نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

غروب بخت بن سلمان

منبع
اکو ايران
بروزرسانی
غروب بخت بن سلمان

اکو ایران/متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

عربستان سعودی برای تکمیل مگاپروژه‌هایی مانند نئوم و دستیابی به اهداف اقتصادی خود به پول زیادی نیاز داشته اما با کمبود درآمدهای نفتی مواجه شده است.
 
درآمد عربستان سعودی از صادرات نفت به پایین‌ترین سطح سه ساله سقوط کرده و توانایی این پادشاهی برای حمایت از قیمت‌های نفت با خفه‌کردن عرضه را تحت فشار گذاشته است.
 
به نوشته مید‌ل‌ایست آی، طبق داده‌های دولتی عربستان حاکی از آن بوده که در ماه ژوئن، ریاض تنها ۱۷.۷ میلیارد دلار از فروش نفت به خارج از کشور کسب درآمد کرد که ۹ درصد کمتر از درآمد مشابه سال گذشته و ۱۲ درصد کمتر از ماه می است.

بلومبرگ در ماه جولای گزارش داد که عربستان سعودی در ماه ژوئن روزانه حدود ۵.۶ میلیون بشکه نفت صادر کرده که تنها ۲۵۰ هزار بشکه بیشتر از صادرات در ابتدای همه‌گیری کروناست که طی آن، سفرهای جهانی و تقاضای نفت سقوط کرد.

عربستان سعودی برای حمایت از قیمت‌ها تولید را کاهش داده، اما قیمت نفت برنت در حدود ۷۶ دلار به ازای هر بشکه در نوسان بوده که تقریباً هفت درصد کمتر از قیمت معاملاتی مشابه در سال گذشته است.

با نگرانی‌ها از فشار اقتصاد ایالات متحده و چین بر بازارها و همچنین خطر تشدید جنگ غزه، قیمت برنت در ماه آوریل به ۹۱ دلار در هر بشکه افزایش یافت، اما دوباره پایین آمد.

از آنجایی که پادشاهی سعودی برای هدایت بودجه به مگاپروژه‌های برنامه‌ریزی‌شده توسط محمد بن سلمان محدودیت‌های مالی را تشدید کرده، کاهش درآمد ریاض احساس خواهد شد.

صندوق بین‌المللی پول تخمین می‌زند که عربستان سعودی برای متعادل‌کردن بودجه سال ۲۰۲۴ خود به نفت ۹۶.۲ دلاری نیاز دارد.

کوچک‌کردن مگاپروژه‌ها
اصلاحات اقتصادی و اجتماعی محمد بن سلمان با نام چشم‌انداز ۲۰۳۰، برای تنوع‌بخشیدن به اقتصاد پادشاهی و گشودن جامعه محافظه‌کار آن به گردشگری و تجارت غربی طراحی شده است. پادشاهی برای تکمیل این برنامه به دلارهای نفتی و سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد.


با توجه به عدم موفقیت هر دو در برآورده‌کردن انتظارات، ریاض در حال کوچک‌کردن برنامه‌های خود است. پادشاهی مجبور شده نئوم، یک مگاپروژه ۱.۵ تریلیون دلاری که متولیانش ادعا می‌کنند نهایتاً به اندازه ۳۳ برابری شهر نیویورک خواهد رسید و شامل یک شهر خط مستقیم ۱۷۰ کیلومتری خواهد شد را کوچک کند.

به جای ۱.۵ میلیون نفر ساکن شهر تا سال ۲۰۳۰، مقامات سعودی اکنون پیش‌بینی می‌کنند که کمتر از ۳۰۰ هزار نفر ساکن خواهند شد. در همین حال، تنها ۲.۴ کیلومتر از شهر ۱۷۰ کیلومتری قرار است تا سال ۲۰۳۰ تکمیل شود.

این ارقام همچنین تأثیر سیاست‌های انرژی عربستان سعودی را برجسته می‌سازد. پادشاهی نیروی اصلی فشار‌ها در سازمان اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت به منظور حمایت از قیمت‌ها است.

پیش از این، تحلیلگران به میدل‌ایست آی گفته بودند که پادشاهی با کاهش تولید، از قدرت لابی‌گری خود حمایت کرده است. روسیه و امارات متحده عربی نیز از کاهش سنگین تولید عربستان سعودی بهره‌مند شده‌اند.

در ماه می نشست اوپک پلاس، به امارات متحده عربی استثناء ویژه اعطا شد تا تولید خود در سال ۲۰۲۵ را به میزان اضافی ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره