نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

آشنایی با نقشه‌خوانی رالی؛ اعداد و ارقام کمک‌راننده چه می‌گویند؟

منبع
پدال
بروزرسانی
آشنایی با نقشه‌خوانی رالی؛ اعداد و ارقام کمک‌راننده چه می‌گویند؟

پدال/ یکی از دشوارترین نقش‌ها در مسابقات رالی به نقشه‌خوانی اختصاص دارد و در این مقاله می‌خواهیم معنی اعداد و ارقامی که در نقشه‌ها ذکر شده را بیان کنیم.

مسابقات رالی بیش از یک قرن هستند که برگزار می‌شوند و بستر محک بسیار دشواری برای رانندگانی هستند که می‌خواهند برتری خود را اثبات کنند. رالی هرگز خالی از ریسک نبوده مخصوصاً در دوران رقابت‌های گروه B که جزو خطرناک‌ترین مسابقات خودرویی بود و نهایتاً نیز برگزاری آن ممنوع شد. اکثر شما عزیزان توانایی شرکت در مسابقات رالی را ندارید اما شاید از رسانه‌ها آن را دنبال می‌کنید و حتی بازی‌های ویدئویی مربوط به رالی را نیز انجام می‌دهید. احتمالاً در این مسابقات با برخی اعداد و ارقامی که کمک‌راننده و نقشه‌خوان بازگو می‌کنند روبرو شده‌اید. برای مثال اعدادی که نقشه‌خوان به راننده اعلام می‌کند می‌تواند نشان دهنده تندی یک پیچ و همچنین فاصله تا پیچ باشد.

این دستورالعمل‌ها با اصطلاح یادداشت سرعت شناخته می‌شوند و قبل از برگزاری مسابقه به دست نقشه‌خوان‌ها می‌رسند. یادداشت‌های سرعت سریعاً روی کاغذ نوشته می‌شوند و سپس کمک‌راننده از روی آن راننده را راهنمایی می‌کند. البته باید دانست یادداشت‌های سرعت به اندازه‌ای که نشان می‌دهند پیچیده نیستند و زمانی که با آن‌ها آشنا شوید تماشای مسابقات رالی برای شما لذت‌بخش‌تر خواهد بود و حتی عملکردتان در بازی‌های ویدئویی نیز بهبود خواهد یافت.

پیچ‌ها و سرعت

خودروهای حاضر در مسابقات رالی می‌توانند در مسیرهای نازک و خطرناک به سرعت‌های بسیار بالایی دست یابند. برخلاف دیگر رشته‌های موتور اسپرت همچون ناسکار، رانندگان رالی همیشه نمی‌توانند مسیر پیش روی خود را ببینند و اینجاست که حضور نقشه‌خوان یا کمک‌راننده امری ضروری جلوه می‌کند. نقشه‌خوان شاید در طول رالی عبارتی همچون “راست ۴” را اعلام کند که در واقع این عبارت نشان دهنده جهت پیچ و میزان تندی آن است. عدد ۱ نشان می‌دهد که پیچ بسیار تندی در پیش است درحالی‌که عدد ۵ حاکی از تندی ملایم پیچ خواهد بود. عددی که نقشه‌خوان اعلام می‌کند برای راننده اهمیت زیادی دارد زیرا به او نشان می‌دهد که با سرعت بالا یا کم پیچ را رد کند. هرچقدر عدد اعلامی نقشه‌خوان پایین‌تر باشد خودرو باید سرعت کمتری داشته باشد. برای کمک به افرادی که بازی‌های ویدئویی انجام می‌دهند، در حین انجام بازی یک نمادی در بالای صفحه‌نمایش نقش بسته و نقشه‌خوان هم دستورالعمل‌های صوتی را اعلام می‌کند تا گیمر راحت‌تر بتواند از پیچ عبور نماید.

جزئیات و فاصله‌ها
با اینکه جهت حرکت و میزان تندی پیچ کمک زیادی به راننده می‌کند اما نقشه‌خوان باید جزئیات بیشتری را ارائه کند. برای مثال، بجای توصیف پیچ پیش رو با عدد ۱، کمک‌راننده شاید آن را با عبارت “Hairpin” توصیف کند که به معنی پیچ بسیار تند است و راننده باید از ترمز سنگین‌تر استفاده نماید. همچنین گاهی اوقات برخی پیچ‌های مسیر مسابقه دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند. برای مثال شاید یک پیچ با تندی کمی شروع‌ شده و در ادامه تیزتر شود و به همین خاطر نقشه‌خوان باید چیزی همچون “چپ ۵ تندی بیشتر به ۲” را اعلام نماید.

احتمالاً شنیده‌اید که نقشه‌خوان‌ها در نقشه‌خوانی رالی اعداد بزرگ‌تری همچون “Hairpin چپ ۲۰۰” را هم اعلام می‌کنند. این عدد بزرگ‌تر نشان می‌دهد که به دنبال پیچ تند یاد شده یک مسیر مستقیم ۲۰۰ یاردی هم وجود دارد که راننده می‌تواند از آن برای شتاب گیری خارج پیچ استفاده کند. همین اطلاعات درباره فواصل می‌توانند باعث برنامه‌ریزی سریع راننده برای واکنش شده و به عملکرد بهتر او کمک کنند. گاهی اوقات کمک‌راننده چیزی شبیه “نبُر” را اعلام می‌کند که برای جلوگیری از تصادف ضروری است. رانندگان می‌توانند با اندکی خروج از مسیر اصلی، پیچ تند را مستقیم‌تر رد کنند هرچند موانع خارج از جاده همچون تخته‌سنگ‌ها برای رانندگان بی‌خبر بسیار خطرناک خواهند بود؛ بنابراین در مناطقی که موانعی وجود دارند اما شاید راننده بخواهد پیچ را کمی سریع‌تر رد کند نقشه‌خوان از عبارت “نبُر” برای هشدار به راننده استفاده می‌کند.

با اینکه در این مقاله به تمامی عبارات مورد استفاده در نقشه‌خوانی رالی اشاره نشد اما حالا با اصلی‌ترین مواردی که نقشه‌خوان‌ها اعلام می‌کنند آشنا شدید. البته برای اینکه بتوانید به‌طور کامل با این اصطلاحات آشنا شوید باید تمرین کنید؛ مثلاً یادداشت سرعت Jmp! > R 3 opens to 40 این‌گونه خوانده می‌شود: jump, caution into right 3, opens to 40؛ بنابراین راننده با کمترین عبارات مورد استفاده می‌داند که در مسیر پیش رو یک پرش خواهد داشت و پس از آن نیز یک پیچ نسبتاً تند راست‌گرد انتظارش را می‌کشد. پس از طی پیچ نیز مسیری مستقیم به طول ۴۰ یارد وجود خواهد داشت. احتمالاً حالا می‌دانید که نقشه‌خوان‌ها نیز نقش بسیار مهمی در پیروزی تیم‌ها ایفا می‌کنند. نقشه‌خوان علاوه بر اینکه باید با یادداشت‌های سرعت آشنا شود، می‌بایست تمامی نیروهای وارده به خودرو را نیز تحمل کند و ریسک‌های مسیر مسابقه را نیز به جان بخرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره