نماد آخرین خبر

سرمقاله آرمان ملّی/ غزه و پایداری مردم فلسطین

منبع
آرمان ملي
بروزرسانی
سرمقاله آرمان ملّی/ غزه و پایداری مردم فلسطین

آرمان ملی/ « غزه و پایداری مردم فلسطین » عنوان سخن روز در روزنامه آرمان ملّی به قلم حسن هانی‌زاده است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
    
  یک نظریه معروف که بخشی از نظریه های سیاسی هنری کیسنجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا تلقی می شود، سیاست این کشور درمدیریت بحران های جهانی بدون ارائه یک راه حلی برای پایان دادن به این بحران هاست.
  
 کیسنجر معتقد است که وظیفه ایالات متحده هنگام بروز بحران ها اعمال مدیریت است به‌گونه ای که آمریکا هزینه ای برای پایان دادن به آن بحران متحمل نشود. نمونه چنین سیاستی در جریان اشغال کویت توسط رژیم بعث عراق در سال 1990 میلادی بود که این سیاست کاملا آشکار شد. در آن سال جورج بوش پدر رئیس جمهوری وقت آمریکا تا چند روز در برابر تجاوز ارتش رژیم بعث عراق به کویت سکوت اختیار کرده بود. اما زمانی که شیخ جابر الاحمد الصباح، امیر وقت کویت از رئیس جمهوری آمریکا دلیل این سکوت را سوال کرد با پاسخ شگفت انگیز بوش مواجه شد. رئیس جمهوری وقت آمریکا به امیر کویت تاکید کرد ابتدا باید مبلغ 60 میلیارد دلار هزینه اولیه جنگ را به حساب وزارت خزانه داری آمریکا واریز کند تا آمریکا اقدامات بعدی خود را برای اخراج ارتش عراق از کویت انجام دهد.  جنگ غزه که بیش از 11 ماه است ادامه دارد می توانست در همان هفته اول با اشاره کاخ سفید پایان یابد اما کاملا روشن شده که دموکرات ها از این بحران برای اهداف انتخاباتی استفاده می کنند. در طول این 11 ماه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا 10 بار به منطقه سفر کرد اما ظاهرا این سفرها جنبه نمایشی داشته و خروجی قابل قبولی به همراه نداشت. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با آگاهی از سیاست های ثابت آمریکا درمدیریت بحران ها از راه دور تلاش کرد تا معادله جنگ غزه را به سود رژیم صهیونیستی تغییر دهد. شورای امنیت سازمان ملل نیز تحت فشار آمریکا، انگلیس و فرانسه به عنوان 3 کشور دارای حق وتو نتوانست قطعنامه الزام‌آوری علیه رژیم صهیونیستی صادر کند. رهبران حماس نیز به تجربه دریافته اند که آمریکا نمی خواهد جنگ غزه بدون اینکه دستاورد نظامی و سیاسی برای اسرائیل داشته باشد، به پایان برسد. از این رو جنبش های مبارز فلسطینی و مردم غزه خود را برای بدترین سناریوها آماده کرده بودند و هرگز به مذاکرات آتش بس دلخوش نکردند. مقاومت مردم غزه در برابر شدیدترین بمباران های ارتش رژیم صهیونیستی در طول 11 ماه اخیر حتی ژنرال های اسرائیلی را دچار شگفتی ساخت . اکنون که هزینه جنگ 11 ماهه غزه برای رژیم صهیونیستی از مرز 67 میلیارد دلار تجاوز کرده و تعداد کشته های ارتش اسرائیل به دو هزار تن بالغ شده به نظر می رسد آمریکا به زودی برای پایان دادن به جنگ غزه وارد عمل خواهد شد. دلیل این امر این است که دموکرات ها برای پیروزی خانم کامالا هریس، نامزد این حزب در انتخابات 2024 ریاست جمهوری آمریکا نیاز به برگ برنده انتخاباتی دارند. پایان دادن به جنگ غزه حتی به صورتی موقت می تواند رای مجموعه خاکستری های آمریکا را به سبد انتخاباتی خانم هریس سرازیر کند. اگرچه بنیامین نتانیاهو تمایل دارد که دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواهان در انتخابات آینده آمریکا پیروز شود اما تیم جو بایدن تلاش خواهد کرد تا جنگ غزه قبل از آبانماه آینده به پایان برسد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar