نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

انشعاب در فراکسیون اصولگرایان مجلس؟

منبع
صبح نو
بروزرسانی
انشعاب در فراکسیون اصولگرایان مجلس؟

صبح نو/متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

طی روزهای اخیر اخباری در رابطه با تشکیل یک فراکسیون جدید در مجلس شورای اسلامی منتشر شد. به تازگی یک روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی به بحث تقسیم‌بندی جدید سیاسی-فراکسیونی در مجلس دوازدهم پرداخت. در این گزارش که به نوعی سعی شده برخی نمایندگان را تشویق به تشکیل یک فراکسیون جدید کند، گفته شده که تشکیل این فراکسیون امتیازاتی را برای نمایندگانی که سعی دارند از فراکسیون انقلاب اسلامی جدا شوند، ایجاد می‌کند. پس از گزارش‌هایی که در برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب درباره تشکیل یک فراکسیون جدید و جدا شدن برخی از نمایندگان از فراکسیون انقلاب منتشر شد، ابوالقاسم جراره نماینده مجلس و دبیر کل شریان این خبر را تأیید کرد. جراره در مصاحبه‌ای با اشاره به امکان تشکیل فراکسیون جدید در مجلس گفت: «مجلس فعلا دو فراکسیون دارد، سه فراکسیون نشده؛ اما حرف و صحبت زیاد است.»
وی با تأکید بر اینکه فراکسیون انقلاب اسلامی قوام جدی نگرفته است، ادامه داد: «امکان دارد یک فراکسیون جدید شکل بگیرد؛ اما در حال حاضر فراکسیون دیگری شکل نگرفته که به صورت رسمی فراکسیون مستقل دیگری داشته باشیم».
زمزمه‌های شکل‌گیری یک فراکسیون جدید در مجلس و حضور برخی از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی در آن، پس از انتخابات ریاست مجلس و بعد هم ریاست‌جمهوری و بررسی صلاحیت اعضای کابینه بیشتر شنیده شد و همین هم موجب شده رسانه‌های اصلاح‌طلب این روزها با قدرت بیشتری به دنبال ایجاد شکاف میان نیروهای جریان انقلابی باشند و این ایجاد شکاف خطری است که در صورت محقق شدن، آسیب‌های جدی‌ را به جریان انقلابی درون مجلس وارد خواهد کرد.»
بسیاری معتقدند تشکیل یک فراکسیون جدید در مجلس موجب خواهد شد که فراکسیون مستقلین از شکاف ایجاد شده بهره ببرد و این اقدام موجب شکاف میان نیروهای انقلابی می‌شود. برخی معتقدند فراکسیون جدیدی که زمزمه‌های شکل‌گیری آن شنیده شده در صورتی که ایجاد شود به فراکسیون اقلیت جدید تبدیل خواهد شد.
بااین‌حال با توجه به فضایی که در مجلس دوازدهم حاکم است به نظر نمی‌رسد که تشکیل یک فراکسیون جدید به نفع جریان انقلابی باشد برای همین بسیاری از بزرگان جریان انقلابی به موضوع وحدت در میان نیروهای انقلابی مجلس تأکید دارند و معتقدند نباید وحدت در فراکسیون اصلی نیروهای انقلابی از بین برود.

  تشکیل فراکسیون انقلاب در مجلس دوازدهم
فراکسیون انقلاب اسلامی که از تشکیل آن در مجلس دوازدهم زمان زیادی نمی‌گذرد، یکی از فراکسیون‌های فعال در این مدت بود و چندین جلسه با وزرای پیشنهادی دولت داشت.
فراکسیون انقلاب اسلامی از فراکسیون‌های مهمی است که تشکیل آن در مجلس دوازدهم با تعداد بالایی از اعضا همراه بود. ریشه تشکیل این فراکسیون به دوره هشتم مجلس برمی‌گردد و پس از آن در دوره‌های مختلف هم شاهد وجود چنین فراکسیونی بودیم. در دوره قبل یعنی دوره یازدهم مجلس هم این فراکسیون به ریاست محمدباقر قالیباف از فراکسیون‌های پرکار و فعال مجلس بود.
پیش از تشکیل مجلس دوازدهم شایعاتی درباره تغییر نام این فراکسیون مطرح شد، ابوالفضل ابوترابی ۵ اردیبهشت گفته بود: «منتخبین مجلس دوازدهم در نشست‌هایی که داشته‌اند تصمیم گرفته‌اند فراکسیونی سیاسی در مجلس دوازدهم تشکیل دهند و در واقع سنگ‌بنای چنین فراکسیونی در این نشست‌ها گذاشته شده است و تا زمانی که اسم نهایی برای این فراکسیون انتخاب شود و مابقی نمایندگان در دور دوم انتخابات مشخص شوند، بنا شده نام این فراکسیون همان فراکسیون انقلاب اسلامی باشد.» برنامه‌های فراکسیون از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری به ‌صورت رسمی آغاز شد و اوایل اردیبهشت اولین جلسه برای تصمیم‌گیری پیرامون این فراکسیون تشکیل شد و این افراد به‌عنوان اعضای هیأت اجرایی فراکسیون انتخاب شده‌اند: «نصرالله پژمانفر، رضا تقی‌پور، علی خضریان، حمید رسایی، محسن زنگنه، مالک شریعتی، جلیل میرمحمدی، محمدتقی نقدعلی و مجتبی یوسفی.»
مالک شریعتی 25 اردیبهشت در جمع خبرنگاران درباره جلسه پیش‌رو گفت: «دوشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه اولین جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم برای تصویب اساسنامه، آیین‌نامه و هیأت رئیسه این فراکسیون تشکیل می‌شود. تاکنون هیأت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی چهار جلسه تشکیل داده است. برای نشست مجمع عمومی فراکسیون انقلاب اسلامی در هفته آینده نیز از ۲۰۰ منتخب دعوت شده است.» یکی از نکته‌های مهمی که پیرامون این فراکسیون حداقل در ابتدای کار وجود داشت، این بود که تلاش شد وحدتی حداکثری بین نیروهای انقلابی در فضای داخلی مجلس ایجاد شود.»
سید محمود نبویان 24 اردیبهشت در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت: «با وحدت است که می‌توان مشکلات مردم را حل کرد و تأکید می‌کنم اطاعت فرمایشات مقام معظم رهبری واجب شرعی است؛ الزام است. فراکسیون برای این جهت تشکیل‌شده است.
اتفاقا از همه دوستان انقلاب اسلامی تقریبا دعوت کرده‌ایم. جلسه اول تشکیل و اهداف توضیح داده شد. حدود ۴۰ نفر دعوت‌ شده بودند که به‌عنوان مؤسسین این فراکسیون برای مجلس دوازدهم باشند. از همه گروه‌های انقلاب از دوستان امنا، ائتلاف آمده بودند. مثلا آقای متکی و حاج‌ آقای رسایی دعوت ‌شده بودند. ممکن است در برخی از مصادیق و بعضی از راهکارها اختلاف داشته باشیم. خیلی طبیعی است باید اختلاف در فراکسیون حل شود. از دوستانی هم که دعوت نشده بودند از آن‌ها خواهیم خواست تشریف بیاورند.»
البته مالک شریعتی 29 فروردین در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری فارس انجام داد، گفت: «بده‌بستان منتخبین جریان انقلابی با اصلاح‌طلبان مجلس دوازدهم، خط قرمزی است که نباید شکسته شود، اگر منتخبین مجلس دوازدهم به دنبال تحول هستند که باید هم باشند، توجه به این نکته ضروری است که رسیدگی به مسائل اساسی کشور و حل مشکلات اقتصادی در سایه وحدت به‌ویژه در جریان اکثریت مجلس ممکن است. منتخبین انقلابی مجلس دوازدهم به الزامات وحدت پایبند باشند و نگذارند القائات رقبای جریان انقلاب در عمل باعث قدرت یافتن اصلاح‌طلبان و ضعیف شدن جریان انقلاب شود که این مهم با تشکیل فراکسیون واحد انقلاب اسلامی با به رسمیت شناختن سلائق مختلف درون آن ممکن خواهد بود.»
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره