نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

رساندن دور موتور به محدوده قرمز چه آسیب‌هایی به خودرو می‌زند؟

منبع
پدال
بروزرسانی
رساندن دور موتور به محدوده قرمز چه آسیب‌هایی به خودرو می‌زند؟

پدال/ بی‌شک شنیده‌اید که رساندن دور موتور خودرو به محدوده قرمز ردلاین باعث آسیب دیدن آن می‌شود اما علت آن چیست؟
 
به احتمال زیاد واژه ردلاین یا محدوده قرمز دور موتور به گوش شما خورده است؛ اما منظور از ردلاین چیست؟ پیش‌زمینه و استنتاج در این مقاله حرف اول را می‌زنند اما اساساً رساندن خودرو به ردلاین عملی است که شامل تحت‌فشار قرار دادن موتور خودرو و رساندن دور موتور به محدوده قرمز خواهد بود. این کار می‌تواند با افزایش قابل‌توجه سرعت خودرو، عدم سبک‌تر کردن دنده در حین شتاب گیری و یا حتی گاز دادن شدید در حالت خلاص گیربکس صورت گیرد. جالب اینکه برخی افراد اعتقاد دارد رساندن دور موتور به محدوده قرمز ردلاین باعث پاک شدن موتور از دوده و جرم می‌شود.

اما اینکه ردلاین یک موتور از کجا آغاز می‌شود به نوع خودرو، مدل ساخت، سوخت و… بستگی دارد هرچند واضح است که هر موتوری محدودیت‌های خاص خود را دارد. همان‌طور که حدس می‌زنید، تحت‌فشار قرار دادن موتور خودرو و رساندن آن به ردلاین و نگه داشتن دور موتور در همین محدوده اصلاً ایده خوبی نیست. باید دانست رسیدن لحظه‌ای دور موتور به محدوده قرمز ردلاین در شرایطی همچون سرعت گرفتن در بزرگراه یا شنیدن صدای موتور مشکلی ایجاد نمی‌کند اما نگه داشتن دور موتور در این محدوده برای مدت طولانی‌تر می‌تواند به قلب تپنده خودرو آسیب بزند. در حقیقت چنین کاری استهلاک موتور را بالا می‌برد. دقت داشته باشید که ما درباره زمان چند دقیقه و یا حتی چند ساعت صحبت می‌کنیم و ردلاین چند ثانیه‌ای تأثیر چندانی روی موتور خودرو نخواهد داشت.

نگه داشتن پا روی پدال گاز و رسیدن دور موتور به محدوده قرمز به مدت طولانی می‌تواند باعث داغ کردن موتور، خرابی پیستون و سوپاپ و… شود. البته باید به این نکته اشاره کرد که اکثر موتورهای مدرن دارای سیستم‌های تزریق سوخت با محدوده کننده خاص هستند که در صورت تشخیص آسیب به موتور جریان سوخت را قطع می‌کنند تا نگه داشتن دور موتور در محدوده قرمز آسیبی به آن وارد نکند؛ اما به‌طورکلی باید گفت بهتر است دور موتور را هیچ‌گاه به محدوده قرمز ردلاین نرسانید و همیشه دنده‌ها را در محدوده مناسب تعویض کنید تا هم مصرف سوخت و آلایندگی کاهش یافته و هم استهلاک موتور بالا نرود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir