نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

علت کمبود قطعات خودروهای چینی در بازار اعلام شد

منبع
پرشين خودرو
بروزرسانی
علت کمبود قطعات خودروهای چینی در بازار اعلام شد

پرشین خودرو/ کمبود و گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی کماکان از مشکلات بازار این دست خودروهاست چالشی که از نگاه کارشناسان و فعالان بازار به برخی از سیاست گذاری ها در حوزه گمرک و استاندارد باز می گردد؛ که با تسهیل در واردات به سهولت تامین این نوع قطعات در بازار کمک خواهد کرد.

در سال‌های اخیر و با تحریم ورود خودروهای خارجی به داخل کشور، خودروهای زیادی از برندهای مختلف چینی که در کشور تولید و مونتاژ می‌شوند، سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. اما با وجودی که این خودروها سهم بیش از ۲۰ درصدی از بازار را در اختیار دارند، قطعات یدکی چینی نسبت به خودروهای داخلی کمیاب تر است.

در این شرایط صاحبان خودروهای چینی، سخت تر می‌توانند لوازم یدکی مورد نیاز خود را پیدا کنند و حتی اگر پیدا کنند، احتمال تقلبی‌بودن قطعات بسیار زیاد است. قطعات اصلی و یا با کیفیت بالا نیز در صورت پیداشدن، قیمت بسیار زیادی دارند.

جریانی که خریداران و صاحبان خودروهای چینی و حتی تعمیرکاران این خودروها را دچار مشکل و سردرگمی کرده است از این جهت لزوم تسهیل و رفع موانع برای خرید انواع با کیفیت لوازم یدکی خودروهای چینی امروز از نیازهای بازار خودروهای چینی است اما علت کمبود قطعات یدکی چینی در بازار چیست؟

در این ارتباط یک فعال بازار لوازم یدکی علت کمبود قطعات به خصوص قطعات خودروهای چینی در بازار لوازم یدکی را عدم ترخیص قطعات از گمرک عنوان کرده و معتقد است تداوم واردات و ترخیص به موقع می‌تواند از ایجاد کمبود در بازار لوازم یدکی خودروهای چینی جلوگیری کند.

سید مهدی کاظمی، تاکید کرد: برای رفع این مشکل لازم است سازمان ملی استاندارد و گمرک با تسهیل فرآیند واردات به سهولت تامین قطعات در بازار کمک کنند.  

وی با این حال تامین ۸۰ درصد قطعات موجود در بازار لوازم یدکی از محل تولیدات داخلی دانست و افزود: سهم ۲۰ درصدی از بازار قطعات یدکی از کشورهای چین، تایوان و ترکیه تامین و وارد می‌شود.

کاظمی با اشاره به اینکه در بازار خرده فروشی، قطعات یدکی خودرو با سودی حدود ۱۵ درصد عرضه می شود، تصریح کرد: در بازار عمده فروشی قطعات با قیمت مناسب تری فروخته می شود بنابراین به لحاظ تامین و عرضه مشکلی در بازار لوازم یدکی وجود ندارد و اگر کمبودی نیز باشد مربوط به خودروهای با تیراژ پایین است که این دسته از قطعات نیز با پرداخت هزینه توسط مشتری، قابل سفارش است.

این فعال بازار لوازم یدکی خودرو همچنین سهولت در تامین قطعات وارداتی را ناشی از سیاست‌های وزارت صمت، گمرک و سازمان ملی استاندارد دانست و افزود: دستگاه ها و سازمان های متولی در صورت کمبود قطعه در بازار می‌توانند از طریق مشورت با فعالان بازار و در صورت لزوم، دستور واردات قطعات را صادر کنند.

کاظمی در عین حال گفت: در صورت هرگونه کمبود در بازار قطعه یدکی خودرو می توان این چالش را با همکاری سازمان استاندارد، گمرک و همچنین فعالان بازار برطرف کرد تا خریداران در تامین قطعات با مشکلی مواجه نشوند.

این فعال بازار لوازم یدکی در پایان قیمت و کیفیت را دو گزینه مهم در بازار فروش و عرضه قطعه یدکی ذکر کرد و با بیان این که فروشندگان لوازم یدکی همواره برای رفع دغدغه مردم نسبت به قیمت و کیفیت قطعات تلاش می کنند، خاطرنشان کرد: بدون شک بهره گیری از افراد متخصص در این حوزه از ورود قطعات کم کیفیت و بی کیفیت به بازار قطعات یدکی جلوگیری خواهد کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir