نماد آخرین خبر

مقایسه شاهین پلاس و دنا جوانان : کدام سدان ایرانی ارزش خرید بیشتری دارد؟

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
مقایسه شاهین پلاس و دنا جوانان : کدام سدان ایرانی ارزش خرید بیشتری دارد؟

آخرین خودرو/ شاهین پلاس و دنا جوانان دو سدان جدید دو خودروساز بزرگ کشور هستند که ما در این مطلب به سراغ مقایسه این دو خودرو رفته ایم.

دنا جوانان و شاهین پلاس دو مورد از خودروهای سدان جمع‌وجور تقریباً میان‌قیمت در بازار فعلی ایران به شمار می‌روند که به دلایل مختلف از جمله نزدیکی رده قیمتی، کلاس بدنه و موارد دیگر، می‌توانند رقیب مستقیم یکدیگر محسوب شوند. در این مطلب به مقایسه شاهین پلاس و دنا جوانان می‌پردازیم تا اطلاعات بیشتری در مورد این دو خودرو و نقاط ضعف و قوت آن‌ها نسبت به یکدیگر به دست آورید و بتوانید هنگام خرید با آگاهی بیشتر یکی از این دو محصول ایرانی را انتخاب کنید.

درباره شاهین پلاس و دنا جوانان

شرکت ایران‌خودرو با نو نوار کردن سمند و عرضه دنا در دهه ۹۰ جان نسبتاً تازه‌ای به پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵ بخشید و توانست نظرات مثبتی را در آن دوران به دست آورد. با این حال، کمبودهای دنا باعث شد تا ایران‌خودرو به سمت تحولات بیشتر این محصول پیش برود و دنا پلاس را با پیشرانه‌های تنفس طبیعی و توربو طی سال‌های اخیر به بازار عرضه کند. در آخرین اقدام نیز شرکت ایران‌خودرو با ارتقای جزئی دنا پلاس توربو اتوماتیک، آن را با نام دنا جوانان به بازار فرستاده تا تقدیری نیز از مدل خاطره‌انگیز پیکان جوانان به عمل آورده باشد.

اما شرکت سایپا نیز که طی این سال‌ها بازار سدان‌های کامپکت را تا حد زیادی به ایران‌خودرو واگذار کرده بود، با عرضه مدل شاهین قصد داشت تا سهم بیشتری از این بخش پرطرفدار بازار خودروهای اقتصادی کشور به دست آورد. اما انتخاب موتور اشتباه سبب شد تا خیلی به هدف خود در این زمینه دست پیدا نکند. نهایتاً سایپا نیز یک پیشرانه ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی ۴ سیلندر با نام ME16 را روی اتاق شاهین قرار داد و این خودرو را با نام شاهین پلاس در سال ۱۴۰۳ به مرحله فروش رساند. در نتیجه از این به بعد شاهد رقابت جدی‌تری میان این محصول سایپا با سدان‌های هم‌رده در گروه ایران‌خودرو، از جمله دنا جوانان خواهیم بود.

ویدیوی معرفی شاهین پلاس

ویدیوی معرفی دنا پلاس جوانان

مقایسه طراحی بدنه

ماشین شاهین از همان ابتدا که به بازار ایران آمد، لقب زیباترین خودروی تولید شده در داخل تا آن زمان را به خود اختصاص داد. انصافاً هم طراحی هنرمندانه، ظریف، متعادل و همه‌پسند بدنه شاهین از بسیاری جهات نسبت به سایر خودروهای مشابه از جمله محصولات خانواده دنا پلاس و دیگر تولیدات داخلی، شرایط بهتر و کیفیت بصری بالاتری را به نمایش می‌گذاشت.

اما در سوی دیگر، دنا جوانان به استثنای برخی تزیینات قرمز رنگ، همان اتاق دنا پلاس است که سال‌ها پیش بر اساس خودرو سمند طراحی شده و اگرچه حالت اسپرت، خشن و قاطع‌تری نسبت به شاهین ارائه می‌دهد، اما میزان همخوانی و هماهنگی میان عناصر اصلی استایل این خودرو با یکدیگر چندان زیاد نیست و در دنیای امروز نمی‌تواند امتیاز بالایی از لحاظ طراحی به دست آورد. بنابراین، به طور کلی خودرو شاهین طراحی زیباتر و هماهنگ‌تری ارائه می‌دهد، اما دنا جوانان به دلیل برخورداری از خطوط تند و تیز و زوایای شکسته در قسمت‌های مختلف بدنه، حالت اسپرت‌تری از خود به نمایش می‌گذارد و در کل می‌تواند تا حدودی جوان‌پسندتر به نظر برسد.

مقایسه شاهین پلاس و دنا جوانان از نظر مشخصات فنی

تفاوت اصلی شاهین پلاس نسبت به نسخه‌های قبلی شاهین، تغییر کامل موتور آن از توربوشارژ ۸ سوپاپ به تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ با حجم ۱.۶ لیتر است که باعث می‌شود انتخاب بسیار بهتری برای مشتریان باشد. به ویژه خانواده‌ها و افرادی که به دنبال استهلاک فنی کمتر هستند و نمی‌خواهند با دردسرهای نگهداری از موتورهای توربوشارژ، روغن‌ریزی‌ها، سرویس توربو، داغ شدن موتور و مواردی از این دست مواجه شوند، قطعاً حالا حس بهتری نسبت به شاهین سایپا پیدا خواهند کرد.

موتور این خودرو در اصل همان موتور تیوفایو پلاس است که با کمی به‌روزرسانی، حالا توسط شرکت مگاموتور تولید می‌شود و روی شاهین پلاس نصب شده است. این پیشرانه حدود ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که توسط گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته معمولی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. نسخه دستی شاهین پلاس نیز با گیربکس پنج دنده به بازار عرضه می‌شود که در این مطلب مورد نظر ما نیست.

اما دنا جوانان با یک موتور پرقدرت توربوشارژ ۱.۷ لیتری به میدان آمده که در اصل نسخه ارتقا یافته موتور EF7 توربوشارژ محسوب می‌شود و با نام EFP یا EF7 پلاس توربوشارژ وظیفه تأمین قدرت محصولاتی همچون دنا جوانان و ریرا از گروه ایران‌خودرو را بر عهده دارد. با توجه به حجم موتور بالاتر و برخورداری از سیستم مکش هوای توربوشارژ، پیشرانه دنا جوانان نسبت به حریف بسیار پرقدرت‌تر عمل می‌کند به نحوی که حدود ۱۶۳ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ‌های جلوی دنا جوانان منتقل می‌شود. این اختلاف فاحش قدرت موتور به همراه تفاوت وزن، باعث می‌شود از لحاظ شتاب و چابکی، محصول ایران‌خودرو نسبت به شاهین پلاس بسیار بهتر عمل کند و سواری اسپرت و مهیج‌تری را در اختیار شما بگذارد.

طبق تست‌های انجام شده، شتاب صفر تا صد دنا جوانان چیزی حدود ۹.۸ ثانیه است، اما برآورد می‌شود که شتاب شاهین پلاس در عمل نزدیک به ۱۴ ثانیه باشد. بنابراین، از لحاظ قوای فنی، شتاب و چابکی قطعاً دنا جوانان نسبت به شاهین پلاس برتری دارد. ولی نکته اینجاست که عموم مشتریان ایرانی به دنبال دریافت شتاب و چابکی خارق‌العاده از ماشین خود نیستند، بلکه نیاز به یک ماشین کم‌استهلاک با موتور تنفس طبیعی و قدرت نسبتاً کافی دارند که در این زمینه شاهین پلاس می‌تواند انتخاب بهتری برای آنها باشد.

میزان مصرف سوخت شاهین پلاس نزدیک به ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و دنا جوانان نیز با کمی اختلاف بیشتر یعنی ۷.۴ لیتر در رده دوم قرار می‌گیرد. سیستم تعلیق هر دو خودرو از نوع مستقل مک فرسون در جلو و محور پیچشی یکپارچه در عقب است که کیفیت سواری متوسط به همراه هندلینگ معمولی را برای این دو به ارمغان می‌آورد. هنگام سواری‌های پرشتاب به دلیل قدرت موتور بالاتر دنا جوانان، احتمال کم‌فرمانی و انحراف قسمت عقب خودرو در این محصول نسبت به حریف کمی بیشتر خواهد بود که رعایت جانب احتیاط را برای رانندگان دنا جوانان به میزان بالاتری واجب می‌سازد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مقایسه شاهین پلاس و دنا جوانان در بخش فنی به سود سدان ایران‌خودرو خواهد بود اما از نظر استهلاک و هزینه‌های نگهداری فنی، شاهین پلاس گزینه مطلوب‌تری برای خانواده‌های ایرانی به شمار می‌آید.

مقایسه کابین و فضای داخلی

طراحی داخلی شاهین و دنا جوانان به سبک خودروهای یک دهه پیش انجام شده است و در نتیجه، هیچ‌گونه اثری از عناصر نوین و طرح‌های خلاقانه در کابین این دو سدان ایرانی دیده نمی‌شود. با این حال، به عنوان خودروهای اقتصادی، هر دو خودرو نمای داخلی نسبتاً قابل قبولی ارائه می‌دهند.

به ویژه که شاهین پلاس نسبت به مدل‌های قبلی، به داشبورد با تریم سه رنگ و طرح چوب مجهز شده که نمای زیبا و دلنشین‌تری را برای کابین این محصول سایپا به همراه آورده است. ضمناً اندازه نمایشگر مالتی‌مدیا نیز بزرگ‌تر شده و این مورد هم توانسته در ارتقای سطح کیفی و بصری نمای داخلی شاهین پلاس تا حدودی تأثیرگذار باشد. سایر المان‌ها خیلی تغییر نکرده و همان طراحی نسبتاً ساده و تا حدودی قدیمی در داشبورد و رودری‌های شاهین پلاس مشاهده می‌شود. دنا جوانان نیز طبق معمول از همان داشبورد قدیمی دنا با کمی تغییر رنگ و تزیینات استفاده می‌کند که اگرچه در دوران خود پیشرفت قابل‌توجهی در زمینه ارتقای فضای داخلی محصولات ایران‌خودرو محسوب می‌شد، اما امروزه هیجان و خلاقیت خاصی در آن احساس نمی‌شود.

با این حال، به طور کلی فضای داخلی دنا به ویژه طراحی داشبورد آن، کمی نسبت به شاهین پلاس زیباتر به نظر می‌رسد و شاید بیشتر مشتریان، طرح داشبورد دنا جوانان را نسبت به شاهین پلاس زیباتر بدانند. میزان فضای داخل کابین هر دو خودرو نسبتاً جادار به نظر می‌رسد، اما شاید رانندگان دنا، به ویژه افراد بزرگ‌جثه با محدودیت‌هایی روبرو باشند که قبلاً در محصولات پایه این خودرو همچون سمند دیده نمی‌شد.

حجم صندوق عقب دنا جوانان نسبت به شاهین به مقدار قابل‌توجهی بزرگ‌تر است؛ چرا که گنجایش صندوق دنا جوانان نزدیک به ۵۰۰ لیتر بوده، اما حجم صندوق شاهین پلاس تقریباً نزدیک به ۴۲۰ لیتر است که نشان از کاربردپذیری بیشتر دنا جوانان برای مصارف مسافرتی دارد.

مقایسه امکانات و تجهیزات شاهین پلاس و دنا پلاس جوانان

تا زمان نگارش این مطلب، سطح امکانات شاهین پلاس و دنا جوانان تقریباً در یک رده قرار می‌گیرد و اختلاف میان آن‌ها خیلی چشمگیر نیست. ضمناً به طور کلی نیز نباید انتظار تجهیزات مدرن نظیر سیستم‌های هشدار راداری یا امکانات مرتبط با دستیار رانندگی را در این دو محصول ایرانی داشته باشید. با نگاه به لیست تجهیزات شاهین پلاس و دنا جوانان، متوجه می‌شویم که محصول ایران‌خودرو از لحاظ بهره‌مندی از تنظیم برقی صندلی سرنشین و ۲ عدد کیسه هوای جانبی نسبت به شاهین پلاس برتری دارد. در عوض، گرمکن صندلی‌ های جلو در محصول سایپا به صورت استاندارد حضور دارد که در لیست تجهیزات دنا جوانان فعلاً دیده نمی‌شود.

نتیجه‌گیری: شاهین پلاس ارزنده‌تر است یا دنا جوانان؟

با توجه به مباحثی که در مورد مقایسه دنا جوانان و شاهین پلاس در اینجا اشاره کردیم، می‌توان نتیجه گرفت که اگر شتاب و چابکی جزو اولویت‌های اصلی شما محسوب می‌شود و به استهلاک فنی موتورهای توربوشارژ و حساسیت‌های آن‌ها به کیفیت بنزین اهمیت نمی‌دهید، صندوق عقب بزرگ‌تری نیاز دارید و طرح بدنه اسپرت و مردانه‌تر را می‌پسندید، دنا جوانان می‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد. به علاوه، قیمت کارخانه‌ای دنا جوانان نسبت به شاهین پلاس پایین‌تر است و اگر بتوانید این خودرو را از کارخانه خریداری کنید، قطعاً ارزش خرید بسیار بیشتری هم پیدا می‌کند.

اما در طرف دیگر، شاهین پلاس با موتور ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی خود دیگر آن مشکلات و دردسرهای فنی موتور توربو ۸ سوپاپ را نخواهد داشت و نسبت به دنا جوانان، احتمالاً دردسرهای نگهداری فنی کمتری را برای مالک خود به دنبال خواهد آورد. طراحی ظاهری زیباتر به همراه کابین نسبتاً جادار و امکانات تقریباً قابل قبول از دیگر ویژگی‌های مثبت شاهین پلاس هستند که آن را برای خانواده‌های ایرانی به یک گزینه نسبتاً مناسب تبدیل می‌کنند. با این حال قاعدتاً نمی‌توانید روی شتاب و چابکی این محصول سایپا به اندازه دنا جوانان حساب باز کنید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir