برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

سرمقاله کیهان/ گزارشی که ارائه آن ضروری است!

منبع
کيهان
بروزرسانی
سرمقاله کیهان/ گزارشی که ارائه آن ضروری است!

کيهان/ « گزارشي که ارائه آن ضروري است! » عنوان يادداشت مدير مسئول روزنامه کيهان، حسين شريعتمداري است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:

الف- کمتر از دو هفته به پايان دوره ۸ ساله دولت آقاي روحاني (دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم) و آغاز به کار دولت سيزدهم به رياست آقاي رئيسي باقي‌مانده است. آنچه در اين جابجايي نبايد و نمي‌تواند ناديده گرفته شود اينکه جناب روحاني دولت را با چه خصوصياتي به آقاي رئيسي تحويل مي‌دهد و طي ۸ سالي که بر کرسي رياست قوه مجريه نشسته بودند، با امکانات، ظرفيت‌ها، بيت‌المال و همه فرصت‌هايي که در اختيار داشته‌اند چه کرده‌اند؟ اين ارزيابي از آنجا ضروري است که علاوه‌بر رئيس‌جمهور منتخب، مردم نيز بايد از کارنامه دولتي که ۸سال بر قوه مجريه، يعني با اهميت‌ترين، پُراختيارترين و تعيين‌کننده‌ترين قوه از قواي سه‌گانه کشور حاکم بوده است، با خبر باشند. از اين روي پيشنهاد مي‌شود و لازم است که جناب رئيسي از آقاي روحاني بخواهند گزارشي مستند و مبتني بر آمار و ارقام واقعي از شرايط کنوني و دستاوردها و يا از دست‌دادهاي دولت به جناب ايشان ارائه کنند. دولت جناب روحاني نبايد از اين درخواست که طبيعي و منطقي و قانوني است شانه خالي کنند و يا، آن را به حساب بي‌اعتمادي به دولت خود بنويسند! درخواستي است دوستانه و خيرخواهانه.
ب- حالا به چند نمونه از ادعاهاي دولت کنوني که فقط ‌اندکي از بسيارها و مشتي از خروارهاست نگاهي بيندازيد؛
۱- در اين ۷ سال که از عمر دولت ما گذشته است، به اکثر آن وعده‌هايي که به مردم داديم عمل کرديم. وعده ما به مردم اعتدال، تعامل سازنده با جهان، رفع تحريم‌ها و رساندن مردم به حقوق حَقه‌شان، بود. همچنين حق هسته‌اي را به عنوان يک حق قانوني براي ملت ايران تأييد کرديم و از سال ۹۴ به بعد فعاليت هسته‌اي ما قانوني بود. همچنين کشور را از PMD و شرايط سخت آژانس رهانديم! (رئيس‌جمهور - ۲۴ آذر ۹۹).
۲- اين طور شد که به وين آمدند و ايستادند و مذاکره مي‌کنند و قبول دارند که تمام تحريم‌هاي اصلي را برخواهند داشت. الان بحث‌هايي که مي‌کنيم روي جزئيات ريز و موارد جزئي است والا آن مسائل اصلي از جمله، تحريم نفت و تحريم پتروشيمي و تحريم کشتيراني و بيمه و بانک مرکزي و بانک‌ها را قبول کردند اين چيزها تمام شده است يعني گام اصلي و بزرگ را برداشته‌ايم و توافق اصلي انجام شده البته مواردي هم هست که بحث مي‌کنيم براي اينکه به توافق نهايي برسيم اما کار را دولت انجام داد. (رئيس‌جمهور - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰)

۳- من دو‌، سه ماه پيش تمام ذهنم مشغول اين بود که آيا اين دولت و ما مي‌توانيم. ما دو بيل مي‌خواستيم يک بيل براي اينکه به کمر کرونا بزنيم يک بيل هم مي‌خواستيم به کمر تحريم بزنيم. من هميشه فکر مي‌کردم اين دو بيل را پيدا کنيم و اين دو بيل را پيدا کرديم و به کمر هر دو زديم! 
(آقاي روحاني - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰)
۴- ‫اينکه مي‌گفتيم هم سانتريفيوژها مي‌تواند بچرخد و هم زندگي مردم، در عمل محقق شد و طي سال 95 و 96 و ابتداي سال 97 تورم يک رقمي داشتيم که در تاريخ کشور سابقه نداشته است. همچنين در سال 95 شاهد رشد اقتصادي 2 رقمي بوديم و در دنيا رتبه اول را داشتيم. اين اقدامات بزرگ در سايه مذاکره و تعامل سازنده حاصل شد و هر کسي حرف ديگري بزند، دروغ مي‌گويد.‬‬
امروز يک سفره آماده‌اي است، بايد در باز شود و بيايند مردم کنار سفره قرار بگيرند. سفره آماده است کار آماده شده است! (رئيس‌جمهور
- ۲۳ تير ماه ۱۴۰۰)‬
۵- ‬به عنوان رئيس ‌دولت به مردم اعلام مي‌کنم تحريم شکسته شده است و اگر همه با هم متحد باشيم به زودي تحريم برداشته مي‌شود و طرف ما مي‌داند راهي جز بازگشت به قانون، مقررات و تعهدات خود و موافقت‌نامه برجام وجود ندارد! (روحاني - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰).
۶- ‫ما کشور را بدون نفت اداره کرديم. يک نفر اين را نگفت، که به دولت خسته نباشيد بگويد که بعد از صد سال که نفت کشور کشف شده براي اولين بار در تاريخ، ايران را بدون پول نفت اداره کرديد! (۲ تير ۱۴۰۰).‬‬
۷- در صنعت يک حرکت خوب و بزرگ انجام شده و اين حرکت خوب در صنعت افتخارآميز است، وقتي مي‌گوييم مصرف برق بالا رفته گاهي خوشحال‌کننده است وقتي مي‌گويند در بخش صنعت، مصرف برق زياد شده خوشحال‌کننده است يعني صنعت توسعه پيدا کرده است. وقتي مصرف برق صنعت ما امسال نسبت به پارسال 10 درصد بالا رفته است معناي آن اين است که صنعت توسعه پيدا کرده است و افتخار مي‌کنيم! (رئيس‌جمهور - ۱۶ تير ۱۴۰۰). ‬
و ده‌ها -و شايد صدها- نمونه ديگر از اين دست که از سوي رئيس‌جمهور محترم ادعا شده است ولي با واقعيات محسوس و مستند همخواني ندارد. از اين روي راستي‌آزمايي آن قبل از تحويل دولت ضروري است و راهکار فوري و فوتي ارائه گزارشي مستند و متکي بر آمار و ارقام واقعي از سوي دولت کنوني به دولت سيزدهم است. ‬
ج- ‬صندوق توسعه ملي با دو مأموريت اصلي تاسيس شده است. اول آنکه بخشي از درآمد حاصل از صادرات نفت، گاز و فرآورده‌هاي نفتي به ثروت‌هاي ماندگار، مولد و زاينده تبديل شده و سهم نسل‌هاي آينده از اين منابع خدادادي حفظ شود و دوم اينکه‌، بودجه جاري دولت‌ها به تدريج از اين منابع که آثار مخرب در شاخص‌ها و متغيرهاي کلان اقتصادي دارند، رهايي يابد. با اين توضيح به سراغ بخشي از برداشت‌هاي دولت آقاي روحاني از اين صندوق استراتژيک که در رسانه‌ها منتشر شده است مي‌رويم. بخوانيد!
- طرح آبياري تحت فشار و نوين ۱۰۰ ميليون يورو
- آبخيزداري و آبخوانداري ۱۰۰ ميليون يورو

- مقابله با اثرات مخرب ريزگردها ۲۰ ميليون يورو
- تجهيزات آزمايشگاهي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي تا سقف ۳۰ ميليون يورو
- طرح‌هاي نوآورانه جهاد دانشگاهي تا سقف ۱۵ ميليون يورو
- طرح‌هاي نوآورانه معاونت علمي و فناوري رئيس‌جمهور تا سقف ۷۰ ميليون يورو
- سازمان صدا و سيما در اجراي ماده ۹۳ قانون برنامه ششم و توسعه کمي و کيفي برنامه‌هاي توليدي، پويانمايي، مستند، فيلم و سريال تا سقف 
۱۵۰ ميليون يورو
- طرح‌هاي آبرساني روستايي و عشايري و توسعه شبکه‌هاي آن تا سقف ۱۰۰ ميليون يورو
- شرکت‌هاي دانش‌بنيان معاونت علمي و فناوري رئيس‌جمهور تا سقف 
۳۵ ميليون يورو

- کارخانه‌هاي نوآوري معاونت علمي و فناوري رئيس‌جمهور تا سقف 
۲۵ ميليون يورو
- افزايش سرمايه دولت در صندوق ضمانت صادرات تا سقف ۱۰۰ ميليون يورو
- طرح فاضلاب شهر اهواز تا سقف ۵۰ ميليون يورو.
دولت محترم کنوني بايد گزارش مستندي از محل هزينه اين مبالغ کلان ارائه بدهد. به عنوان مثال توضيح درباره مبالغ کلاني که براي طرح‌هاي آبرساني به روستاها (مثلاً خوزستان) برداشت شده است که موضوع مهم اين روزهاست!
د-‌ گراني افسار‌گسيخته کالا و خدمات مورد نياز مردم. چوب حراج به بيت‌المال و تعطيلي صدها کارخانه و مراکز توليد. کاهش ده‌ها برابري و نزديک به سقوط ارزش پول ملي. سرازير کردن ۳۰ ميليارد دلار ارز و ۶۰ تن طلا به حلقوم مفسدان و رانتخواران. افزايش ۸ برابري قيمت مسکن، تنزل ۶ رتبه‌اي اقتصاد کشور از هجدهمين رتبه در اقتصاد دنيا. شکستن رکورد‌هاي تورم، رکود و ضريب جيني و گسترش فقر و بيکاري و فاصله طبقاتي.
و از سوي ديگر؛ تاسيسات هسته‌اي کشور را به مرز نابودي کشاندند و پيشرفت هسته‌اي را متوقف کردند. قرار بود در مذاکرات هسته‌اي تحريم‌ها را لغو کنند ولي نه فقط هيچ تحريمي لغو نشد بلکه به علت نابلدي، نفوذ عوامل دشمن و گرايش به سازش، صدها تحريم ديگر نيز به آن اضافه کردند. نقدينگي را که مي‌توانست و بايد روانه عرصه توليد شده و باعث کسب و کار شود، از ۴۳۰ هزار ميليارد تومان به ۳۷۰۰ هزار ميليارد تومان افزايش دادند و توليد و کسب و کار را با رکود شديد و بي‌سابقه (و نه کم‌سابقه) رو‌به‌رو کردند. کشور را از خودکفايي در توليد گندم و گوشت قرمز و گوشت مرغ به واردات اين اقلام ضروري و معيشتي مردم کشاندند. با ديپلماسي انفعالي، راه را براي باج‌خواهي دشمنان باز کردند و امنيت و اقتدار کشور را به مخاطره ‌انداختند و ...
اين موارد ناهنجار و پلشت از کجا پديد آمده و اين بار سنگين و کمر‌شکن چرا و به چه علت بر گرده مردم تحميل شده است؟! و ... اينها از جمله مواردي است که دولت محترم بايد گزارش مستندي از آن به رياست محترم دولت سيزدهم ارائه کند. 
هـ- و بالاخره ارائه يک گزارش شسته و روفته اولاً به دلايل ياد شده بسيار ضروري و گره‌گشاست و ثانياً کار دشواري نيست و صد البته بر کلي‌گويي‌هاي غير قابل ارزيابي و گُنگ ترجيح دارد و ثالثاً سندي ماندگار در تاريخ ايران اسلامي خواهد بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره