نماد آخرین خبر

پشت پرده درخواست‌های عجیب پوتین

منبع
اکو ايران
بروزرسانی
پشت پرده درخواست‌های عجیب پوتین

اکو ایران/متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

رئیس‌جمهور روسیه به دلیل خواسته‌های عجیب و غریبش، تقریباً دو سال است که سفر به ترکیه را به تعویق انداخته است.
 
 از سال گذشته، ولادیمیر پوتین چندین سفر رسمی به ترکیه را به تعویق انداخته است. مقامات دلایل زیادی ارائه کرده‌اند. برخی گفته‌اند که پوتین از زمان آغاز جنگ اوکراین از رفتن به هر کشوری که بخشی از اتحاد جماهیر شوروی نبوده خودداری کرده است. برخی دیگر آن را به انتخابات روسیه در اوایل این سال نسبت داده‌اند. 

اسکورت هوایی
به نوشته میدل‌ایست آی، منابع آگاه به تفکر روسیه خبر دادند که شروط پوتین برای سفر به آنکارا دلیل اصلی تأخیرهای مداوم است. آن‌ها افزودند که پوتین می‌خواهد با اسکورت هواپیماهای جنگی روسی به ترکیه پرواز کند که احتمالاً از ساقط‌کردن هواپیمایش توسط اوکراین در مسیر پرواز نشئت می‌گیرد.

تقاضای مسکو برای پرواز با هواپیماهای جنگی روسی و همچنین احتمالاً فرود آن‌ها در خاک ترکیه موضوعی پیچیده بوده، زیرا سیستم‌های دفاع هوایی ناتو در این کشور می‌توانند چنین هواپیماهایی را به عنوان اهداف دشمن تشخیص دهند. یک منبع آشنا با این مذاکرات گفت که بعید است ترکیه به درخواست روسیه سیستم‌های ناتو را خاموش کند.

در آخرین مذاکرات بر سر دیدار پوتین، مقامات روسیه و ترکیه در مورد ورود رئیس‌جمهو روسیه در هفته اول اکتبر بحث کرده‌اند. با این حال، منابع گفتند که درخواست خاص اسکورت هواپیمای روس، زمان‌بندی و سازماندهی این بازدید را بسیار بعید می‌سازد. آخرین‌بار پوتین در سال ۲۰۱۴ از آنکارا بازدید کرد.

شروط عجیب
دو سفیر سابق ترکیه که پیش از این در پروتکل دیپلماتیک پیرامون بازدیدهای رؤسای دولت‌های خارجی مشارکت نزدیکی داشتند، گفتند که درخواست روسیه بسیار غیرمعمول است. یکی از سفیران سابق گفت: «ممکن است دولت ترکیه از روی احترام، هواپیماهای جنگی برای اسکورت رؤسای دولت‌های خارجی اعزام کند. با این حال، من به یاد نمی‌آورم هیچ رئیس دولت خارجی خواسته باشد هواپیماهای جنگی کشورش را همراه خود بیاورد».

سفیر سابق دیگر ترکیه گفت که هیچ پروتکل مشخصی برای چنین درخواستی وجود ندارد و آن را برای بحث باز گذاشته است. با این حال، خواسته‌های روسیه فقط به هواپیماهای جنگی محدود نمی‌شود.

مقامات روسیه همچنین از این امر شکایت دارند که سه هتل بزرگ آنکارا (هیلتون، شرایتون و  جی‌دبلیو ماریوت) متعلق به آمریکایی‌ها هستند. طبق گفته افراد آشنا به این موضوع، مسکو هتل زنجیره‌‌ای آمریکایی را برای رئیس دولت روسیه ناامن می‌داند. این امر احتمال اینکه آیا آنکارا می‌تواند یک مهمانسرای دولتی برای میزبانی پوتین فراهم کند را مطرح می‌سازد؛ پروتکلی بسیار غیرمعمول که هیچ نمونه اخیری ندارد.

سال گذشته، منابع به میدل‌ایست گفته بودند که نگرانی‌های امنیتی پوتین ممکن است در به تعویق افتادن سفرش به آنکارا نقش داشته باشد.

از آنجایی که ترکیه عضو ناتو است، مقامات روسیه به طور خاص نگران تلاش‌های احتمالی برای جان خود یا همراهانشان هستند. در نگاه اول، نگرانی‌های روسیه در مورد هتل‌ها ممکن است معتبر به نظر برسد، اما اگر پوتین فقط برای یک روز به ترکیه سفر کند، نیازی به اقامت در هتل ندارد.

به عنوان مثال، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر در هفته گذشته با ورود در حوالی ظهر و خروج همان شب پس از شرکت در یک سری جلسات، از آنکارا بازدید رسمی کرد.

در حالی که ترکیه و روسیه روابط استراتژیک مبتنی بر انرژی، تجارت و گردشگری دارند، به طور دوره‌ای دچار فراز و نشیب‌هایی نیز می‌شوند. در اوایل سال جاری، پوتین آنکارا را به دلیل تأمین سلاح برای اوکراین مورد انتقاد قرار داد. مسکو همچنین از سیستم بانکی ترکیه نیز گله‌مند بوده، زیرا پس از تحریم‌های ثانویه ایالات متحده در ماه دسامبر علیه مؤسسات مالی که با بانک‌های روسیه تعامل دارند، تا حد زیادی معاملات با این کشور را متوقف کرد. این اقدام منجر به کاهش برخی از تجارت‌های دو جانبه شد.

با این حال، نکته قابل توجه این بوده که چندین مقام ارشد روس بارها گفته‌اند که مسکو می‌خواهد نیروگاه هسته‌ای دیگری در سینوپ ترکیه، پس از نیروگاهی که در آککو ساخته، بسازد.


هر دو کشور همچنین در حال بحث درباره ایجاد یک مرکز گازی در غرب ترکیه هستند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره