نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

فروش خودروهای برقی و هیبریدی از خودروهای بنزینی در بازار چین پیشی گرفت

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
فروش خودروهای برقی و هیبریدی از خودروهای بنزینی در بازار چین پیشی گرفت

آخرین خودرو/ بازار خودروی چین در جولای ۲۰۲۴ شاهد یک نقطه عطف بزرگ بود، چرا که برای اولین بار، فروش خودروهای برقی و هیبریدی شارژی از خودروهای بنزینی پیشی گرفت. این اتفاق سرعت بالای پذیرش خودروهای الکتریکی در بزرگترین بازار خودروی جهان را نشان می‌دهد؛ موضوعی که به لطف مشوق‌های دولتی و رشد سریع صنعت داخلی خودروهای الکتریکی ممکن شده است.

سهم ۵۰.۷ درصدی خودروهای انرژی نو
به گزارش آخرین خودرو، بر اساس داده‌های انجمن خودروهای سواری چین (CPCA)، فروش خودروهای انرژی نو (NEV) – شامل خودروهای برقی و هیبریدی شارژی (پلاگین یا PHEV) – در جولای امسال با افزایش چشمگیر ۳۷ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده و این نوع خودروها اکنون سهمی ۵۰.۷ درصدی از کل آمار فروش را در اختیار دارند. داده‌های موجود گویای آن هستند که فروش خودروهای کاملاً برقی نیز در همین ماه نسبت به سال گذشته ۱۴.۴ درصد افزایش یافته است. برای مقایسه، سه سال پیش مدل‌های انرژی نو تنها ۷ درصد از کل فروش خودرو در چین را تشکیل می‌دادند.

تعهد مستمر چین به سرمایه‌گذاری در زنجیره‌های تامین خودروهای برقی، صنعت داخلی این کشور را به رکوردهای جدیدی رسانده؛ البته در این بین برندهای قدیمی و خارجی هنوز در تلاشند تا با این تغییرات همگام شوند. برای اینکه درک بهتری از وضعیت بازار خودروی چین داشته باشید، بد نیست آن را با بازار خودروی آمریکا مقایسه کنیم. طبق آمار، سهم خودروهای برقی و هیبریدی در سه‌ ماهه اول سال جاری از کل بازار ایالات متحده تنها ۱۸ درصد بوده است.

تسهیلات و معافیت‌های ویژه برای خودروهای برقی و هیبریدی
از اواخر جولای، چین مشوق‌های نقدی خرید خودروهای برقی را دو برابر کرده و به رقم سخاوتمندانه ۲۰,۰۰۰ یوان (۲۷۸۵ دلار) به ازای هر خودرو رسانده است. همچنین خودروهای انرژی نو در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ تا سقف ۳۰,۰۰۰ یوان (۴۱۷۵ دلار) از مالیات فروش معاف هستند. طبق یک برنامه دولتی، در صورت جایگزینی خودروهای قدیمی با خودروهای انرژی نو نیز، ۲۰,۰۰۰ یوان (۲۵۴۰ دلار) به شهروندان اعطال می‌شود.

در حال حاضر دولت‌های محلی با تمام توان خود به دنبال آن هستند که مشتریان را بیشتر به سمت خودروهای الکتریکی ترغیب کنند. به عنوان مثال، پکن اخیراً اعلام کرد که سهمیه مجوزهای خودروهای انرژی نو را به طور قابل توجهی افزایش خواهد داد؛ اقدامی که اولین بار پس از معرفی سیستم سهمیه در سال ۲۰۱۱ رخ می‌دهد. انتظار می‌رود این اقدامات، به همراه بازار متنوع و رو به رشد، باعث افزایش فروش خودروهای انرژی نو در ماه‌های آینده شود.

در شرایطی که فروش کل خودروهای داخلیِ چین در ماه جولای با کاهش ۳.۱ درصدی روبرو شد و این کاهش برای چهارمین ماه متوالی ادامه داشت، افزایش فروش خودروهای انرژی نو امیدهایی برای بازار به همراه دارد. برندهایی مانند بی وای دی و لی اوتو در ماه جولای رکوردهای جدیدی را در فروش ماهانه خود ثبت کردند. این امر وجود تقاضای بالا برای خودروهای انرژی نو را نشان می‌دهد. با این اعداد و ارقام، واضح است که چین با سرعت بسیار بالایی به سوی مدل‌های الکتریکی و برقی کردن صنعت خودروی خود حرکت می‌کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir