نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

عزم دولت برای بهبود وضعیت خودروسازان

منبع
اقتصاد آنلاين
بروزرسانی

اقتصاد آنلاین/ ایران خودرو و سایر گروه خودرو و قطعات در سال‌های اخیر شاهد ریزش سنگین ارزش سهام شان بوده‌اند که قیمت‌گذاری دستوری و عدم واگذاری به بخش خصوصی از جمله عواملی بود که این صنعت را متاثر کرد.

با ورود به سال ۱۴۰۳ وزارت اقتصاد اعلام کرد که "واگذاری خودروسازان به دلیل تغییر وزیر صمت دچار وقفه شده بود، اما این موضوع به صورت جدی در دستور کار وزارتخانه‌ها قرار دارد." در ادامه نیز عباس علی آبادی وزیر سابق صمت در ۲۰ تیر ماه سال جاری دوباره تاکید کرد که "آمادگی داریم مدیریت خودروسازان را واگذار کنیم، اما این واگذاری باید در راستای افزایش تولید باشد." حال باید منتظر ماند و دید محمد اتابک وزیر جدید صمت و عبدالناصر همتی وزیر جدید اقتصاد چه تصمیمی در این رابطه می‌گیرند.

سهام دولت در شرکت ایران خودرو ۵.۷ درصد و در سایپا حدود ۱۷ درصد است و اگرچه این اعداد به نظر کوچک می‌رسند، اما گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بیانگر آن است که غیر از این دو عدد، ۲۱ درصد از سهام ایران‌خودرو و ۱۵.۶ درصد از سهام سایپا در اختیار شرکت‌های عمومی وابسته و تحت کنترل دولت است. همچنین ۲۵.۲۴ درصد از سهام ایران‌خودرو و ۳۹.۶۶ درصد از سهام سایپا تحت نظام سهام تودلی است که با ایجاد حق رأی غیرقانونی برای این سهم‌های تودلی، دولت عملاً مدیریت شرکت‌ها را در دست گرفته است.

فروش شرکت‌های تابعه خودروسازان کلید خورده و مقدمات خصوصی شدن این شرکت‌ها تا حدودی فراهم شده است.

فروش شرکت‌ها به‌خصوص در شهرستان‌ها که سرمایه زیادی صرف احداث آنها شده در دستور کار خودروسازان قرار گرفته است. احداث کارخانه خودروسازی در شهرستان‌هایی که عملا توجیه تولید خودرو نداشتند طی دو دهه گذشته به واسطه فشار برخی از نمایندگان مجلس، از سوی خودروسازان صورت گرفته، حال آنکه فروش این شرکت‌ها حالا در دستور کار قرار گرفته است.

در همین راستا شرکت ایران خودرو سایت‌های استانی تولید و مونتاژ خودروی سواری خود را برای فروش به مزایده عمومی گذاشت :
۱۰۰  درصد سهام شرکت ایران خودرو کرمانشاه : شرکت ایران‌خودرو طی یک آگهی مزایده عمومی قصد دارد ۱۰۰ درصد سهام ایران‌خودروی کرمانشاه را به ارزش ۱۱هزار و ۳۰۱ میلیارد ریال واگذار کند.

۱۰۰ درصد سهام ایران خودرو مازندران (خزر)، ۱۰۰ درصد سهام شرکت بازرگانی پاساد ایرانیان نیز در دستور کار قرارگرفته است.

گزارش عملکرد مردادماه ایران خودرو:
مقایسه درآمد ۵ ماهه ۱۴۰۳ نسبت به ۵ ماهه ۱۴۰۲ ایرانخودرو نشان می دهد خودرو با فروش ۱۱۱,۵۳۵ میلیاردتومانی رشد۳۹% ای داشته است.
ایران‌ خودرو موفق به فروش ۲۳۴۵۴.۹ میلیارد تومان در مرداد ماه ۱۴۰۳ شد. که نسبت به مشابه سال قبل ۱۵۶.۱۱ درصد افزایش داشت. همچنین فروش کل شرکت در سال ۱۴۰۳به رقم ۱۱۳۷۷۷.۱ میلیارد رسید که نسبت به مشابه سال قبل۳۹.۵۶ درصد افزایش یافت.

ایران خودرو از دید نموداری:

پس از تکمیل یک سمیتریک، الگویی جدید شروع شده است. به این صورت که یک دیامتریک صعودی داشتیم و به محدوده ۴۶۵ تومان در نیمه اردیبهشت سال ۱۴۰۲ رسیده است. سپس اصلاحی زمانبر رخ داد که هنوز در این موج هستیم. دو موج a وb تکمیل شده واکنون در اواسط c هستیم. فعلا حمایت معتبری در محدوده ۲۲۵ تومان داریم که نباید شکسته شود. با شکل‌گیری موج c به صورت ۵ موجی یا سه موجی و..مشخص می‌شود که حرکت خودرو از اردیبهشت پارسال الگوی فلت است یا خیر. در این صورت می‌تواند الگوی موج صعودی بعدی D از یک مثلث باشد یا C از سه موجی فلت ABC .
لذا باید زمان داد تا موج c تمام شود. با شروع موج صعودی هدف های مهم شکست ۲۷۰-۲۷۵ و سپس۳۴۵ بسیار مهم است. 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره