نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

مقایسه نیسان سیلفی و کیا K5 توربو؛ کره‌ای محبوب در برابر ژاپنی هیبرید

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
مقایسه نیسان سیلفی و کیا K5 توربو؛ کره‌ای محبوب در برابر ژاپنی هیبرید

آخرین خودرو/ نیسان سیلفی و کیا K5 توربو دو سدان جذاب وارداتی هستند که علاقه مندان بسیاری دارند. ما در این مطلب به سراغ مقایسه این دو خودرو رفته ایم.

دو مورد از بهترین سدان‌های وارداتی در سال ۱۴۰۳ که بسیاری از ما منتظر آن بودیم، حالا مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند: نیسان سیلفی مکس ادیشن و کیا کی ۵ توربو. پس از چندین سال ممنوعیت واردات خودرو، این دو خودرو بالاخره در ایران حاضر شده‌اند و در ادامه، به مقایسه نیسان سیلفی هیبرید با کیا K5 توربو می‌پردازیم تا نکات مثبت و منفی آنها نسبت به یکدیگر برای مشتریان و علاقه‌مندان بیشتر مشخص شود.

درباره نیسان سیلفی و کیا K5 توربو
نیسان سیلفی یک سدان کامپکت از تولیدات کمپانی ژاپنی نیسان است که نخستین بار در سال ۲۰۰۰ وارد بازار شد و چهارمین نسل آن نیز از سال ۲۰۱۹ در بازارهای جهانی حضور دارد. این خودرو در سال ۲۰۲۳ فیس‌لیفت شده و جلوپنجره وی شکل مخصوص نیسان جای خود را به نمونه‌ای بزرگتر، مشابه برخی طرح‌های چینی، داده است که درمجموع چهره اسپرت و جذابی را برای این سدان ژاپنی به وجود آورد. یکی دو شرکت واردکننده در سال ۱۴۰۳ نمونه‌های هایبرید این خودرو را با در تیپ‌های کم آپشن و فول آپشن به کشورمان آورده و آنها را به مشتریان خود تحویل می‌دهند.

کیا کی ۵ توربو نیز به نسل پنجم خانواده اپتیما تعلق دارد که البته دیگر با این نام شناخته نمی‌شود و صرفاً اسم K5 برای تمامی مدل‌های این خودرو در سراسر جهان به طور واحد انتخاب شده است. نسل پنجم کیا اپتیما در سال ۲۰۱۹ با نام کی ۵ به بازارهای بین‌المللی معرفی شد و شرکت کوشا خودرو نسخه ۲ لیتری تنفس طبیعی آن را نخستین بار در سال ۱۴۰۲ برای مشتریان ایرانی عرضه کرد. اما به دلیل قوای فنی نه‌چندان مهیج و امکانات ناکافی، کوشا خودرو تصمیم گرفته مدل ۱.۵ لیتری توربو کیا K5 را با سطح تنوع بالاتری از امکانات رفاهی از سال ۱۴۰۳ در دسترس متقاضیان این سدان محبوب در بازار ایران قرار دهد.

ویدیوی معرفی کیا K5

ویدیوی معرفی نیسان سیلفی مکس ادیشن

مقایسه طراحی بدنه
فرآیند مقایسه کیا K5 و نیسان سیلفی از نظر طراحی بسیار نزدیک دنبال می‌شود و در نهایت این سلیقه مشتری است که کدام‌یک از این دو را زیباتر بداند. با این حال به نظر می‌رسد اصولاً محصولاتی همچون کیا کی ۵ با ابعاد بدنه کمی بزرگتر به همراه تلفیق عناصر لوکس و اسپرت، می‌توانند جذابیت بیشتری از لحاظ ظاهری برای مشتریان داشته باشند.

در سمت دیگر، نیسان سیلفی مکس ادیشن نیز ظاهر اسپرت و البته خانوادگی ارائه می‌دهد و به دلیل انجام فیس‌لیفت، همچنان به‌روز و جذاب به نظر میرسد؛ اما به طور کلی آن میزان از لوکس بودن و تجمل مورد نظر خانواده‌ها را به اندازه حریف کره ای در طراحی بدنه خود ارائه نمی‌دهد.

مقایسه مشخصات فنی
در اینجا با دو نوع متفاوت از قوای محرکه روبرو هستیم؛ چراکه نیسان سیلفی دارای پیشرانه هیبریدی است که در اصل موتور برقی آن وظیفه حرکت دادن خودرو را بر عهده دارد و پیشرانه سه سیلندر بنزینی ۱.۲ لیتری تنفس طبیعی، صرفاً به عنوان منبع ژنراتور جهت شارژ باتری لیتیومی ۳۸ کیلووات ساعتی عمل می‌کند.

بنابراین عملاً با یک خودروی برقی طرف هستید که موتور الکتریکی آن می‌تواند حدود ۱۳۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس تک سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل کند. در مورد شتاب صفر تا صد نیسان سیلفی مکس ادیشن نیز می‌توان انتظار داشت که این خودرو قادر باشد ظرف مدت ۹.۵ ثانیه شتابگیری را انجام دهد.

اما کیا کی ۵ توربو میانه‌ای با قوای هیبریدی ندارد و صرفاً از یک موتور توربوشارژ ۱.۵ لیتری بنزینی چهار سیلندر استفاده می‌کند. این پیشرانه حدود ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۳ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس اتوماتیک هفت سرعته دوکلاچه خشک به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. طبق اطلاعات منتشر شده، شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو حدود ۸.۸ ثانیه است که قاعدتاً از این جهت نسبت به حریف هیبرید خود تند و تیزتر عمل می‌کند.

در زمینه مصرف سوخت، از یک خودروی هیبریدی ژاپنی انتظار میرود که نسبت به حریف احتراقی خود شرایط بهتری داشته باشد. بر این اساس، نیسان سیلفی تحت شرایط استاندارد تقریباً به طور ترکیبی حدود ۴.۱ لیتر بنزین مصرف می‌کند. اما کیا K5 توربو حداقل به طور میانگین ۵.۹ لیتر بنزین برای پیمایش ۱۰۰ کیلومتر مسافت نیاز دارد.

علیرغم بزرگتر بودن ابعاد و کلاس بدنه کیا کی ۵، این سدان متوسط کرهای کمی از حریف ژاپنی خود سبک‌تر است که می‌توان دلیل آن را به وزن نسبتاً بالای سیستم هیبرید و باتریهای آن در نیسان سیلفی مکس ادیشن نسبت داد.

خودرونیسان سیلفی هیبریدکیا K5 توربو
موتور۳سیلندر- ۱۲سوپاپ – اتمسفریک + موتور برقی۴بنزینی- سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوTGDi
حجم موتور۱.۲ لیتر۱.۵ لیتر
توان خروجی۱۳۴ اسب بخار – ۳۰۰ نیوتن متر۱۷۰ اسب بخار – ۲۵۳ نیوتن متر
گیربکستک سرعته اتوماتیک۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه خشک
انتقال قدرتدیفرانسیل جلودیفرانسیل جلو
شتاب ۰-۱۰۰۹.۵ ثانیه۸.۸ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۴.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر۵.۹  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۱۷۵ کیلومتربرساعت۲۰۵ کیلومتربرساعت
وزن۱۴۸۰ کیلوگرم۱۴۷۲ کیلوگرم
حجم باک۴۱ لیتر۶۰ لیتر
ابعاد بدنه۱۴۴۵-۱۸۱۵-۴۶۴۹ میلیمتر۱۴۴۵-۱۸۶۰-۴۹۰۵ میلیمتر
فاصله محوری۲۷۱۲ میلیمتر۲۸۵۰ میلیمتر
حجم صندوق۵۶۰ لیتر۴۵۳ لیتر

از لحاظ سیستم تعلیق نیز کیا کی ۵ توربو وضعیت بهتری دارد؛ زیرا در بخش عقب آن از سیستم مالتی لینک مستقل استفاده شده است که می‌تواند کیفیت سواری و هندلینگ را به حد مطلوب‌تری ارتقا دهد. اما نیسان سیلفی دارای تعلیق نیمه مستقل محور پیچشی است. مطابق معمول، سیستم تعلیق جلوی هر دو خودرو نیز از نوع مستقل مکفرسون بوده که در بسیاری از خودروهای شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقایسه طراحی کابین و میزان فضای داخلی
در مورد نوع طراحی داخلی نیز می‌توان گفت که طرح داشبورد و سایر ادوات در کیا K5 توربو کمی لوکس و مجلل‌تر به نظر میرسد، اما فرم داخلی نیسان سیلفی حالت اسپرت و جوان پسندتری ارائه می‌دهد. با این حال، هر دو خودرو به نوبه خود داشبوردهای زیبایی دارند و بر اساس اصالت و کیفیت بالا قادر به جلب نظر مثبت بسیاری از مشتریان خواهند بود.

بهره‌گیری ترکیبی از متریال نرم و پلاستیک‌های نسبتاً باکیفیت موجب ارتقای سطح کیفی فضای داخل اتاق این دو سدان آسیایی شده و از این جهت می‌توان گفت که هر دو خودرو تقریباً در یک رده قرار میگیرند. اما اگر میزان فضای بین صندلی‌ها برای شما مهم است، قطعاً کیا کی ۵ توربو به دلیل بدنه بزرگتر و فاصله محوری بیشتر، می‌تواند فضای جادارتری را در اختیار شما، به‌ویژه در صندلی‌های ردیف عقب قرار دهد.

البته بزرگتر بودن ابعاد بدنه به معنای ظرفیت بیشتر در صندوق عقب نیست، چراکه نیسان سیلفی مکس ادیشن حدود ۵۶۰ لیتر در محفظه عقب خود به لوازم شما اختصاص داده اما گنجایش صندوق کیا کی ۵ توربو برابر ۴۵۳ لیتر است که برای جا دادن لوازم مسافرتی چهارتا پنج نفر کفایت می‌کند، اما نسبت به حریف قطعاً فضای کمتری در اختیار می‌گذارد.

مقایسه امکانات و تجهیزات
خوشبختانه برخلاف نسخه‌های اولیه، هم نیسان سیلفی مکس ادیشن به عنوان نمونه فول آپشن و هم کیا کی ۵ توربو امکانات بهروز و متنوعی ارائه می‌دهند که می‌تواند انتقادهای مشتریان را از این جهت تقریباً به صفر نزدیک کند.

بر این اساس، نیسان سیلفی مکس ادیشن دارای امکاناتی به شرح زیر است: کنترل کشش و پایداری، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دی لایت و اتولایت، سیستم کنترل داینامیک خودرو، سیستم پایش فشار باد تایرها، ردیابی هوشمند، رادار هشدار خروج از خط، دستیار کمکی حرکت بین خطوط، هشدار ترمز اضطراری، سیستم تشخیص نقاط کور، سیستم E-Pedal نیسان، هشدار ترافیک عقب، کروز کنترل هوشمند تطبیقی ، فرمان دی کات، تودوزی چرمی کابین، اهرم دنده الکترونیکی، آینه ضد انعکاس، سیستم صوتی باکیفیت با ۶ اسپیکر، شارژر وایرلس، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، صندلی برقی راننده، سانروف برقی، آینه‌های تاشونده برقی، رادار هشدار برخورد از جلو، استارت دکمه‌ای، مالتی مدیا لمسی ۱۲.۳  و… .

البته باید توجه داشته باشید که نیسان سلفی هیبریدی ای پاور کم آپشن نیز به بازار کشور وارد شده که برخلاف نسخه مکس ادیشن فاقد امکاناتی نظیر کروز کنترل تطبیقی، رادار تابلوخوان، نور بالای اتوماتیک، رانندگی خودکار بین خطوط، رادار تابلو خوان، هشدار نقطه کور، هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری اتوماتیک است.

کیا کی ۵ توربو نیز تجهیزات ایمنی و رفاهی مدرن ارائه می‌دهد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

شش کیسه هوا، رادار نقطه کور، رادار خط خوان، اخطار برخورد از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، کروز کنترل تطبیقی، سقف پانوراما، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز پارک برقی، دنده پشت فرمان (در نسخه توربو)، جلو آمپر دیجیتال، نور بالای اتوماتیک، فناوری LED چراغ‌ها، شارژر بیسیم تلفن همراه، تهویه اتوماتیک دو کاناله، صندلی برقی جلو، تریم داخلی چرم، استارت دکمه‌ای، سیستم استارت-استاپ اتوماتیک، گرمکن فرمان، رانندگی خودکار بین خطوط، رادار تابلوخوان، سیستم صوتی و… .

خودرونیسان سیلفی مکس ادیشنکیا k5 توربو
کروز کنترلدارد (تطبیقی)دارد (تطبیقی)
کنترل پایداریدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
رادار خط خواندارددارد
سیستم کمکی رانندگی بین خطوطدارددارد
سنسور پارک عقبدارددارد
نوربالا اتوماتیکدارددارد
سنسور باد تایرهادارددارد
ترمز پارک برقی و اتوهلددارددارد
ترمز اضطراری اتوماتیکدارددارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهندارددارد
کیسه هوادارد (۶ عدد)دارد (۶ عدد)
تهویه اتوماتیکدارددارد
تنظیم برقی صندلی رانندهدارددارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلوندارددارد
سردکن صندلی جلونداردندارد
گرمکن صندلی جلونداردندارد
شارژر وایرلسدارددارد
دنده پشت فرمانندارددارد
اتوپارکنداردندارد
آینه‌های تاشو برقیدارددارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفداردندارد
سقف پانوراماندارددارد

نتیجه‌گیری: نیسان سیلفی مکس ادیشن ارزنده‌تر است یا کیا K5 توربو؟
در پایان مقایسه کیا کی ۵ توربو و نیسان سیلفی مکس ادیشن باید گفت که هر دو خودرو از قابلیت‌های مناسبی برخوردار هستند که می‌تواند آنها را به انتخاب اول مشتریان تبدیل کند. در این میان، افرادی که به قوای محرکه برقی هیبریدی علاقه ندارند، یک سدان بزرگ و لوکستر می‌خواهند، با دردسرهای موتورهای توربو به خوبی کنار می‌آیند، شتابگیری سریع‌تر به علاوه فضای کابین بزرگتری نیاز دارند و طراحی‌های ظاهری مجلل‌تر را می‌پسندند، احتمالاً سلیقه و نیاز آنها همخوانی بیشتری با کیا کی ۵ توربو خواهد داشت.

اما در طرف دیگر، افرادی که نیاز به یک سدان ژاپنی با مصرف سوخت پایین، طراحی ظاهری و داخلی اسپرت، صندوق عقب بزرگتر، امکانات متنوع (در نسخه مکس) و کیفیت ساخت بالا دارند، می‌توانند نیسان سیلفی مکس ادیشن را انتخاب کنند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir