logo
  1. جذاب ترین ها
خودرو

چین و رشد ۲۶ درصدی صادرات خودرو در پنج ماه اول امسال

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
چین و رشد ۲۶ درصدی صادرات خودرو در پنج ماه اول امسال

آخرین خودرو/ جدیدترین آمار منتشر شده از سوی انجمن خودروهای سواری چین حکایت از آن دارد که در ماه می ۲۰۲۴ شرکت‌های چینی توانسته‌اند حدود ۵۶۸ هزار خودرو را به کشورهای خارجی صادر کنند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد و نسبت به ماه قبل ۲ درصد افزایش یافته است. از ابتدای سال تا پایان ماه می نیز میزان صادرات خودروی چین به ۲.۴۵ میلیون دستگاه رسیده که در مقایسه با سال قبل ۲۶ درصد رشد دارد. ارزش این میزان صادرات معادل ۴۶.۴ میلیارد دلار عنوان شده است. این رقم نیز در مقایسه با قبل ۲۰.۱ درصد رشد کرده است.

روسیه بزرگترین بازار برای خودروهای چینی
نگاهی به داده‌های موجود نشان می‌دهد که میانگین قیمت هر خودروی صادراتی از مبدا چین ۱۹ هزار دلار (معادل حدود ۱.۱ میلیارد تومان) است. این رقم در مقایسه با سال گذشته تغییری ندارد. از بین کشورهای مختلف، روسیه بزرگترین مقصد برای خودروهای چینی است. در ماه می امسال ۱۰۳,۷۶۳ دستگاه خودرو به این کشور صادر شده؛ پس از روسیه برزیل با ۵۳,۱۶۴ دستگاه در رتبه دوم حضور دارد. مکزیک با ۴۲,۱۹۲، بلژیک با ۲۸,۸۵۱ و امارات متحده عربی با ۲۸,۶۶۱ دستگاه به ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم ایستاده‌اند.

اگر بخواهیم میزان صادرات را بر اساس خودروهای موسوم به انرژی‌های نو (شامل مدل‌های برقی و هیبریدی) طبقه‌بندی کنیم، در این صورت برزیل با ۴۵,۵۰۱ دستگاه در صدر خواهد بود، بلژیک هم با صادرات ۲۱,۵۰۲ دستگاه در رتبه دوم جای می‌گیرد. جالب اینکه در این نوع طبقه‌بندی، بریتانیا با ۱۶,۸۵۹ دستگاه، سومین بازار بزرگ برای خودروهای چینی هیبریدی و برقی محسوب می‌شود. مکزیک و تایلند نیز به ترتیب با ۸,۶۸۰ و ۸,۱۷۴ دستگاه در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار می‌گیرند.

به طور کلی چین در ماه می سال جاری حدود ۲۷ هزار دستگاه خودروی برقی و هیبریدی صادر کرده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد افزایش دارد. از ابتدای ژانویه تا پایان ماه می سال جاری هم ۸۷۰ هزار خودروی برقی و هیبریدی از چین به سایر کشورها صادر شده است. این رقم نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، باید بگوییم میزان صادرات و بازارهای هدف خودروهای چینی از ابتدای سال تا پایان ماه می به ترتیب عبارتند از:

روسیه: ۳۷۲,۵۴۲ دستگاه

مکزیک: ۱۹۰,۸۹۷ دستگاه

برزیل: ۱۵۹,۶۱۲ دستگاه


بلژیک: ۱۲۴,۰۸۱ دستگاه

امارات متحده عربی: ۱۱۴,۵۳۰ دستگاه

در دسته خودروهای انرژی‌های نو (برقی و هیبریدی) نیز از ابتدای سال تا پایان ماه می میزان صادرات بر اساس حجم به شرح زیر است:

برزیل: ۱۳۰,۹۶۷ دستگاه

بلژیک: ۱۱۵,۳۱۸ دستگاه

بریتانیا: ۶۷,۹۵۶ دستگاه


تایلند: ۵۴,۷۴۴ دستگاه

فیلیپین: ۴۵,۱۱۵ دستگاه

اما در مقابل، میزان صادرات در ۵ ماهه نخست سال جاری به کشورهایی مثل استرالیا، اسپانیا، تایلند و اکوادور به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که بخشی از افزایش صادرات به روسیه و کشورهای آسیای مرکزی ریشه در جنگ روسیه و اوکراین دارد.

ناگفته نماند در سال گذشته چین موفق شد ۵.۲۲۱ میلیون خودرو را به سایر کشورها صادر کند. این رقم در مقایسه با سال ۲۰۲۲ رشدی ۵۷.۴ درصدی داشت. مقایسه آمار فروش ۵ ماهه نخست امسال با کل آمار فروش سال گذشته نشان می‌دهد در طول این مدت ۴۷ درصد از رکورد سال قبل محقق شده است. آیا در پایان سال جاری چین خواهد توانست رکورد جدیدی را ثبت کند؟

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره