نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

نقد و بررسی طراحی ایکس ۵۵ پرو؛ استایلی ساده، باطنی پرحاشیه!

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
نقد و بررسی طراحی ایکس ۵۵ پرو؛ استایلی ساده، باطنی پرحاشیه!

آخرین خودرو/ ام وی ام X55 پرو یکی از پر تیراژ ترین کراس اوور های مونتاژی بازار است و ما در این مطلب نقد و بررسی طراحی ایکس ۵۵ پرو را انجام می دهیم.

اگر به اواخر دهه ۲۰۰۰ میلادی و یا به عبارت بهتر، به اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ شمسی برگردیم، چری QQ یا همان ام وی ام ۱۱۰، نخستین محصولی بود که ما ایرانیان را با برند چری و محصولات چینی آشنا کرد و می توان آن را سردمدار ورود خودروهای چینی به ایران دانست. برندی که رفته رفته و با توجه به گسترش فعالیت های شریک تجاری آن یعنی مدیران خودرو، توانست توجهات بیشتری را به واسطه مونتاژ محصولات متنوع تر اعم از سدان، هاچبک و کراس اوور به خود جلب کند. میزان اقبال عمومی از محصولات چری نیز امروزه تا جایی پیش رفته است که با وجود اینکه چری بزرگترین خودروساز چین نیست، اما قطعا به عنوان یکی از مهم ترین و شاید هم مهم ترین برند خودروسازی چین در بازار ایران شناخته می شود.

با این حال نباید فراموش کنیم که پیشرفت این خودروساز چینی در زمینه های مختلف اعم از کیفیت، طراحی، ویژگی های فنی و… سبب شد تا توانایی های چری بیشتر دیده شده و اغلب محصولات آن در میان عموم جامعه، خودروهایی قابل اطمینان تری شناخته شود و بر خلاف برخی خودروسازان چینی دیگر مانند لیفان، تنها در برهه ای از زمان مورد توجه قرار نگیرند. هر چند که شرایط تحریمی و البته انحصاری که در بازار خودرو مدت ها است به آن لطمه وارد کرده, در این امر بی تاثیر نبوده است.

با این حال کراس اوور X55 پرو را می توان یکی از همین محصولات چری دانست که پیشرفت این خودروساز را به خوبی نشان داده است. محصولی که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷ و بر پایه پلت فرم X1T مشترک با تیگو ۷ پرو و با نام Tiggo 4 و یا Tiggo ۵X طراحی و توسعه پیدا کرد تا بعد از کراس اوور تیگو ۷، دومین محصول چری با طراحی مدرن و زبان طراحی جدید این برند باشد.

اما چری تیگو ۴ که در ایران با نام ام وی ام ایکس ۵۵ عرضه شد، در ابتدای ورود خود به بازار نتوانست آن طور که انتظار می رفت مورد توجه قرار گیرد و از اقبال کمی برخوردار شد. با گذشت نزدیک به چهار سال، در سال ۲۰۲۱ کمپانی چری از نسخه فیس لیفت این کراس اوور کامپکت رونمایی کرد که این بار با فاصله زمانی کمتری از معرفی جهانی ان، مدیران خودرو این محصول را با نام ایکس ۵۵ پرو و به امید جبران شکست نسخه قبل به بازار عرضه کرد که البته این بار به دلیل قیمت منطقی تر و البته طراحی به روزتر، بخصوص در داخل کابین، توانست تا حدی موفق ظاهر شود. اما داستان ایکس ۵۵ پرو به اینجا ختم نمی شود و پس از نزدیک به دو سال حضور بی حاشیه در بازار کشور، ایجاد یک نقص فنی در اکسل عقب این مدل بار دیگه نام ایکس ۵۵ پرو را بیش از پیش بر سر زبان ها انداخت. البته ذکر این نکته نیز لازم است که این امر مشکلی جهانی بوده که با فراخوان های صادر شده از سوی مونتاژ کننده ایرانی، به نظر می رسد ایکس ۵۵ پرو طوفان ناآرامی ها را سلامت پشت سر بگذارد. هر چند که این امر تاثیر خود را بر فروش این مدل و نیز کاهش قیمت نسبی آن در بازار گذاشت.

با این حال و با وجود حاشیه های فنی که برای ایکس ۵۵ پرو ایجاد شده است، خالی از لطف نیست که بار دیگر به سراغ این کراس اوور پر حاشیه برویم و این بار آن را از نظر سبک طراحی ظاهری و استایل بیرونی مورد نقد و بررسی قرار دهیم و ببینیم آیا طراحی ظاهری آن بر خلاف باطن آن می تواند نظرها را جلب کند یا خیر.

طراحی ایکس ۵۵ پرو در بدنه ؛ جزئیات ساده در کنار خطوط پویا
همانطور که در ابتدا اشاره شد، ایکس ۵۵ نخستین بار در سال ۲۰۱۷ به نمایش عموم در آمد، بنابراین سبک طراحی کلی آن نیز تا حدی نشات گرفته از فلسفه و زبان طراحی چری در آن دوران می باشد.  با این حال چری در سال ۲۰۲۱ یک جراحی زیبایی جزئی را برای آن در نظر گرفت تا ایکس ۵۵ پرو هماهنگی بیشتری با زبان طراحی سایر محصولات جدید خانواده تیگو داشته باشد.

ایکس ۵۵ پرو بر اساس زبان طراحی چری که ترکیبی از روح و شکل پویا جریان آب است که منعکس کننده پویایی طبیعی و جذابیت مفهوم جدید «HDS» یا «Hydro Dynamic Surfacing »می باشد شکل گرفته است که نمادی از سرزندگی و روشنی بوده و با آن نسل جوان و آینده نگر را نشانه گرفته است.

با این حال طراحی ام وی ام ایکس ۵۵ پرو از بسیاری از جهات مشتق شده از برادر بزرگ تر خود یعنی نسل اول تیگو ۷ است. اما خطوط پویا و نیز برخی از المان های بصری مدرن تر, ایکس ۵۵ پرو را به عنوان سفیر زبان طراحی مدرن چری معرفی کرد که در نهایت فیس لیفت صورت گرفته بر روی آن سبب شد تا در برخی جزئیات که عمده تغییرات آن در نمای جلو می باشد، شباهت های آن با تیگو ۷ پرو و تا حدی تیگو ۸ بیشتر از قبل باشد.

مهم ترین ویژگی ایکس ۵۵ در نمای جلو و دماغه را باید در جلو پنجره شش ضلعی بزرگ آن که تحت عنوان ماتریس کهکشانی یا «Sunshine Galaxy» شناخته می شود جستجو کرد که با استفاده از الگوهای به شکل الماس سه بعدی، همانند آنچه که در تیگو هفت پرو شاهدش بودیم، علاوه نمایش جزئیات بصری جذاب، تداعی کننده آسمان شب نیز می باشد.

اما این جزئیات بصری در ایکس ۵۵ پرو به گونه ای به نمایش در آمده که در ترکیب با چراغ های جلو، که با کمی اغراق می توان گفت بی شباهت به چشمان آهو نیست، حسی نام ملموس از زبان طراحی محصولات هیوندای را نیز به نمایش می گذارد. با این حال از آنجا که این امر ممکن است یک نظریه شخصی و سلیقه ای باشد از پرداختن بیشتر به آن اجتناب می کنیم.

طراحی سپر و مجموعه ورودی هوا نیز در نسخه فیس لیفت دست خوش تغییرات عمده شده است و  به واسطه استفاده از خطوط قرمز و نیز قطعات تزئینی نقره ای مات جلوه ای مدرن تر نسبت به قبل پیدا کرده اند، اما می توان رنگ و بوی قدیمی بودن را در آن احساس کرد. بخصوص با وجود اینکه چراغ های اصلی به تکنولوژی LED مجهز شده اند، اما چراغ های روشنایی در روز همانند سبک طراحی یک دهه پیش و در نهایت سادگی به وسیله دو نوار افقی LED بر روی سپر کار شده است.

طراحی خطوط روی کاپوت نیز شامل دو خط استخوانی در کناره ها است که از ستون A در دو طرف شروع شده و با رسیدن به نزدیکی جلو پنجره با زاویه ای ملایم به یک دیگر متصل شده اند و در مقایسه با نسخه قبلی از هارمونی بهتری با این نما برخوردار شده است. چرا که به واسطه استفاده از جلو پنجره جدید با زوایای نرم بجای زوایای تیز ، زوایای ملایم خطوط روی کاپوت نیز با این قسمت و سایر عناصر پوزه هماهنگ تر شده است. ضمن اینکه استفاده از دو خط با ضخامت کمتر و به صورت موازی در مرکز کاپوت، از سادگی بیش از حد این قسمت کاسته است.

در نمای کناری ایکس ۵۵ پرو،  ظاهر مشتق شده آن از برادران بزرگتر خود یعنی تیگو ۷ پرو و تیگو هشت پرو ملموس تر و قابل لمس می باشد. به طوری که همانند دو محصول دیگر خانواده تیگو شاهد استفاده از سه خط شخصیتی یا Character Line تحت عنوان «Life in Motion» هستیم که جلوه ای از پویایی و حرکت را در این قسمت به نمایش می گذارند.

با این حال و با توجه به کلاسی که ایکس ۵۵ پرو در آن قرار دارد از ابعاد جمع و جورتری برخوردار است که اثر خود را علاوه بر تناسبات این نما , در فریم شیشه های جانبی هم گذاشته که به حذف لچکی کوچک عقب نیز انجامیده است. با این حال یک قطعه تزئینی کوچک و ارزان قیمت بر روی ستون C قرار داده شده است که نقش بصری لچکی عقب را ایفا می کند. اما بهتر بود که این قطعه در ترکیب با نوار کرومی زیر شیشه های جانبی اجرا شود تا آن حس ارزان و قدیمی بصری که شاهدش هستیم کمتر خودنمایی کند.

مورد دیگر که در نمای جانبی و در نسخه های به اصطلاح اکسلنت اسپرت ایکس ۵۵ پرو دیده می شود، بدنه دو رنگ آن است که سقف و ستون ها به رنگ مشکی و متضاد با رنگ بدنه می‌باشد. اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد نحوه اجرا این ایده است که بر خلاف نسخه قبلی ایکس ۵۵ که این رنگ مشکی از ستون A شروع شده و تا اسپویلر سقف عقب امتداد یافته بود, علاوه بر اینکه نحوه اجرا آن کاملا پخته و هماهنگ به نظر می رسید، چهره ای اسپرت تر به نمای جانبی بخشیده بود، در نسخه پرو به یکباره این قطعه مشکی رنگ در کل ستون C نیز گسترش یافته و با زاویه ای نسبتا تند که هیچ هماهنگی بصری با ساختار نمای جانبی ندارد تا شیشه های عقب و بالای درب صندوق امتداد پیدا کرده و حسی از یک ایده خام که به صورت افتر مارکتی و بازاری اجرا شده است را در این قسمت ایجاد کرده است.

با این حال حذف نوار کرومی روی رکاب درب ها و اضافه شدن یک نوار قرمز رنگ بجای آن در ترکیب با کالیپرهای ترمز همرنگ و نیز استفاده از رینگ های با سایز ۱۷ که از طراحی جذابی نیز برخوردار می باشند، بر مدرن تر شدن و پویایی بیشتر این نما کمک شایانی کرده است.

با رسیدن به نمای عقب، با طرحی به مراتب ساده تر در مقایسه با دو نمای دیگر، اما همچنان هماهنگ روبه رو می شویم که تغییرات جزئی را نیز در مقایسه با نسخه قبلی تجربه کرده است. از جمله این تغییرات می توان به تغییر گرافیک چراغ ها و نیز تغییر جزئی نوار کرومی روی درب محفظه بار اشاره کرد. ضمن اینکه نوار کرومی که در عرض سپر امتداد پیدا کرده بود نیز حذف شده است و سوالی که در پی حذف این قطعه تزئینی به وجود می آید این است که چرا با حذف ان، هیچ قطعه تزئینی دیگری جایگزین آن نشده است. چرا که حداقل انتظاری که وجود داشت این بود که همانند دو نمای دیگر و به جهت اسپرت تر شدن نمای عقب نیز، از یک نوار و یا آلمان قرمز رنگ استفاده می شد. هر چند که در نسخه اکسلنت اسپرت, نیمه بالایی درب صندوق به رنگ مشکی در آمده است که علاوه بر ایجاد حالت بصری یکپارچه با شیشه عقب, کمی چهره این نما را متفاوت تر از قبل کرده است.

بر خلاف تیگو ۷ پرو، محفظه پلاک بر روی درب صندوق و در پایین ترین قسمت آن قرار گرفته است و همین امر باعث شده تا این قسمت و سپر حالتی پروتزی به خود به گیرند که قطعا از جذابیت های آن کاسته است. ضمن اینکه محل جدایش درب صندوق و سپر کاملا خام و عجولانه اجرا شده است. طراحی قسمت دیفیوزر و دو سراگزوز ذوزنقه ای در دو طرف دیفیوزر نیز، ساده اما هماهنگ با جزئیات نمای عقب شکل گرفته اند و نمی توان ایرادی به آن ها وارد کرد. با این حال به لحاظ فرم پردازی نیز از جذابیت بالایی برخوردار نمی باشند.

طراحی ایکس ۵۵ پرو در کابین ؛ مدرن تر از نمای بیرونی
با ورود به داخل کابین ایکس ۵۵ پرو، چند نکته جلب توجه می کند. اول اینکه بر خلاف نمای بیرونی، به غیر از غربیلک فرمان و چند بخش کوچک دیگر، تمامی قسمت ها از تغییرات عمده ای برخوردار شده اند. دوم اینکه این تغییرات، سبب شده تا طراحی داخلی ایکس ۵۵ پرو کاملا شبیه به برادر بزرگتر خود یعنی تیگو ۷ پرو باشد که همین دو نکته علاوه بر مدرن تر کردن کابین و داشبورد، ایکس ۵۵ پرو را در مقایسه با رقبای عمدتا هموطن خود که در بازار ایران نیز عرضه می شوند، در جایگاه مناسبی قرار داده و از جذابیت خوبی برخوردار می باشد.

کلیت داشبورد و کنسول بر محور خطوط افقی شکل گرفته است و بر خلاف نسخه قبلی، این بار خبری از خطوط و زوایای نامتقارن نیست و از طرحی مینیمال برخوردار می باشد. استفاده از یک صفحه نمایش ۲/ ۱۰اینچی در مرکز و نیز کلاستر دیجیتال، از ویژگی های مدرن کابین ایکس ۵۵ پرو می باشد. ضمن اینکه استفاده از یک پنل لمسی برای کنترل سیستم تهویه، از دیگر ویژگی هایی است که استفاده از آن را برای کاربران جذاب تر کرده است. هر چند که نباید منکر آن شد که استفاده از این پنل لمسی در نور آفتاب و با توجه به حساسیتی که به خط و خش و آثار باقی مانده از انگشت ها دارد ممکن است آزاردهنده نیز باشد.

همانند نمای بیرونی نیز استفاده از عنصر قرمز رنگ به جهت اسپرت شدن نمای بصری کابین در دستور کار قرار داشته است. استفاده از متریال چرم مصنوعی، پلاستیک نرم و البته خشک و نیز قطعات تزئینی پیانویی هر چند بی کیفیت نیستند، اما قطعا نمی توان از واژه مثال زدنی برای آن نیز استفاده کرد و باید گفت که در رده قیمتی و در مقایسه با رقبای خود مناسب و قابل قبول است. صندلی های نیز از ارگونومی مناسبی برخوردار هستند و به خوبی بدن را در بر می گیرند، با این حال فضای داخلی نیز با توجه به فاصله محوری ۲۷۱۰ میلی متری آن قابل قبول توصیف می شود.

ارزیابی کلی
اما در نهایت اگر بخواهیم یک ارزیابی کلی پیرامون استایل و سبک طراحی ام وی ام ایکس ۵۵ پرو داشته باشیم، باید آن را کراس اووری ساده و بدیع عنوان کنیم که پکیج مناسبی از یک طراحی خوب و تا حدی عامه پسند را در سگمنت خود به نمایش می گذارد، اما قطعا نمی توان از آن به عنوان یک محصول با سبک طراحی ساختار شکنانه مانند نسل اول تیگو ۷ یا مدرن و اسپرت مانند نسخه پرو تیگو هفت یاد کرد.

با این حال ایکس ۵۵ پرو، برخلاف حاشیه های که در رابطه با مشکلات و مسائل فنی آن ایجاد شده است، در چهره و البته کابین خود، چندان محصول به اصطلاح پر هیاهو و اغراق آمیزی به نظر نمی رسد. اما اگر آن را در مقابل برخی رقبای هموطن خود مانند تیگارد X35، هایما S5 و…  در بازار ایران قرار دهیم، قطعا طراحی ایکس ۵۵ پرو را جسورانه تر و مدرن تر با ساختار مشخص تر که نشات گرفته از زبان طراحی جدید چری است خواهیم یافت و شاید تنها محصولی که بتواند در این سگمنت و از نظر سبک طراحی ظاهری و داخلی با ایکس ۵۵ پرو رقابت تنگاتنگی داشته باشد, چانگان CS35 پلاس است. در نهایت به استایل مینیمال، پویا و تا حدی اسپرت ایکس ۵۵ پرو، با وجود ایرادات اشاره شده، قطعا می توان نمره قبولی داد.

مقایسه ام وی ام X55 پرو با ری را

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir