نماد آخرین خبر

مهربانی بی‌اندازه شهید داخته دلیل نوشتن «عزم پیکار» شد

منبع
مهر
بروزرسانی
مهربانی بی‌اندازه شهید داخته دلیل نوشتن «عزم پیکار» شد

مهر/سهیلا آقابابایی پور مهمترین بخش کتاب عزم پیکار را، مهربانی بی‌اندازه و بی‌غل و غش شهید است که نسبت به اطرافیان خود می داند.

 کتاب «عزم پیکار» نوشته سهیلا آقابابایی‌پور، شامل روایت زندگی شهید کرامت داخته است که به تازگی توسط انتشارات ۲۷ بعثت چاپ و روانه بازار نشر شده است. شهید کرامت‌الله داخته سال ۱۳۴۳ در چالوس در خانواده‌ای مذهبی متولد شد و در سال‌های جوانی ابتدا در بسیج و سپس در لشکر ۲۵ کربلا در رسته پیاده خدمت کرد. او در نهایت ۱۱ اسفند ۱۳۶۵ در مرحله تکمیلی کربلای پنج در منطقه شلمچه به شهادت رسید.

سهیلا آقابابایی نویسنده «عزم پیکار» متولد سال ۱۳۶۰ است و از سال ۱۳۹۹ نویسندگی را به طور رسمی آغاز کرده است. اولین اثر او با نام «پرواز تا بهشت» زندگینامه شهید مدافع سلامت دکتر علی‌اکبر آقابابایی است که سال ۹۹ حین خدمت در بیمارستان قائم کرج به کرونا مبتلا شد و به شهادت رسید. کتاب «عزم پیکار» دومین‌کتاب و اولین اثر آقابابایی در حوزه دفاع مقدس است.

این‌نویسنده درباره هدف و انگیزه‌ خود از نوشتن در حوزه ادبیات پایداری گفت: هدف من شناخت بهتر مردم از شیوه زندگی شهدا است چون خیلی از مردم اطلاعاتی از شیوه زندگی شهدا، به‌ویژه شهدایی که در جنگ دارای سمت بالایی نبودند، ندارند. کتب این چنینی باعث شکل‌گیری شناخت بهتر مردم از این قشر شهدا می‌شود. در همین‌زمینه انتظارم از دستگاه‌های فرهنگی این است که تا می‌توانند این آثار را بین اقشار مختلف مردم پخش و معرفی کنند. به‌نظرم اگر کتاب‌های مربوط به شهدا در قالب داستان نوشته شدند، تاثیرگذاری بیشتر بر جوانان دارند. با فراگیر شدن فضای مجازی بین اقشار مردم، می‌توان بخش‌هایی از کتاب‌ها را که جذابیت بیشتری دارند، در فضای مجازی منتشر کرد تا مقابل دید همگان قرار گیرند و به نوعی باعث شوند مردم به مطالعه در این حوزه تشویق شوند.

وی درباره موضوع و محتوای کتاب عزم پیکار گفت: کتاب عزم پیکار زندگینامه شهید کرامت داخته است که در روستایی، در بخش مرزن آباد استان مازندران متولد شد. او یک زندگی ساده روستایی داشت و در مرحله تکمیلی عملیات کربلای ۵ به همراه تعداد زیادی از همرزمانش به شهادت رسید. این کتاب دربرگیرنده بخشی از زندگی ایشان قبل از جنگ و در جبهه است و ماجرای شهادتش را نیز روایت می‌کند. من هم اصالتا اهل همین‌روستای محل تولد شهید هستم. از کودکی‌ام هم نام این‌شهید بیشتر از نام دیگر شهدای ده به گوشم خورده بود. نکته دیگر این است که شهید داخته، تنها شهید روستاست که آرامگاهش به درخواست خودش در روستاست و باقی شهدا، خارج از روستا مدفون هستند.

نویسنده کتاب «عزم پیکار» گفت: ترجیح‌ام برای نوشتن از شهدای جنگ، بیشتر این است که از شهدایی بنویسم که در رده‌ها و رسته‌های پایین خدمت کردند و به‌اصطلاح سمت و فرماندهی خاصی نداشتند.

آقابابایی درباره چگونگی نوشتن این‌کتاب گفت: جمع‌آوری و تدوین اسناد و مدارک کتاب از طریق مصاحبه با خانواده، آشنایان و همرزمان شهید انجام شد. مهم‌ترین بخش کتاب هم، فرازهای مربوط به مهربانی بی‌انداز و بی‌غل‌وغش شهید کرامت داخته نسبت به اطرافیانش است که علت اصلی نوشتن کتاب درباره او بود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره