نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

نقد و بررسی طراحی دیگنیتی پرستیژ؛ جزئیاتی ساده در پس استایلی پویا

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
نقد و بررسی طراحی دیگنیتی پرستیژ؛ جزئیاتی ساده در پس استایلی پویا

آخرین خودرو/ کراس اوور کوپه بهمن موتور بدون تردید یکی از متفاوت ترین مونتاژی های بازار است و ما در این مطلب طراحی دیگنیتی پرستیژ را بررسی می کنیم.

در قرن جدید میلادی و پس از سال ۲۰۰۰، دو محصول از تبار ژرمن ها به صنعت خودروسازی معرفی شدند که به لحاظ استایل و سبک طراحی بدنه، علاوه بر اینکه بسیار متفاوت و انقلابی بودند، تحولی را هم در ترند طراحی محصولات سایر برندها نیز ایجاد کردند و آن دو محصول چیزی جز نسل اول مرسدس بنز CLS و ب ام و X6 نبودند. با وجود اینکه این دو مدل در سگمنتی کاملا متفاوت از هم قرار داشتند و یکی در کلاس سدان و دیگری در کلاس SUV و یا شاسی بلند بود، اما در یک مورد با یک دیگر اشتراک داشتند و آن اصطلاح کوپه چهار در بود.

به عبارتی در سال ۲۰۰۴ بود که مرسدس با معرفی CLS سگمنت جدیدی را به نام سدان کوپه یا کوپه چهاردر به بازار معرفی کرد که بسیاری از برندهای مطرح خودروسازی را دنباله رو این سبک از طراحی کرد و امروزه می بینیم که طراحی ظاهری بسیاری از سدان ها و حتی سدان های اقتصادی نیز از این سبک پیروی می کنند.

در سال ۲۰۰۷ اما خودروساز باواریایی ب ام و نیز با معرفی مدل X6 بار دیگر انقلابی در محصولات شاسی بلند با سگمنت SUV-Coupe یا شاسی بلند کوپه ایجاد کرد که همانند CLS روند طراحی محصولات شاسی بلند و کراس اوور را نیز تغییر داد. موفقیت  X6  به حدی بود که ب ام و تصمیم گرفت تا نسخه ای کوچک تر از آن را با نام X4 عرضه کند که به دلیل سبک طراحی متفاوت و البته اسپرت, توانست موفقیت های برادر بزرگتر خود را بار دیگر تکرار کند. تب شاسی بلند های کوپه تا جایی داغ شده بود که حتی رقیب مستقیم ب ام و یعنی مرسدس بنز هم بر آن شد تا محصولاتی با نام GLC و GLE کوپه را برای رقابت مستقیم با X4 و X6 معرفی و به بازار عرضه کند.

جذابیت این کلاس خودرویی از یک طرف و نیز استقبال عموم مردم، بخصوص جوانان از کراس اوور های کوپه از طرفی دیگر، سبب شد تا حتی خودروسازان چینی هم پس از پیشرفت هایی که در طراحی خودرو که به واسطه برنامه ریزی درست و مشاوره با طراحان بزرگ این حوزه کسب کردند به توسعه و طراحی محصولاتی در این سگمنت بپردازند. دیگنیتی نیز از این دسته از کراس اوور های کوپه ای می باشد که حدود سه سال پیش توسط گروه بهمن و در دو نسخه پرایم و پرسیتیژ به بازار عرضه شد و به واسطه طراحی متفاوت و البته تا حدی اسپرت و جوان پسند خود توانست حداقل در بازار ایران توجهات زیادی را به جلب کند و به یکی از گزینه های اصلی خرید در رنج قیمتی خود و در میان رقبای عمدتا هموطن چینی تبدیل شود.

محصولی که اولین بار در سال ۲۰۱۸ توسط برند خودروسازی دانگ فنگ و با نام iX5 معرفی و به بازار عرضه شد و یکی از محصولات صنعت خودروسازی چین در آن دوران شد که به خوبی بیانگر پیشرفت این صنعت در زمینه طراحی بود و حالا قصد داریم این کراس اوور کوپه چینی را از منظر طراحی بیرونی و فضای داخلی مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

ویدیوی معرفی دیگنیتی پرستیژ

طراحی دیگنیتی پرستیژ در نمای بیرونی
در اولین برخورد با کراس کوپه دیگنیتی، فرم کوپه مانند اتاق است که کاملا جلب توجه می کند، و همین موضوع به عنوان یک محصول نسبتا اقتصادی، سبب تمایز بیشتر آن در میان رقبا شده است. اما سوال اصلی اینجاست که آیا طراحی سایر عناصر و جزئیات طراحی دیگنیتی نیز همانند پیکره و ساختار کلی آن مدرن، پویا و البته متمایز است یا خیر؟ سوالی که در ادامه مطلب به پاسخ آن می رسیم.

اما ابتدا از نمای جلو شروع می کنیم. جایی که دیگنیتی با جلو پنجره بزرگ و چراغ های متصل به آن جلب توجه می کند. طراحی جلو پنجره و چراغ ها بدون پیچیدگی فرمی خاصی و به دور از هیاهوی ناشی از ترند روز طراحی مانند چراغ های دوبل و یا باریک متصل بهم و… طراحی شده اند. با این حال اجرای الگوی ماتریکسی بر روی جلوپنجره، از ویژگی هایی است که امروزه به عنوان بخشی از ترند طراحی روز در جلوپنجره شاهد استفاده از آن هستیم و همین امر نیز چهره دیگنیتی را از سادگی بیش از حد خارج کرده و بر پویایی بیشتر آن کمک کرده است.

خطوط روی کاپوت نیز شامل دو خط استخوانی است که از ستون A شروع شده و تا رسیدن به جلو پنجره امتداد یافته است و همانند سایر عناصر نمای جلو، در نهایت سادگی اما هماهنگ شکل گرفته است. اما با رسیدن به سپر و مجموعه ورودی هوای روی ان، تفاوت اصلی میان دیگنیتی پرایم و پرستیژ مشخص می شود. در نسخه پرایم ما شاهد ورودی هوای یکپارچه بودیم که در عرض خودرو امتداد پیدا کرده بود و چراغ های LED نیز در کناره ها قرار گرفته بودند. ضمن اینکه در گوشه های دو طرف یک خط عمودی قسمت ورودی هوا را به نوعی احاطه کرده بودند تا پویایی بیشتری به این قسمت بخشیده باشد.

اما برگردیم به نسخه پرستیژ. در این نسخه طراحی سپر قطعا رنگ و لعابی مدرن تر در مقایسه با نسخه پرایم به خود گرفته است. یک ورودی هوای نسبتا بزرگ در مرکز سپر که دقیقا بر خلاف جهت جلوپنجره قرار گرفته و تضاد جالبی ایجاد کرده است و در کناره ها نیز شاهد استفاده از دو ورودی هوای عمودی مثلثی شکل با ابعادی کوچک هستیم که دو نوار افقی نیز بر روی آن اجرا شده است. تغییر همین عناصر سبب شده است تا با وجود ساده تر شدن طراحی کلی ان، اما چهره و نمای جلو دیگینتی پرستیژ به مراتب مدرن تر از نسخه پرایم باشد.

با گذر از نمای جلو، به نمای جانبی می رسیم، که همانطور که اشاره کردیم، فرم کوپه مانند آن به واسطه شیب خط سقف و فرم خوابیده ستون C به وجود آمده است. اما در همین قسمت باید به این نکته اشاره کنیم که بر خلاف شیب زیاد ستون C، به نظر می رسد که شیب ستون A از نظر بصری نسبت به حالت استاندارد، در زاویه ای عمودی تر قرار گرفته است و همین نکته در کنار فرم خاص فریم شیشه های جانبی «DLO» در ستون C که سبب شده تا فضای خالی نسبتا زیادی ایجاد شود، باعث شده کمی ارتفاع «Greenhouse» نیز به لحاظ بصری بیشتر از آنچه که باید باشد به نظر برسد.

طراحی خطوط شخصیتی بر روی بدنه اما بر خلاف جزئیات نمای قبلی، جذاب و تا حدی آیرودینامیک اجرا شده است. یک خط شخصیتی یا خط شانه که از چراغ جلو شروع شده و با یک حالت کمان منفی تا اواسط درب عقب امتداد یافته و سپس پس از محو شدن این خط، با غلظتی کمتر از بالای درب عقب شروع شده و با گذر از گلگیر عقب، بر روی چراغ های عقب امتداد پیدا کرده است که البته همین امر سبب عضلانی تر شدن گلگیر عقب نیز شده است. بر روی رکاب درب ها نیز یک خط و یک حجم کمانی شکل دیگر که در زاویه مخالف با خط شخصیتی یا کاراکتر لاین اصلی اجرا شده است، هارمونی مناسبی بر روی پنل جانبی ایجاد کرده است.

همچنین اجرای گارنیش یا قطعات تزئینی مشکی بر روی قوس گلگیرها و امتداد آن بر روی رکاب پایینی، علاوه بر اینکه در نهایت سادگی و هماهنگی با جزئیات دو نمای جلو و عقب شکل گرفته است، بر ایجاد حس کراس اوور بودن خودرو تاثیر مثبتی گذاشته است. همچنین استفاده از یک قطعه کرومی بر روی رکاب، با وجود اینکه متفاوت نیست اما بر خلاف بسیاری از چینی ها به اصطلاح خام و نپخته نیز نمی باشد. بخصوص اینکه ار عمر طراحی دیگنیتی نزدیک به شش سال گذشته و قطعا چینی ها در آن زمان به بلوغ کافی در طراحی برخی جزئیات نرسیده بودند.

طراحی رینگ های جدید با سایز ۲۰ اینچی و ظاهر مات خود، بر بهبود تناسبات نمای جانبی و البته پویا تر و اسپرت شدن آن تاثیر گذار بوده است. با رسیدن به نمای پشتی بازهم می توان گفت که با چهره ای ساده همانند دو نمای دیگر روبه رو هستیم. اما در مقایسه با نمای جلو می توان به نمای عقب نمره قابل قبول تری در رابطه با استفاده از جزئیات مدرن تر داد. به علاوه اینکه فرم کوپه مانند و شیب ستون C خود نیز مزید بر علت شده است تا نمای عقب دیگنیتی پرستیژ به مراتب جذاب تر از نمای جلو آن باشد. با این حال نکته مثبتی که در طراحی دیگنیتی پرستیژ وجود دارد، هارمونی مناسبی است که عناصر جز و کلی آن در دو نما با یک دیگر دارند.

استفاده از چراغ های سراسری و یکپارچه که در عرض خودرو امتداد یافته است، به یکی از عناصر اصلی طراحی نمای عقب تبدیل شده است و طبیعی است که دانگ فنگ نیز برای رسیدن به استایلی مدرن تر و البته جذاب تر از این امر پیروی کند.ضمن اینکه استفاده از یک نوار کرومی نازک در امتداد کل چراغ موردی است که نباید از آن به عنوان یک عنصر بصری غافل شد. ضمن اینکه گرافیک چراغ ها که بصورت نوارهای LED اجرا شده است، کاملا مینیمال و زیبا می باشد.

مورد دیگری که سبب تمایز این نما در طراحی دیگنیتی پرستیژ شده است، خط برش درب محفظه بار است که به نوعی کل نمای عقب را احاطه کرده است و این امر یک ویژگی کاربردی مثبت را ایجاد کرده و آن هم عرض بیشتر ورودی محفظه بار و راحت تر شدن جابجایی اجسام می باشد. طراحی سپر نیز ساده، اما هماهنگ با سایر عناصر صورت گرفته است و جایگزینی سراگزوزهای دوبل دایره ای شکل بجای سراگزوزهای ذوزنقه‌ای نسخه پرایم، بر اسپرت تر شدن نمای عقب دیگنیتی کمک کرده است. اما کوچک تر شدن دیفیوزر نقره ای رنگ، موردی است که کمی قدیمی و منسوخ شده به نظر می رسد.

طراحی دیگنیتی پرستیژ در داخل کابین
با ورود به داخل کابین دیگنیتی پرستیژ ، با همان طراحی ساده که در نمای بیرونی شاهدش بودیم روبه رو می شویم. درواقع این سادگی بیشتر نشات گرفته از طراحی قدیمی تر دیگنیتی در مقایسه با برخی رقبای دیگر است که بیشتر خود را نمایان می سازد. با این حال فرم کلی و حتی برخی جزئیات کابین به وضوح الهام گرفته از کابین نسل آخر آئودی Q7 می باشد. داشبورد حالتی راننده محور دارد و کنسول میانی با زاویه ای در سمت راننده قرار گرفت است تا کنترل ابزار با راحتی بیشتری در دسترس باشند. همچنین همانند آنچه که به عنوان ترند طراحی داخلی در زمان معرفی دیگنیتی صورت می گرفت، استفاده از یک پنل لمسی نسبتا بزرگ برای کنترل سیستم تهویه بر روی کنسول است.

با این حال استفاده از متریال چرم مصنوعی بجای پلاستیک خشک و حتی نرم، حس بهتری را به سرنشینان منتقل می کند. ضمن اینکه بر خلاف بسیاری از محصولات عرضه شده در داخل بازار که امکان سفارش تریم داخلی به سلیقه مشتری وجود ندارد، اما در دیگنیتی پرستیژ هر چند محدود اما مشتریان می توانند از بین دو تریم مشکی و مارون یکی را انتخاب کنند. استفاده از متریال براق بر روی داشبورد در کنار متریال چرم و پلاستیک که به آن اشاره شد، موردی است که در کنار ویژگی های اسپرت کابین، بر جنبه های لوکس آن نیز افزوده است. طراحی فرمان D-Cut نیز از جمله ویژگی های جذاب داخل کابین به شمار می آید.

بطورکلی اما با وجود بهره مندی از یک طراحی اسپرت در داخل کابین و الگو برداری از محصولات مطرح خودروسازی، اما برخی جزئیات مانند اهرم تعویض دنده، نمایشگر مرکزی و کلاستر دیجیتال آن تا حدی از طرح و گرافیک قدیمی برخوردار می باشند.

کلام پایانی
به طور کلی اما اگر بخواهیم طراحی دیگنیتی پرستیژ را در یک جمله خلاصه و توصیف کنیم باید آن را خودرویی با پیکره مدرن اما جزئیات ساده و حتی در برخی موارد قدیمی بودن عناصر جز و کل دانست. استایلی که به واسطه پیروی از سبک طراحی کراس کوپه و قرار داشتن در این سگمنت، جدا از تمام مواردی که می توانست مدرن تر و البته جذاب تر باشد، اما کاملا متفاوت و خاص البته در بازار ایران می باشد و همچنان می تواند توجه ها را به خود جلب کند.

هر چند برخلاف نمای بیرونی، فضای داخلی کابین کاملا بیانگر این است که شما با خودرویی نسبتا قدیمی از سرزمین چین رو به رو هستید و باید سطح انتظاراتتان را حتی در مقابل بسیاری از رقبای چینی جدید تر دیگنیتی پرستیژ پایین تر بیاوردید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir