نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

بررسی «دوکاتی دیاول V4» مدل ۲۰۲۳

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
بررسی «دوکاتی دیاول V4» مدل ۲۰۲۳

آخرین خودرو/ دوکاتی دیاول V2 دو سیلندر بسیار قدرتمند، باکیفیت و خوش‌ دست بود و ظاهری شبیه به موتورهای کروزر داشت اما موقعیت نشستن روی آن خیلی راحت نبود. مدل کاملا جدید آن یعنی V4 نیز همین ویژگی‌ها را دارد، سریع، باکیفیت و زیباست و از نظر عملکرد، هیچ موتور کروزر دیگری به پای آن نمی‌رسد، به جز موتورسیکلت راکت ۳ ترایومف، که البته قیمت بسیار بالاتری دارد.

مشخصات فنی دوکاتی دایاول V4
هیچ موتور کروزری (به جز ترایومف راکت ۳ و VMAX یاماها که دیگر تولید نمی‌شود) هرگز به اندازه دوکاتی دیاول V4 پرقدرت و توقف‌ناپذیر نبوده است. موتور ۱۶۸ اسب بخاری V4 «گرنتوریزمو» به حجم ۱۱۵۸ سی سی آن از موتور Multistrada V4 دوکاتی گرفته شده است و ۱۲۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به سادگی عملکردی در حد یک موتور سوپربایک با شتاب و چابکی خارق‌العاده را ارایه دهد.

گیربکس شش سرعته با کوییک شیفتر بسیار دقیق است. وزن ۲۱۱ کیلوگرمی و باک سوخت ۲۰ لیتری هم از دیگر ویژگی‌های فنی این محصول دوکاتی به شمار می‌روند. البته تمام آن عملکرد و قدرت ترمز در حد یک سوپربایک، به قیمت مصرف بالای لوازم مانند سوخت، لنت ترمز و لاستیک تمام می‌شود که هزینه نگهداری بسیاری در نهایت به جیب مالک تحمیل می‌کند.

هندلینگ فوق‌ العاده
دیاول V2 که در سال ۲۰۱۱ عرضه شد، به دو دلیل یک شاهکار به شمار می‌رفت. اول این که سطحی از تجهیزات، لوازم الکترونیکی و قطعات عملکردی که تا به حال در کلاس موتورهای کروزر دیده نشده بود را به این کلاس معرفی کرد. دوم آن که با وجود لاستیک عقب پهن ۲۴۰ و دوشاخ جلو بیرون زده به سبک موتورهای کروزر، هندلینگ آن در حد موتورهای اسپرت بود و به نظر می‌رسید قوانین فیزیک را نقض می‌کند. مدل V4 جدید همه این ویژگی‌ها را به سطح بالاتری ارتقا می‌دهد.

استایل خشن آن تقریبا بدون تغییر باقی مانده است، اما از نظر بصری حجیم‌تر به نظر می‌رسد (سیستم اگزوز با چهار خروجی، چراغ عقب LED چند لامپی و چرخ عقب زیبای دایکست) و ظریف‌تر و شیک‌تر نیز شده است. دوکاتی دیاول جدید نه تنها عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد، بلکه یک اثر هنری فوق‌العاده زیبا هم محسوب می‌شود.

بررسی وضعیت راکب
اگرچه دوکاتی دایاول V4 از نظر ظاهری یک موتورسیکلت کروز است، اما مانند مدل دو سیلندر قبلی خود ملایم‌تر از برخی دیگر مدل‌هاست. بنابراین زیرپایی‌ها به راحتی زیر زانوهای شما قرار می‌گیرند، زین پهنای مناسب دارد و با پد ضخیم راحت به نظر می‌رسد. دسترسی به دسته فرمان‌ تخت و کمی پهن هم تقریبا آسان و قابل مدیریت است.

از این نظر، سواری با دیاول شبیه به یک موتور نیکد است که مهم‌ترین نقطه ضعف آن نبود محافظ در برابر آب و هوا است. سبک کروزر آن هم به این معنی است که طول زیاد و ارتفاع پایین دارد که در حرکت مشکلی ایجاد نمی‌کند اما می‌تواند مانور دادن با سرعت کم یا در حالت توقف را دشوار کند. همچنین در حالی که صندلی راننده جادار است، اما فضای سرنشین عقب کم بوده و به دلیل نبود هرگونه محافظ در پشت، به نظر کمی ناایمن‌تر باشد.

بررسی‌ کاربردپذیری
هیچ موتور کروزی به دلیل نداشتن فلاپ محافظ و فضای کم برای بار، کاربردی‌ترین گزینه نیست و به همین دلیل است که موتورهای کروز به سبک bagger (که هر دو را دارند) بسیار محبوب شده‌اند. در عین حال، موتورهای پرتوان نیز به دلیل مصرف زیاد لاستیک، سوخت، هزینه‌های جاری بالا و غیره، کاربردی‌ترین گزینه‌ها نیستند. هر دوی این موارد تأثیر منفی روی دیاول V4 می‌گذارند اما سواری آن به طرز شگفت‌آوری مطیع و آسان و راحت است و در شهر بهتر از چیزی است که انتظار می‌رود. همچنین می‌تواند یک سرنشین عقب را نیز همراه داشته باشد.

در مجموع، دیاول V4 موتوری برای مسافت‌های طولانی نیست و هزینه نگهداری آن‌قدر گران و پرهزینه است که استفاده از آن به عنوان وسیله نقلیه رفت‌وآمد روزانه در تمام طول سال را به امری بعید تبدیل می‌کند.

تجهیزات و امکانات
دایاول V4 جدید شاید به اندازه Multistrada V4 که تقریباً همه چیز قابل تصور را دارد، دست پر نباشد، اما به هیچ وجه هم در این زمینه بد نیست. سیستم‌های الکترونیکی مانند سیستم غیرفعال‌سازی دو سیلندر، یک داشبورد TFT پنج اینچی باکیفیت با قابلیت اتصال بلوتوث، چراغ‌های عقب LED چندگانه و چرخ‌های ریخته‌گری به اضافه طیف گسترده‌ای از لوازم جانبی با هزینه اضافی موجود است که می‌تواند رضایت نسبی کاربر را دریافت کند.

نتیجه‌گیری
اگر به دنبال عملکرد و جذابیت یک موتور سوپربایک هستید، اما استخوان‌های پیرتان به شما می‌گویند که به یک موتور آرام و راحت‌تر نیاز دارید، دیاول V4 ممکن است برای شما مناسب باشد. از طرف دیگر، اگر طرفدار موتورهای کروزر هستید اما احساس می‌کنید که از عملکرد و فناوری موتورهای سوپربایک محروم مانده‌اید، احتمالاً این موتور نیز برای شما جذاب خواهد بود.

فراتر از این، بحث کمی پیچیده می‌شود. بله، دیاول V4 یک موتورسیکلت فوق‌العاده است و تقریباً در نوع خود منحصربه‌فرد به نظر می‌رسد. اما اگر به دنبال یک موتور بدون فلاپ دوکاتی V4 هستید، Streetfighter V4 با قیمت پایین‌تر حرف‌های زیادی برای ارائه دارد، در حالی که Multistrada V4 به همان اندازه توان فنی دارد اما کاربردی‌تر است. اما اگر ظاهر دیاول را دوست دارید و به دنبال یک هات‌راد شیک هستید، دیاول شما را ناامید نخواهدکرد.

نکات مثبت:
هندلینگ فوق‌العاده، موتور قدرتمند و سریع، طراحی شیک، کیفیت ساخت بالا، طیف گسترده‌ای از لوازم جانبی

نکات منفی:
قیمت بالا، مصرف سوخت زیاد، کاربرد محدود، عدم وجود صفحه نمایش یا فضای بار

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir