logo
  1. جذاب ترین ها
خودرو

نقد و بررسی طراحی بستیون T77؛ میانسال شیک پوش

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
نقد و بررسی طراحی بستیون T77؛ میانسال شیک پوش

آخرین خودرو/ T77 یکی از خودروهای جدید و وارداتی گروه بهمن است و ما در این مطلب نقد و بررسی طراحی بستیون T77 را به شما ارائه می دهیم.

این روزها با وجود عرضه نسبتا محدود و البته قیمت های نجومی، اما تنوع کراس اورها، بخصوص کراس اورهای چینی در بازار کشور گسترده تر شده است و عطش مشتریان برای خرید این سگمنت از خودروها، بر تب و تاب بازار آن ها افزوده و خودروسازان را بر آن داشته است تا تحت هر شرایطی، حداقل یک محصول کراس اوور را در سبد محصولات خود داشته باشند.

بی ام کارز «BM CARS» از زیر شاخه های گروه بهمن که در دوره جدید واردات، عرضه محصولات نسبتا لوکس تر چینی را هدف قرار داده است نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به عنوان نخستین کراس اوور وارداتی خود، به سراغ بستیون T77 رفته و این مدل را به بازار عرضه کرده است که پس از معرفی مختصر آن، به نقد و بررسی استایل بیرونی و فضای داخلی آن خواهیم پرداخت.

بستیون T77، خودرویی از زیر مجموعه گروه خودروسازی FAW است که در دهه ۹۰ شمسی محصولات این برند با دو سدان B50 و B30 و با نام بسترن «پیش از تغییر نام به بستیون» به عنوان یکی از نخستین محصولات چینی با کیفیت به بازار ایران معرفی شد و حال BM CARS به واسطه همین سابقه خوب که از این برند وجود دارد، به سراغ یکی از محصولات ان رفته که تقریبا شش سال از معرفی آن می گذرد و از نظر سبک طراحی، قطعا خودروی مدرنی به شمار نمی آید که در ادامه جزئیات طراحی آن را بررسی می کنیم.

ویدیوی تست و بررسی بستیون T77

بررسی طراحی بستیون T77 در نمای بیرونی
در ابتدا اشاره کنیم که بستیون T77 اولین بار در سال ۲۰۱۸ معرفی شده است، بنابراین جزئیات و سبک طراحی آن پیرو ترند آن دوره با کمی چاشنی چینی شده از طراحی ظاهری و داخلی بوده است و در سال ۲۰۲۴ به عنوان یک محصول چینی نباید انتظاراتمان از استایل بدنه آن بالا ببریم.

با این حال ذکر این نکته نیز لازم است که بازار خودروی کشور در طول این چند سال، بخصوص در دوره ای که واردات خودرو ممنوع بود، آنقدر از تنوع و جذابیت تهی شده است که طراحی همین مدل با عمر بیش از پنج سال نیز جذاب به نظر می رسد و جلب توجه می کند. ضمن اینکه رقبای عمدتا چینی آن نیز با وجود پیشرفت بسیار در این زمینه اما غالبا از سبک طراحی به اصطلاح درجه دو برخوردار هستند و همین موارد سبب می شود که طراحی ظاهری بستیون T77 آن چنان هم قدیمی و از مد افتاده به نظر نرسد.

در اولین برخورد با بستیون T77، طراحی کلی آن را ظریف و اسپرت می یابیم. در نمای جلو اولین عنصر بصری که جلب توجه می کند، گریل یا جلوپنجره شش ضلعی بزرگ آن با الگوهای ستاره ای متراکم است که به وضوح یادآور ترند طراحی آن دوره می باشد. در ادامه، امتداد گوشه های جلو پنجره در چراغ اصلی و ادغام آن ها با یک دیگر، در سادگی کامل بوده و چهره ای نافذ به خودرو بخشیده است. ضمن اینکه استفاده از یک نوار افقی کرومی در بالای جلوپنجره، عنصر نسبتا مدرنی در سال ۲۰۱۸ بوده که دقت تیم طراحی در جذاب تر کردن جزئیات را نشان می دهد.

طراحی سپر و مجموعه ورودی هوا نیز با توجه به فرم های هندسی و سطوح فلت ایجاد شده بزرگ روی آن، هر چند کاملا مینیمال و بدیع بوده، اما به خوبی بر جنبه های اسپرت نمای جلو افزوده است تا آن حس بصری ظرافت و اسپرتی که در ابتدا اشاره کردیم، به خوبی با یکدیگر تلفیق شده و نمایان شود.

خطوط روی کاپوت نیز در هماهنگی کامل با سایر خطوط این نما و نمای جانبی شکل گرفته که شامل دو خط استخوانی Bone Line که از ستون A آغاز شده و تا جلو پنجره و گوشه داخلی چراغ های جلو امتداد یافته و دو خط با ضخامت کمتر که موازی با دو خط اصلی شکل گرفته و با سطوح محدب و مقعر در این قسمت، ضمن ایجاد یک رفلکت نوری، از سادگی این قسمت نیز کاسته است.

با گذر از نمای جلو، به نمای جانبی می رسیم که از همان روند ساده گرایی طراحی نمای جلو پیروی می کند. با این حال بستیون T77 در این نما، حسی محسوس از نمای جانبی آئودی Q2 را با تفاوت های جزئی در برخی عناصر به نمایش می گذارد. استفاده خط شانه و یا «Shoulder line» سراسری که از چراغ های جلو شروع شده و تا چراغ های عقب به طور مستقیم امتداد یافته در کنار خط شخصیتی زیر آن که تقریبا تمام درهای جانبی را در بر گرفته، حسی قدرتمند در کنار شخصیتی نسبتا مدرن و اسپرت را به بیننده منتقل می کند. علاوه بر این خطوط شخصیتی روی رکاب درها با ایجاد سطوح محدب و مقعر و نیز در ترکیب با نوارهای کرومی روی رکاب، خط کمر و نیز دستگیره درها، سبکی ایکونیک از بازی نور و سایه در استایل ظاهری بستیون T77 ایجاد کرده است.

خط سقف یا روف لاین شناور نیز بر حس مدرنیته و بهبود آیرودینامیک بدنه کمک کرده است، در کنار این مورد، فرم «Greenhouse» و «DLO» یا فریم شیشه های جانبی و امتداد لچکی عقب بر روی ستون D کاملا بر گرفته از آئودی Q2 است، اما تمام این موارد هارمونی مناسبی را ایجاد کرده و با شخصیت بصری که طراح در نظر داشته کاملا هماهنگ است.

اما نکته منفی بارز این قسمت، فرم عجیب و خام ستون C یا فلاپ های تفکیک شیشه های عقب با لچکی این قسمت است که با هیچ یک از فرم ها و احجام بدنه هماهنگی ندارد و به نظر می رسد طراح برای ایجاد تمایز بیشتر با آئودی Q2، در طراحی این قسمت به سبک چینی ها در اواسط دهه اول ۲۰۰۰ رجوع کرده است و به استایل شکیل این نما لطمه وارد کرده است. هر چند ایراد این قسمت در رنگ های تیره تر و یا با پراویت کردن شیشه های جانبی تا حدی پوشش داده می شود، اما دلیل رسیدن به چنین فرم پردازی تعجب برانگیز است. طراحی و سایز رینگ ها نیز بر پویایی و بهبود تناسبات نمای جانبی بستیون T77 کمک کرده است.

با گذر از دو نمای قبلی، به نمای عقب می رسیم که در یک نگاه کلی، از هماهنگی مناسبی با سایر قسمت های بدنه برخوردار است. طراحی چراغ های کشیده که از طریق یک نوار مشکی که نوشته BESTUNE در مرکز آن خودنمایی می کند به یک دیگر متصل شده اند که این روزها مطابق با ترند طراحی روز و بخصوص سلیقه خودروسازان چینی می باشد. همچنین خم و تا کردن سطوح درب صندوق، هر چند که یادآور محصولات اروپایی است، اما کاملا پخته اجرا شده است.

اما با گذر از این قسمت ها، طراحی مجموعه سپر و دیفیوزر عقب، کمی گنگ و البته ناهماهنگ با سایر عناصر جز و کل بدنه طراحی شده است. بخصوص فرم C شکل چراغ های مه شکن و دنده عقب و سه نوار عمودی مرکز سپر که این فرضیه را در ذهن ایجاد می کند که هدف طراحان، چیزی جز کاهش سادگی این قسمت نبوده است. در همین حال، طراحان می توانستند برای رسیدن به این امر، در طراحی اسپویلر سقفی و چراغ ترمز سوم کمی وسواس بیشتری به خرج دهند!

همچنین عدم استفاده از هیچ قطعه کرومی در نمای عقب, بر خلاف نمای جانبی و جلو کاملا جلب توجه می کند, چرا که طراحان می توانستند با امتداد نوار کرومی رکاب جانبی بر روی سپر عقب, به الگویی به مراتب بهتر و منطقی تر از طرح فعلی برای سپر عقب دست یابند.

بررسی طراحی بستیون T77 در نمای کابین
حال وارد کابین بستیون T77 می شویم، اولین نکته مهم در طراحی هر خودرو، هارمونی بین طراحی خارجی و داخلی است. پس اگر به عناصر طراحی داخلی دقت کنیم و آن ها را با نمای بیرونی مقایسه کنیم، به لحاظ فرمی خواهیم دید که بستیون T77 از هماهنگی کامل و دقیقی میان این دو نما برخوردار نیست. چرا که خطوط و زوایای تیز و سطوح تخت، تشکیل دهنده عمده نمای بیرونی می باشد، در حالی که در نمای داخلی ما با خطوط با زوایای نرم تر و سطوح Curve رو به رو هستیم. با این حال طراحی کابین همانند نمای بیرونی رویکردی مینیمال و در عین حال لوکس را در پیش گرفته است، به ویژه با استفاده از تریم دو رنگ به همراه چرم و چوب بر روی صندلی ها، رودری ها و داشبورد که توانسته این جنبه از ویژگی های زیبایی شناسی را به خوبی به نمایش بگذارد. هر چند نباید فراموش کنیم که علی رغم جذابیت و زیبایی های فضای داخلی، اما همانند نمای بیرونی، طراحی کابین بستیون T77 کمی رنگ و بوی کهنگی به خود گرفته است که بارز ترین آن را در نمایشگر و کلاستر یک پارچه خود نمایی می کند که حس و حال زبان طراحی داخلی محصولات دهه گذشته مرسدس را تداعی می کند.

مورد دیگر که در طراحی داخلی بستیون T77، همانند بسیاری از محصولات چینی آزاردهنده است، عدم هماهنگی میان عناصر رودری ها و داشبورد است، بطوری که عناصر تزئینی روی داشبورد به خوبی در رودری ها امتداد پیدا نکرده اند و همین امر بر دوگانگی فضای کابین می افزاید‌. هر چند که باید به این نکته اشاره کنیم که از نظر ارگونومی و فضاسازی داخلی، نمی توان نقطه ضعف خاصی در کابین دید و قطعا در این زمینه بستیون T77 نمره قبولی را دریافت می کند.

فضای سرنشینان در دو ردیف نیز به لطف ارگونومی خوب صندلی ها و نیز فاصله بین دو محور ۲۶۸۰ میلی متری، مناسب یک کراس اوور سایز متوسط می باشد. ضمن اینکه استفاده از همین تریم روشن، سبب دلبازی بیشتر کابین نیز شده است.

ارزیابی کلی
در مجموع اگر بخواهیم طراحی ظاهری و داخلی بستیون T77 را ارزیابی کنیم، بازهم تاکید می کنیم که با استایل متفاوت و به عبارت دیگر آنچنان مدرنی، بخصوص در بازار جهانی (و نه در ایران) رو به رو نیستیم و همانطور که در شروع مطلب به آن پرداختیم، ترکیبی منطقی از ویژگی های طراحی مینیمال، مدرن و اسپرت و پویا است که در مجموع یک استایل معقول و بدیع، چه در نمای داخلی و چه در نمای بیرونی ایجاد کرده است.

با این حال کاملا بجا است اگر بگوییم که T77، اگر نه یک بازطراحی کلی و ریدیزاین کامل، اما قطعا به یک جراحی زیبایی و فیس لیفت نیازمند است تا ضمن هماهنگ شدن با زبان طراحی جدید برند و ترند روز, توانایی رقابت نه با محصولات ژاپنی و کره ای، بلکه با رقبای تا دندان مصلح هموطن خود را داشته باشد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره