نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

بررسی موتورسیکلت اسپرت «کاوازاکی نینجا SX 1000»

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
بررسی موتورسیکلت اسپرت «کاوازاکی نینجا SX 1000»

آخرین خودرو/ کاوازاکی موتورسیکلت اسپرت – تورر محبوب خود را بارها به‌روزرسانی کرده است که آخرین آن در سال ۲۰۲۰ با تغییر نام، اضافه کردن نمایشگر TFT و موارد دیگر همراه بود. نینجا کاوازاکی که پرفروش‌ترین موتورسیکلت این شرکت در بریتانیا بوده و بارها به‌ عنوان بهترین موتورسیکلت اسپرت – تورر انتخاب شده است، به لطف ترکیب هیجان‌انگیز عملکرد بالای انجین با قدرت ۱۴۰ اسب بخار، راحتی سواری، تطبیق‌ پذیری بیشتر، مشخصات دائما در حال بهبود و…، شایسته لقب بهترین محصول سوزوکی است

طراحی
اگرچه جدیدترین به‌روزرسانی، تغییرات اساسی در ۱۰۰۰SX ایجاد نکرده است، اما ماجرای موفقیت کاوازاکی در زمینه موتورسیکلت‌های اسپرت – تورر، همیشه حول بهبودهای تدریجی و مداوم بوده است. یعنی مدل قبلی هم مشکلی نداشت، اما این مدل جدید بهتر است. عناصر اصلی مانند موتور چهار سیلندر فوق‌العاده مناسب با قدرت ۱۴۰ اسب بخار، شاسی اسپرت و ارگونومی مطلوب همچنان در این موتورسیکلت حضور دارند.

 موارد جدید شامل کلاستر رنگی TFT شیک، کروز کنترل و کوئیک‌ شیفتر دوطرفه به عنوان استاندارد و همچنین مجموعه‌ای از آپدیت‌ های دیگر است. به‌طور خلاصه، تصور اینکه چگونه می‌توان ۱۰۰۰SX را بهتر کرد، دشوار است. همچنین اگر به تجهیزات اضافی نیاز دارید، نسخه‌های Performance با لوازمی مانند اگزوز آکراپوویچ، Tourer با کیف‌های جانبی فلزی یا Performance Tourer نیز در دسترس هستند. این موتورسیکلت کماکان جوان‌پسند به نظر می‌رسد و طراحی آن می‌تواند دل هر مشتری را به دست آورد.

وضعیت سواری
اگرچه بازهم مشکل زیادی درمورد سواری Z1000SX قبلی وجود نداشت، اما نینجای جدید با صندلی‌های ضخیم‌تر برای راکب و سرنشین، موقعیت سواری مناسب اسپرت-تورینگ و صفحه‌ نمایش قابل تنظیم دستی چهار جهته، یک قدم جلوتر از مدل قبلی است. همه چیز طبیعی، مناسب، آسان برای استفاده و بدون اشکال است.

اکنون یک صفحه کلاستر TFT هوشمند در خط دید شما قرار دارد و کروز کنترل هم به آسانی قابل استفاده است. البته برخی از افراد ممکن است وضعیت سواری را کمی اسپرتتر از حد انتظار بدانند که باید یادشان باشد این یک کاوازاکی چهار سیلندر با عملکرد بالا است و نیاز به یک همچنین موقعیت سواری دارد. با این حال صندلی راحت‌تر نیز به‌عنوان لوازم جانبی اضافی با هزینه بیشتر در دسترس هستند.

عملکرد
راحتی بهبودیافته به علاوه کروز کنترل و داشبورد جدید، کاربردی بودن آن را افزایش می‌دهند. سری SX همیشه به دلیل توانایی واقعی خود در جاده به‌ عنوان یک موتور همه‌کاره با قیمتی استثنایی شناخته شده است. سایه مدل‌های سوپر نیکد Z1000 یا حتی سوپر اسپرت ZX-10R  به دلیل عملکرد و احساس چهار سیلندر بودن پیشرانه همچنان باقی مانده است، اما SX کماکان رانندگی آسان، قابلیت‌های متنوع، سواری راحت، مناسب برای سوار شدن سرنشین، حمل آسان بار و… سود می‌برد و می‌تواند تنها موتورسیکلت مورد نیاز شما باشد.

نسخه جدید نیز همین‌طور است، فقط کمی بهتر به نظر می‌رسد. میزان راحتی بهبود یافته، کروز کنترل و کلاستر جدید، کاربردی بودن آن را افزایش می‌دهند و اگرچه در جاده‌های بزرگ، با سواری‌های اسپرت در بهترین حالت خود است، اما در شهر نیز اگر بتوانید با وزن اضافی کنار بیایید، قابل قبول است

مشخصات انجین و ترمز
عملکرد مشابه موتورسیکلت‌های سوپر اسپرت چهار سیلندر همیشه در کانون جذابیت سری SX کاوازاکی بوده است که در سوپر نیکد Z1000 مدل ۲۰۱۰ و قدرت ۱۴۰ اسب بخار از انجین چهار سیلندر ۱۰۴۳ سی سی ریشه دارد. در حالی که توان خروجی پیشرانه ثابت مانده است، بهبود و به‌روزرسانی‌ های مداوم شامل تجهیزات الکترونیکی راننده مانند حالت سواری و سیستم کنترل کشش، کارکرد فنی این محصول کاوازاکی را بهبود بخشیده است. افزودن یک کوئیک شیفتر جدید کیفیت رانندگی را بالا برده و کلاستر TFT نیز رابط کاربری را بهبود می‌بخشد.

ترمزها بدون تغییر هستند اما مشکلی با تنظیمات جدید در آنها وجود نداشت . کالیپرهای شعاعی چهار پیستونی ترمز قدرت کافی را ارائه می‌دهند که توسط سیستم ضد قفل ABS پشتیبانی می‌شود و در شرایط لغزنده ایمنی بیشتری را فراهم می‌کند.

سواری و هندلینگ
هندسه فرمان این مدل کمی تیزتر شده است تا چابکی بیشتری داشته باشد.  اگرچه در ابتدا نوعی موتورسیکلت اقتصادی بود، اما به‌روزرسانی‌ها، اصلاحات و بهبودهای مکرر SX آن را به یکی از ظریف‌ترین، باکیفیت‌ترین، خوش رکابترین و شیکترین موتورسیکلت‌های اسپرت-تورر موجود نیز تبدیل می‌کند.

سیستم تعلیق در سال ۲۰۱۴ با دوشاخ و کمک فنرهای قابل تنظیم چندگانه بهبود یافت که سپس در سال ۲۰۱۷ نیز به منظور ارتقای سواری اسپرت اما کنترل شده، بیشتر آپدیت شد. به طور کل اگر به دنبال یک موتورسیکلت اسپرت تمام عیار نباشید، هیچ شکایتی از سواری و هندلینگ نخواهید داشت و مانند قبل، همه چیز به راحتی قابل تنظیم است.

قابلیت اطمینان
همانطور که قبلا اشاره شد، هیچ دلیلی وجود ندارد که نینجای ۱۰۰۰SX غیرقابل اعتماد باشد. موتور اصلی از سال ۲۰۱۰ بدون هیچ مشکل جدی در بازار وجود داشته و حتی آن موتور بر اساس فناوری‌های قدیمی‌تر ساخته شده است، کاملا باکیفیت به نظر می‌رسد. کیفیت ساخت SX در طول سال‌ها به طور قابل توجهی بهبود یافته است و کاوازاکی به طور کلی شهرت خوبی در زمینه مهندسی دارد. البته  باید کمی محافظه‌کار باشیم زیرا دوام ویژگی‌های جدیدی مانند کلاستر TFT و کوئیک شیفتر فعلا برای ما ناشناخته هستند؛ اگرچه که در جای دیگر کاوازکی کیفیت و دوام تولیدات خود را ثابت کرده است.

تجهیزات

موتورسیکلت کاوازاکی ۱۰۰۰SX قبلی هم از نظر تجهیزات بسیار کامل بود و به همین دلیل امتیاز بالایی در این حوزه داشت. این نینجا ۱۰۰۰SX در عین حال دارای صندلی و شیشه بادگیر بهتر، صفحه‌ نمایش TFT رنگی، کروز کنترل و سیستم تعویض سریع دنده به صورت استاندارد است و امکانات جانبی فراوانی نیز به صورت سفارشی در دسترس مشتریان است. هرچند در سطح امکانات جانبی لوکس مدل دوکاتی مولتی استرادا V4 نیست، اما فاصله زیادی هم با آن ندارد؛ همه چیزهایی که واقعاً نیاز دارید در اینجا موجود است و همه این تجهیزات باکیفیت و کارآمد هستند.

نتیجه‌گیری
سال‌هاست که این موتورسیکلت یک انتخاب بدیهی بوده و اگر به دنبال یک موتورسیکلت اسپرت-تورر چهار سیلندر بودید، ۱۰۰۰SX تقریباً تنها گزینه موجود است و آن هم عملکردی چشمگیر دارد. به همین دلیل است که یک محصول پرفروش همیشگی در بازارهای جهانی بوده است. با این حال، اکنون اوضاع کمی متفاوت به نظر می‌رسد. در حالی که رقبایی مانند سوزوکی GSX-S1000GT و BMW R1250RS سطح خود را ارتقا داده‌اند تا انتخاب‌ها را گسترده‌تر کنند، کاوازاکی با بهبود بیشتر SX به رقبا پاسخ داده است. نسخه اصلی همیشه یک موتورسیکلت پرکار با عملکرد عالی و ارزش خوب بوده است. این نسخه جدید نیز به این روال ادامه می‌دهد، اما با ظرافت، تجهیزات و توانایی بیشتر از همیشه. این موتورسیکلت همچنان بهترین و با ارزش‌ترین موتورسیکلت اسپرت چهار سیلندر همه‌کاره است که در اکثر بازارهای جهانی می‌توان خرید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir