمایش گذاشت و اعلام کرد که به ۱۳ وزیر پیشنهادی رای اعتماد داده و به ظفرقندی، میدری، صالحی‌امیری، همتی، محسن پاک‌نژاد و عراقچی رأی منفی داده است.


حمید رسایی هم که در نهایت توانسته بود خود را با کابینه پیشنهادی همراه کند اما در توئیتر هم این اقدام پزشکیان را نقد کرد و هم برای کابینه او آرزوی موفقیت کرد: «بعد از هزینه بی‌سابقه‌ای که آقای پزشکیان از رهبر انقلاب در تایید کابینه خودش کرد، همه کابینه معرفی‌شده ایشان از مجلس رای گرفت. وزرا مطابق سخنان آقای پزشکیان باید در چارچوب قوانین بالادستی مثل قانون برنامه هفتم و سیاست‌های کلی نظام و رهبری عمل کنند. برای همه آنها آرزوی موفقیت می‌کنیم.»

این توئیت رسایی از سوی اصولگرایان مخالف او بی‌جواب نماند، عبدالرضا داوری، مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد در پاسخ به این توئیت نوشت: «امثال شما و ثابتی و خضریان و مالک شریعتی، پزشکیان را وادار کردید که قضیه تایید وزرایش توسط رهبری را پشت بلندگو اعلام کند. شمایی که از حمایت و تایید رهبری خبر داشتید ولی باز هم به تخریب و شب‌نامه‌پراکنی علیه کابینه پزشکیان ادامه دادید.»

اصولگراهایی که اصلاح‌طلب شدند!
روزنامه همشهری، رسانه شهرداری تهران که اکنون توسط یاران زاکانی اداره می‌شود واکنش مثبتی به موافقت حمید رسایی و مجتبی ذوالنور با وزرای پیشنهادی پزشکیان نشان داد. همشهری نوشت: «برخلاف فضای مجازی که متأسفانه برخی لحن و ادبیات رئیس‌جمهور محترم را به تمسخر گرفتند، مجلس در نهایت ادب و اخلاق با این مسئله برخورد کرد. سهو لسان امری طبیعی است و برای هرکسی ممکن است اتفاق بیفتد. طبیعی است که اگر نقدی هم به عملکرد دولت‌ یا مجلس باشد، در این نقاط نیست. رعایت نظم جلسه و عنایت به سخنان رئیس‌جمهور نیز از نکات برجسته جلسه عصر بود که برخی بی‌نظمی‌های جلسه صبح را هم جبران کرد. ویژگی دیگر جلسه رأی اعتماد مجلس این بود که کلیات کابینه پیشنهادی مورد احترام و اعتنا بود. حتی برخی از مخالف‌ترین‌های سیاسی دولت نیز به‌عنوان موافق کابینه ثبت‌نام کرده بودند. این ویژگی نیز نشانه خوبی برای همدلی مجلس با دولت است. برخی نماینده‌ها نیز از اینکه تندروهای سیاسی در فهرست کابینه قرار نگرفتند، از رئیس‌جمهور بابت کابینه وفاق تشکر کردند.»

محمدباقر قالیباف نیز که روابط گرم او با پزشکیان در روزهای بررسی صلاحیت‌ها مورد توجه بود پس از رای اعتماد مجلس در توئیتی اینگونه نوشت: «نمایندگان محترم مجلس در راستای همکاری با دولت محترم، گام دوم وفاق را برداشتند و به تمام اعضای کابینه پیشنهادی دکتر پزشکیان رای اعتماد دادند. انشاءالله مجلس در مسیر حل مشکلات کشور و محقق کردن احکام برنامه هفتم پیشرفت در کنار دولت خواهد بود. موفقیت دولت موفقیت همه ماست.»


بیشترین مخالفان کابینه
در جریان بررسی صلاحیت وزرای پزشکیان در مجلس بیشترین اعضای مخالف از جبهه پایداری و حامیانش بودند؛ ولی داداشی و حمید رسایی اعضای جبهه پایداری در مخالفت با وزیر ارتباطات ثبت‌نام کردند. امیرحسین ثابتی، میثم ظهوریان، محمدرضا صباغیان، محمدرضا احمدی‌سنگری در مخالفت با وزیر امور خارجه؛ روح الله عباسپور، مالک شریعتی‌نیاسر، سیدمحمد پاک‌مهر در مخالفت با وزیر بهداشت؛ عباس گودرزی، قاسم روانبخش، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، در مخالفت با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ سیدسلمان ذاکر و احمد بخشایش در مخالفت با وزیر جهاد کشاورزی؛ محمدتقی نقدعلی، منان رئیسی، مجتبی یوسفی در مخالفت با وزیر راه و شهرسازی؛ میثم ظهوریان و مصطفی طاهری در مخالفت با وزیر صمت؛ علیرضا عباسی و محمد سراج در مخالفت با وزیر علوم و علی خضریان، اسمعیل سیاوشی، ابراهیم رضائی در مخالفت با وزیر میراث فرهنگی ثبت‌نام و سخنرانی کردند. اما چند حاشیه و مخالفت مهمتر از باقی حواشی بود.

پس از آن نیز انقلابیون بیشترین منتقدین به وزرای کابینه بودند. درحالی‌که در جبهه موافقان با کابینه پیشنهادی، کمترین موافقان از جبهه پایداری بودند و حضور موافقانی از حامیان قالیباف (نواصولگرایان) قابل توجه بود.

غوغا در رسانه‌های اصولگرا
رسانه‌های اصولگرا یکی دیگر از نقاطی بودند که اختلاف بین جریان‌های اصولگرا را بیشتر نمایان می‌کردند و به نظر می‌رسید که غوغایی در میان آنها شکل گرفته است. صابرین‌نیوز رسانه منتسب به سپاه در واکنش به تخریب‌هایی که علیه وزیر پیشنهادی نفت صورت می‌گرفت، در افشاگری از فعالیت برخی مدیران دولت سیزدهم که از حامیان جلیلی هستند، در تخریب وزیر نفت پرده برداشت و نوشت: «یک مقام ارشد فعلی وزارت نفت مدیران استانی‌اش را برای تخریب پاک‌نژاد به خط کرده است. تعدادی از مدیران وزارت نفت در دولت سیزدهم که از حامیان و نیروهای سعید جلیلی هستند، فعالیت تخریبی گسترده‌ای را علیه محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت انجام می‌دهند. این افراد علاوه بر آن که تلاش دارند اطلاعات نادرستی به نمایندگان مجلس ارائه کنند برخی عوامل رسانه‌ای خود را هم برای حمله به پاک‌نژاد به خط کرده‌اند. انتشار کلیپ‌های مخدوش و اخبار مجعول از جمله این اقدامات است.برخی دیگر با مدیران استانی وزارت نفت و شرکت‌های تابعه تماس گرفته‌اند و از آن‌ها خواسته‌اند با نمایندگان استان خود برای حمله به پاک‌نژاد تماس بگیرند.»

این کانال رسانه‌ای پس از توئیت مالک شریعتی درباره نطق پیش از رای‌گیری پزشکیان نیز نوشت: «پایداری‌چی‌ها حالا عصبانی‌اند!» این رسانه در واکنش به رای اعتماد ذوالنور به همه وزرای پیشنهادی کابینه نیز نوشت: «ذوالنور هم خود را از فرقه پایداری کاملاً جدا کرد و عاقبت به خیر شد. رائفی‌پور مدعی شده بود که او عضو لیست جبهه صبح ایران است. این حرکت شجاعانه ذوالنور نشان می‌دهد که عقلانیت در حال حکمرانی است.»

این کانال در واکنش به پخش شب‌نامه در مجلس نیز اینگونه نوشت: «آقای رئیس مجلس، جلوی تندروها را بگیرید و گوشه‌ای از قدرتِ پاسداری خود را نشان‌شان دهید. آقای قالیباف، چه کسی به امثال مالک شریعتی اجازه داده که چنین آرایی را به شکل غیرقانونی منتشر کنند و بگویند که چهار وزیر برافتاده‌اند؟ یا مشغول پخش شب‌نامه غیرقانونی شوند؟ جلوی تندروهایی چون شریعتی، ثابتی و رسایی را بگیرید بیش از آنکه کشور را نابود کنند. چطور ممکن است یک قانون‌گذار  عامل اقدامات غیرقانونی باشد؟ کسی که اولین حق نمایندگی را بجا نمی‌آورد جایش در مجلس نیست، بیرون‌شان کنید. پیشنهاد می‌کنیم کاری که زمانی با تاجگردون شد و او کنار گذاشته شد را با شریعتی، رسایی و ثابتی بکنید: آنان را اخراج کنید.»

روزنامه جوان، دیگر روزنامه وابسته به سپاه در واکنش به نطق امیرحسین ثابتی علیه عراقچی، گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه که از نظر خود او نطقی تاریخی بود، اینگونه نوشت: «یک مجری تلویزیونی راه‌یافته به مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی خارجه، هم‌دوپهلو حرف زد، تا جایی که برای رسانه‌های خارجی خوراک ضدرهبری جور کرد؛ هم با داخل مجلس ستیزه کرد و گفت برخی همکاران بازی خطرناکی را شروع کرده‌اند؛ هم با خارج مجلس ستیزه کرد و نقل‌قول‌هایی به برخی افراد نسبت داد؛ و هم در استقلال مجلس تشکیک ایجاد کرد و یک هزینه بزرگ را از روی دوش ضدانقلاب برداشت. کاربران مجازی هم فرصت را غنیمت شمردند و فضای مثبت کشور را با این حرف‌ها به سیاهی بردند.

برخی با یادآوری یک توئیت قدیمی موهن و خالی از هرگونه خردورزی این نماینده که هم‌وطن‌بودن با وزیر خارجه پیشنهادی را برای خود ننگ دانسته و به آن «مرگ» فرستاده بود و برخی هم با یادآوری توئیت دیگری که شهید امیرعبداللهیان را ادامه‌دهنده راه روحانی و ظریف دانسته بود، همه‌چیز را به حاشیه بردند! این رفتار‌های جوانان راه‌یافته به عالم سیاست که اندوخته‌ای جز هیجان و راهبردی جز جدال و دعوا برای دیده‌شدن ندارند، متأسفانه در میان کسانی که خود را به جبهه انقلاب منتسب می‌دانند هم نزاع و دعوا بپا کرد، تا آنجا که نوشتند با سخنان این نماینده جوان مجلس، معلوم شد حتی بدترین وزیر کابینه پزشکیان از نامزدی که این نماینده از او حمایت می‌کرد، بهتر است! یعنی سلسله‌ای از فروافتادن در وراجی مرگبار که شروع‌کننده آن یک نماینده مجلس است.»

هرچند که این روزنامه از رویکرد انتقادی خود به اصلاح‌طلب‌ها پا پس نکشید و پس از رای اعتماد گرفتن همه وزرای پیشنهادی در انتقاد به اصلاح‌طلب‌ها اینگونه نوشت: «بخش تندروی جریان اصلاح‌طلب که تا دیروز مخالف فهرست وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور بود، روز گذشته و با رأی اعتماد مجلس به همه وزرای پزشکیان، این اتفاق را رأی به وفاق ملی توصیف کرد. روشن نیست این تغییر نظر به چه دلیلی رخ داده است. به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان هنوز تکلیف خود را با دولت پزشکیان نمی‌دانند و کج‌دار و مریز رفتار می‌کنند تا همیشه راه فراری داشته باشند!»

روزنامه فرهیختگان دیگر رسانه وابسته به جریان اصولگرا نیز در انتقاد به نطق امیرحسین ثابتی اینگونه نوشت: «روز گذشته در جریان بررسی وزیر پیشنهادی امور خارجه مطابق آنچه پیش‌‌بینی می‌شد یکی از نمایندگان تهران در نطق مخالفت با عباس عراقچی به موضوعی اشاره کرد که جای تأمل دارد. او در میانه اظهاراتش گفت: «...مطرح می‌شود یک نفری گفته آقای عراقچی حتماً باید وزیر بشوند....»

برای پیدا کردن منظور این نماینده مجلس ادامه حرف‌هایش مبنی بر اینکه «مقام معظم رهبری بارها گفتند که مجلس مستقل است» کافی است. یعنی جناب نماینده می‌گوید عده‌ای از رهبری خرج کردند و گفته‌اند جناب عراقچی باید وزیر شود.اگر واقعاً عده‌ای از نمایندگان مجلس یا هر کس دیگری از رهبر انقلاب برای رای‌آوری وزیر پیشنهادی خارجه استفاده کرده‌اند حتماً این کار مذموم است. فارغ از موضع سیاسی عراقچی و اینکه آیا او را لایق وزارت می‌دانیم یا خیر، مایه گذاشتن از رهبری برای رای به وزارت یک نفر غیرعقلانی است. حتماً دولت محترم و شخص رئیس‌جمهور می‌داند رهبری به سیاق همه دولت‌ها از دستگاه اجرایی کشور که بار اصلی را بر دوش می‌کشد حمایت می‌کنند اما این به معنای توصیه یا دستور برای رای نمایندگان نیست.

با این فرض هم جناب نماینده موضع خوبی نگرفت، چون در پاسخ به دفاع بد عده‌ای (که من آنها را نمی‌شناسم) مخالفت بدی کرد. تصویری که این موضع نماینده محترم مجلس از خودش و همدستان سیاسی‌اش ساخت، اینگونه است که ما نظرات خودمان را داریم و کاری با حرف‌های دیگر نداریم. اینکه نمایندگان مجلس به وظیفه شرعی و قانونی خودشان براساس تشخیص خودشان عمل کنند یک امر است، اینکه از چه زاویه‌ای این تشخیص را تبیین کنند یک موضوع دیگر است.»

صبح نو، روزنامه منتسب به محمدباقر قالیباف سعی داشت تعامل دولت و مجلس به‌ویژه شخص پزشکیان و قالیباف را مثبت و سازنده نشان دهد و در گزارشی به ناهار بدون تشریفات پزشکیان و قالیباف اشاره کرد و با اشاره به صحبت‌های آنها نوشت: «این بیان، فضای همکاری بی‌تکلف و مستقیم میان دولت و مجلس را به تصویر می‌کشد؛ فضایی که هدف آن حل مشکلات کشور و پیشبرد منافع ملی است. از طرفی از مجموع صحبت‌هایی که توسط نمایندگان موافق و مخالف برنامه دولت در صحن مجلس مطرح شد، می‌توان این برداشت را داشت که مجلس قصد دارد همکاری و تعامل حداکثری با رئیس‌جمهور داشته باشد. اگرچه انتقاداتی نیز به اسامی و روندها وارد بود؛ اما نمایندگان نشان دادند که قصد ندارند از انتقادات خود شمشیری برای تقابل با دولت بسازند. این پیام همدلی که از سوی مجلس به رئیس‌جمهور و دولت ارسال شد، نشانه‌ای از تمایل به همکاری و حفاظت از خطوط کلان کشور است.»

بررسی این رسانه‌ حاکی از آن بود که اصولگرایان همچون انتخابات ریاست‌جمهوری و حتی مجلس، در دادن رای اعتماد به کابینه هم متحد نیستند و اختلاف از دل اختلاف است که بیرون می‌آید. در این میان اما روزنامه کیهان به مدیرمسئولی حسین شریعتمداری تلاش کرد تا بر اختلاف میان اصولگرایان سرپوش بگذارد و این اختلافات را شیطنت و القای اختلاف میان نمایندگان انقلابی دانست و اینگونه نوشت: «درحالی‌که بررسی صلاحیت‌های سیاسی و تخصصی یکایک وزیران پیشنهادی، مسئولیت همه نمایندگان مجلس به‌ویژه همه نمایندگان منسوب به جبهه انقلاب است، رسانه‌های زنجیره‌ای سعی می‌کنند با برجسته‌سازی اختلافات پیش‌انتخاباتی در اردوگاه انقلاب، مخالفت با وزیران فاقد صلاحیت را به جبهه پایداری تقلیل دهند! و این در حالی است که رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس از آنها خواستند دوازده ویژگی مهم را در وزرای پیشنهادی احراز کنند. درحالی‌که در میان مخالفان برخی وزرای پیشنهادی اسامی نمایندگان متعددی از فهرست انتخاباتی شانا (حامیان قالیباف) هم دیده می‌شود.»

طوفانِ اصلاح‌طلبان به آرامش رسید
اما اختلاف در میان اصلاح‌طلبان نیز وجود داشت، آنها یک پله عقب‌تر از جلسه رای اعتماد و در جریان اعلام اسامی کابینه پیشنهادی بود که چنددستگی را تجربه کردند. با اعلام لیست وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان، انتقادها از سوی حامیان او در جبهه اصلاحات که بر سر برخی گزینه‌های این کابینه بسیار بالا بود. برخی از پزشکیان اعلام برائت کردند و برخی نیز حمله‌های تندی به او داشتند، هرچند که عده‌ای نیز همچنان معتقد به اقدام درست پزشکیان بودند و دعوت به صبر می‌کردند.

محمدعلی ابطحی معتقد بود که پزشکیان مظلوم واقع شده، آذری‌جهرمی هم منصفانه دانست که کابینه کار خود را آغاز کند و با عملکردش محک بخورد و نه با گمانه‌زنی‌ها. جواد امام اما از حضور نظامیان و شبه‌نظامیان بسیار گلایه‌مند بود و معتقد بود که اگر قرار بر تکرار رویه قبلی است نیاز به این همه هزینه برای برگزاری انتخابات و بازی با روح و روان مردم نبود. برخی اصلاح‌طلبان نیز با عدم معرفی نماینده‌ای از اهل سنت معتقد بودند پزشکیان به وعده خود پایبند نبوده است.

شهیندخت مولاوردی معتقد بود با این کابینه پزشکیان از آن طرف بام افتاده و  کابینه جای کسانی است که حداقل به اصل «توافق در داخل و تعامل با دنیا» پایبند باشند. غلامحسین کرباسچی با پست کردن توئیتی از دنیامالی، وزیر پیشنهادی ورزش که خود را حامی قالیباف معرفی کرده بود به او انتقاد کرد که چطور معتقد به مرعوب بودن دولت پزشکیان است و باز هم در آن قبول مسئولیت کرده است. حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی رویکردی میانه در پیش گرفت و معتقد بود که هدف ما کابینه مطلوب بود و آنچه دیدیم کابینه مقدور است و فقدان یک وزیر اهل سنت از نواقص این کابینه محسوب می‌شود.

در این میان حمایت خاتمی از کابینه پزشکیان فضای ملتهب ایجادشده را آرام‌تر کرد:«انتخاب اعضاء هیئت دولت در مجموع روند قابل فهم و طبیعی داشته است. طبعاً هر کار تازه‌ای ممکن است اشکالاتی داشته باشد و این امر نباید موجب ارزیابی‌های شتابزده و نومیدی شود و نباید از موضع حمایت رئیس‌جمهوری که هنوز کار خود را شروع نکرده است به وادی انتقاد سخت و مخالفت افتاد. ما هم ضمن تأیید انتخاب‌های خوبی که شده است بر این باوریم که در بعضی موارد می‌شد خیلی بهتر عمل کرد ولی به جناب پزشکیان احترام می‌گذاریم و ایشان را صاحب حق در انتخاب همکاران‌شان می‌دانیم و از ایشان انتظار معجزه در هر شرایطی نداریم. طبعاً علاقه‌مند و خواستار آن هستیم که به وعده‌هایی که داده‌اند پای‌بند باشند و ان‌شاءالله چنین خواهد شد.»

همین موضوع نقطه قوت اصولگراها و رسانه‌های آنها در اعلام ایجاد تفرقه در بین اصلاح‌طلب‌ها شد. روزنامه اصولگرای «وطن امروز» در گزارشی با اشاره به صحبت‌های حمید ابوطالبی، مشاور سیاسی دولت حسن روحانی در اعتراض به سخنان پزشکیان در مجلس ادعا کرد که رئیس دولت چهاردهم خیلی زودتر از پیش‌بینی‌ها در حال از دست دادن حمایت بخشی از اصلاح‌طلبان و مسئولان دولت روحانی است اما بازی به نفع اصولگراها پیش نرفت و در زمان بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی پزشکیان در مجلس، این اصولگراها بودند که تفرقه و چنددستگی را تجربه کردند و با گرفتن رای اعتماد تمامی اعضای کابینه پزشکیان، انتقادها در جبهه اصلاح‌طلبان فروکش کرد.

محمدجواد ظریف که استعفای او را به پس‌لرزه‌های اعلام اسامی وزرای کابینه نسبت می‌دهند پس از تایید صلاحیت تمامی وزرا در توئیتی نوشت: «خبر خوبِ رای مجلس به همه وزیران پیشنهادی، بسیاری از کوشندگان برای ایران پایدار و امیدوار را شادمان کرد...امیدوارم ایرانیان ناامید از مشارکت و نیز آنانی که از مناسبات سیاسی‌ موجود آسیب دیده‌اند - دلگرم و امیدوار شوند.» محمدجواد آذری‌جهرمی هم که رویکرد مثبتی به کابینه داشت در بخشی از توئیت خود اینگونه نوشت: «گام دوم برای «وفاق ملّی» را نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، محکم برداشتند؛ بیش باد.»

به نظر می‌رسد که پس از پایان فرایند ارزیابی و رای اعتماد به کابینه پزشکیان، اختلاف میان اصولگرایان بیشتر و عمیق‌تر از گذشته شده است و جبهه پایداری یک بار دیگر دچار شکسته شدن بدنه خود خواهد بود چراکه عده‌ای از این حزب در صحبت‌های خود این پالس مثبت را دادند که از کابینه تشکیل‌شده حمایت خواهند کرد، اما گروهی بر مواضع تند گذشته خود پایداری دارند. شدت تنش‌ها بین اصولگرایان به‌ویژه پس از آنکه پزشکیان اعلام کرد کابینه خود را با تایید رهبری چیده است، بیش از گذشته خواهد بود.

عده‌ای ترجیح می‌دهند که مصلحت را در همسویی با دولت ببینند و اما گروهی از تندروهای حاضر به نظر می‌رسد که باز هم به انتقادها و سنگ‌اندازی‌هایی که در یک هفته اخیر ایجاد کرده بودند ادامه دهند. اما در جبهه اصلاح‌طلبان اوضاع به نظر متفاوت می‌رسد. با انتصاب معاونان و حضور افراد مستقل‌تر و خواهان اصلاحات، آرامش به زمین اصلاح‌طلبان بازگشته است و به نظر می‌رسد به آرامش بعد از طوفان رسیده‌اند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar