logo
  1. جذاب ترین ها
خودرو

بررسی موتورسیکلت هوندا CB1300؛ محبوب همه قلب‌ها

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
بررسی موتورسیکلت هوندا CB1300؛ محبوب همه قلب‌ها

آخرین خودرو/ در دنیای امروز موتورسیکلت‌های رترو (قدیمی به سبک جدید) دیگر محصولی به بزرگی و قدرت هوندا CB1300  پیدا نمی‌شود. این موتورسیکلت که ابتدا در سال ۲۰۰۳ بدون فلاپ و سپس در سال ۲۰۰۵ با نیم‌ فلاپ تحت عنوان مدل S عرضه شد، در واقع ادای احترامی به مدل CB1000 سوپر فور مدل ۱۹۹۳ بود.

با وجود فروش نه چندان موفق اولیه، CB1300  جایگاه خود را در بازار پیدا کرده و اکنون گزینه‌ای محبوب در بازار موتورسیکلت‌های کارکرده یا نو به شمار می‌رود. این موتورسیکلت با داشتن یک پیشرانه چهار سیلندر خطی فوق‌العاده نرم، صندلی راحت و ظاهری رترو و جذاب، گزینه‌ای ایده‌آل برای گشت‌ و گذارهای دونفره یا تک‌نفره محسوب می‌شود.

مشخصات موتور، گیربکس و اگزوز
یکی از نقاط ضعف شناخته‌ شده‌ سری CB، گیربکس آن است که از سوی مالکان مورد انتقاد قرار می‌گیرد. علاوه بر عملکرد نسبتاً خشک، تنها پنج دنده برای انتخاب وجود دارد و در نتیجه انجین مجبور است بیشتر از حد نیاز کار کند و در پی آن مصرف سوخت هم افزایش می‌یابد. البته این مشکل اصلی نیست، زیرا در مدل‌های اولیه، به دلیل مشکلات دو شاخ دنده، خرابی دنده‌ چهارم بسیار رایج بوده است.

این مشکل در به‌روزرسانی سال ۲۰۰۸ با اصلاح بخش‌های داخلی گیربکس توسط هوندا برطرف شد. با این حال، اگر قصد دارید یک مدل کارکرده را تست کنید، همیشه در دنده‌ی چهارم با فشار زیاد گاز بدهید و ببینید آیا موتور از دنده خارج می‌شود یا خیر، زیرا حتی در مدل‌های به‌ روزرسانی‌ شده نیز این مشکل بعضا شناخته شده است.

در سال ۲۰۰۸، اگزوز استیل ضد زنگ CB به‌روزرسانی شد تا شامل مبدل‌های کاتالیستی مطابق با استاندارد یورو ۳ شود و همچنین یک تکیه‌گاه به آن اضافه شد تا مشکل ترک‌خوردگی لوله‌های خروجی به دلیل لرزش در مدل‌های اولیه را برطرف کند.

ویژگی برجسته‌ی CB همواره انجین آن بوده است که عملکردی فوق‌العاده نرم و سرشار از گشتاور دارد. با وجود اینکه حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخار برای چنین حجمی عادی به نظر می‌رسد، اما گشتاور ۱۱۷ نیوتن‌ متری آن جبران‌ کننده‌ی این مورد است و باعث می‌شود CB در هر دنده‌ای به خوبی کشش داشته باشد. در واقع، چنان نیروی محرکه‌ای ارائه می‌دهد که اغلب اوقات خود را در حال تعویض زودهنگام به دنده‌ی بالاتر و نادیده گرفتن سایر دنده‌ها می‌یابید.

این عملکرد روان، سواری بسیار راحتی را رقم می‌زند و حتی با وجود سرنشین عقب، به نظر نمی‌رسد موتور CB 1300  تحت تأثیر قرار گیرد. این موتورسیکلت یک غول واقعی است و زمانی که می‌خواهید آرامش داشته باشید و گشت‌ وگذار کنید، استفاده از آن فوق‌العاده لذت‌بخش است. با این حال، بی‌عیب و نقص نیست.

کمبود دنده‌ی ششم (اوور درایو) به طور واقعی به ارقام مصرف سوخت CB لطمه می‌زند و مالکان گزارش می‌کنند که مصرف سوخت در حدود ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و برخی موتورسواران با احتیاط زیاد می‌توانند آن را به حدود ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برسانند. به نظر می‌رسد اگر دور موتور پایین نگه داشته شود، CB مشکلی ندارد، اما اگر انجین را به دور بالا ببرید، با عطش و اشتهای سیری‌ ناپذیری آن در مصرف بنزین روبرو خواهید شد.

مدل S با نیم‌ کاپ کمی آیرودینامیک‌ تر و در نتیجه اقتصادی‌ تر است، اما در استفاده روزمره تفاوت چندانی بین مصرف این دو مدل وجود ندارد.

بررسی فرمان‌ پذیری و عملکرد سیستم تعلیق و شاسی
موتورسیکلت‌های رترو به طور کلی هندلینگ عالی ندارند و فرمانپذیری CB را می‌توان با وجود ضعف‌هایش در بهترین حالت ممکن توصیف کرد. مشکل اینجاست که با وزن ۲۳۶ کیلوگرمی، هوندا سی بی ۱۳۰۰ هرگز موتورسیکلتی چابک و فرمان‌ پذیر نخواهد بود و به دلیل فاصله‌ زیاد بین محور چرخ‌ها و سیستم تعلیق نرم و راحت، کیفیت سواری ملایمی را به جای یک سواری تماما اسپرت با هندلینگ عالی و مانوردهی آنچنانی ارائه می‌دهد.

 البته می‌توان تنظیم میزان فشرده‌سازی و برگشت فنر دوشاخه‌ جلو را انجام داد، زیرا کمک‌فنرها دارای پیش‌بار قابل تنظیم در پنج مرحله هستند؛ اما در واقع وزن موتورسیکلت مشکل اصلی است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. اگرچه هوندا CB برای پیچیدن سریع در پیچ‌ها ساخته نشده است اما وزن آن حس امنیت و چسبندگی به سطح جاده را در پیچ‌ها به ارمغان می‌آورد که نکته کاملا مثبتی است.

در مورد ترمزها، مدل‌های اولیه‌ هوندا CB 1300 فاقد ABS بودند، در حالی که CBS1300  آن را به عنوان یک آپشن سفارشی از ابتدا ارائه می‌داد. ترمز ABS در سال‌های بعد به مدل بدون نیم‌ کاپ نیز اضافه شد. با وجود وزن بالا، کالیپر های چهار پیستونی Nissin از قدرت ترمز گیری کافی برای CB برخوردارند و سیستم ABS نیز کارآمد عمل می‌کند.

راحتی در مسافت‌های طولانی و تورینگ
با توجه به اینکه CB دارای باک ۲۳ لیتری است، انتظار می‌رود که برای پیمایش مسافت‌های طولانی مناسب باشد، که به جز ارقام بالای مصرف سوخت، این‌گونه نیز هست. مدل S با نیم‌فلاپ گزینه‌ آرامش‌بخش‌تری بین این دو CB محسوب می‌شود. با این حال، بسیاری از مالکان گزارش می‌کنند که نیم‌فلاپ می‌تواند لرزش آزاردهنده‌ای ایجاد کند که برای رفع آن باید از پدهای فومی استفاده کرد. تعویض لامپ در مدل S نیز یک کابوس است و به مهارت و صبر زیادی نیاز دارد! از نظر راحتی، زین CB نسبتا پهن و ارتفاع صندلی ۷۹۰ میلی‌متری آن برای راکبان کوتاه‌ قد مناسب است.

نگاهی به تجهیزات و لوازم جانبی هوندا CB1300
همانطور که از یک موتورسیکلت رترو قدیمی انتظار می‌رود، هوندا CB فاقد اکثر تجهیزات برقی مدرن است. ABS این اواخر برای آن معرفی شد و این مورد تقریباً تمام آپشن‌ های موجود بود. اگر قصد خرید یک مدل بدون نیم‌ کاپ کارکرده را دارید، همیشه بررسی کنید که دکمه‌ی فشاری روی صفحه کیلومتر کار می‌کند، زیرا ممکن است آب به داخل آن نفوذ کند و باعث خوردگی و خرابی سوئیچ پشت آن شود. این مشکل قابل حل بوده اما کمی دردسرساز است.

در مورد لوازم جانبی، هوندا مجموعه‌ای محدود از آپشن‌ ها را ارائه می‌داد که تنها آپشن‌ های واقعاً ارزشمند، شامل شیشه‌ بادگیر برای هوندا سی بی ۱۳۰۰ در صورت تمایل به پیمایش مسافت‌های طولانی و همچنین محافظ‌های ضد افتادن برای هر دو مدل بود. بدون محافظ‌های ضد سقوط، اولین چیزی که در یک تصادف با سرعت کم آسیب می‌بیند، باک بنزین است‌.

جمع‌بندی
از زمان توقف تولید CB، این موتورسیکلت طرفداران زیادی پیدا کرده است، زیرا این موتورسواران از ماهیت آرام و گشتاور بالای موتور و همچنین سطح راحتی آن به لطف صندلی بزرگ و فرمان صاف لذت می‌برند. اگر به دنبال یک موتورسیکلت رترو جذاب هستید که آرام و ریلکس و در عین حال پرقدرت است و می‌خواهید در روزهای آفتابی با یک سرنشین به گشت‌وگذار بپردازید، هر دو مدل CB1300 انتخابی عالی هستند.

مزایا

ظاهر جذاب

گشتاور بالا و یکنواخت

راحتی سواری

معایب

کمبود دنده‌ ششم

وزن بالا

مصرف سوخت زیاد

مشخصات فنی هوندا CB1300 و CB1300S (مدل‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳)
حجم موتور: ۱۲۸۴ سی‌سی

قطر و کورس پیستون: ۷۸ در ۶۷.۲ میلی‌متر

نوع موتور: چهار سیلندر خطی

جزئیات موتور: DOHC، ۱۶ سوپاپ، خنک‌ کاری مایع

قدرت: ۱۱۳ اسب بخار در ۷۵۰۰ دور در دقیقه

گشتاور: ۱۱۷ نیوتن متر در ۶۰۰۰ دور در دقیقه

حداکثر سرعت: ۲۲۵ کیلومتر در ساعت

گیربکس: ۵ سرعته

مصرف سوخت متوسط: ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

حجم باک: ۲۳ لیتر

حداکثر مسافت پیمایش (تئوری):۲۶۵ کیلومتر

امکانات کمکی: ABS (اختیاری)

شاسی: فولادی لوله‌ای

سیستم تعلیق جلو: دوشاخه ۴۳ میلی‌متری

تنظیمات سیستم تعلیق جلو: فشرده‌سازی و برگشت قابل تنظیم

سیستم تعلیق عقب: کمک‌ فنرهای دوقلو

تنظیمات سیستم تعلیق عقب: پیش‌ بار فنر قابل تنظیم در پنج مرحله

ترمز جلو: دو دیسک ۳۱۰ میلی‌متری، کالیپرهای چهار پیستونی Nissin. ABS (اختیاری)

ترمز عقب: دیسک ۲۵۶ میلی‌متری، کالیپر تک پیستونی

لاستیک جلو: ۱۲۰/۷۰ – ZR17

لاستیک عقب: ۱۸۰/۵۵ – ZR17

ابعاد: ۲۲۲۰ میلی‌متر در ۷۹۰ میلی‌متر در ۱۱۲۰ میلی‌متر (طول x عرض x ارتفاع)

فاصله بین محورها: ۱۵۱۰ میلی‌متر

ارتفاع از سطح زمین: ۱۳۵ میلی‌متر

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره