نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

بررسی موتورسیکلت ترایومف Scrambler 1200 XE مدل ۲۰۲۴

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
بررسی موتورسیکلت ترایومف Scrambler 1200 XE مدل ۲۰۲۴

آخرین خودرو/ موتورسیکلت Scrambler 1200 XE در سال ۲۰۲۴ با تغییراتی مواجه شد که باعث شده تا در رده موتورسیکلت‌های Scrambler 1200 ترایمف، همچنان به عنوان مدل برتر باقی بماند، هرچند که برخی از ویژگی‌های لوکس خود را از دست داده است.

بررسی طراحی
در حالی که سایر موتورسیکلت‌های Scrambler، از جمله مدل‌های ترایمف، با ظاهر رترو و مدرن خود توجهات را جلب می‌کنند، تنها یک نگاه به Scrambler 1200 XE کافی است تا متوجه شوید که این مدل جدی‌تر از قبل است. البته این موتور دارای چراغ جلو گرد، اگزوزهای بلند و کمک‌های دوگانه‌ای است که از یک موتور کلاسیک Scrambler انتظار می‌رود و می‌تواند حس نوستالژیک را در مخاطب ایجاد کند. اما ارتفاع بلند موتور و میزان زیاد نمایش دو شاخ معکوس بلند آن، نشان می‌دهد که این مدل برای چیزی بیشتر از یک گشت و گذار ساده طراحی شده است. تغییرات انجین برای مدل ۲۰۲۴ باعث افزایش کمی گشتاور در میانه دور موتور شده و در نگاه اول شبیه به مدل قبلی به نظر می‌رسد. ترایومف با انجام برخی تغییرات جزئی در مشخصات فنی، قیمت را کمی کاهش داده است، به ویژه با جایگزینی سیستم تعلیق Showa/Öhlins قبلی با مارزوچی. آیا این تغییرات از لحاظ عملکردی اهمیت دارند یا خیر، موضوعی است که باید بررسی شود، اما موقعیت XE به عنوان مدل برتر در رده موتورسیکلت Scrambler ترایومف همچنان محفوظ است.

بررسی وضعیت نشستن راکب
مدل جدید X برای افزایش جاذبه Scrambler بزرگ طراحی شده، اما XE همچنان به ویژگی‌های برجسته خود در زمینه آفرود پایبند است. ارتفاع صندلی ۸۷۰ میلی‌متری این مدل ۵۰ میلی‌متر بیشتر از مدل X است و این تفاوت به وضوح احساس می‌شود. حتی راکب با قد ۱۹۰ سانتی‌متر هم برای مانورهای کم‌سرعت و حرکت در شهر، مجبور به نشستن روی نوک انگشتان خود می‌شود و احساس می‌کند از زمین فاصله زیادی دارد، که به همراه وزن موتور باعث افزایش حس ترس می‌شود.

با این حال، پس از نشستن روی موتور، این نگرانی کمتر می‌شود؛ وضعیت نشستن عمودی دید عالی‌ای به شما می‌دهد و فضای کافی برای راحتی راکب فراهم می‌کند. فرمان‌های بلندتر نیز باعث می‌شوند که در هنگام آفرود، ایستاده رانندگی کردن طبیعی به نظر برسد. مدل XE، کمتر از مدل X برای استفاده شهری مناسب است و بیشتر برای خارج از شهر و برای رانندگانی با قد بلند و بدون نگرانی از اندازه و وزن آن طراحی شده است، اما همچنان یک موتور راحت برای رانندگی به شمار می‌آید.

بررسی کاربردپذیری
از لحاظ عملکرد، تکنولوژی و قابلیت‌ها، XE به راحتی با موتورسیکلت‌های مدرن‌تر رقابت می‌کند، اما به ناچار، با برخی محدودیت‌های عملی نیز همراه است. به وضوح، در سفرهای طولانی هیچ محافظی در برابر باد و باران وجود ندارد، هرچند می‌توانید از یک شیشه طلق جلو استفاده کنید که ممکن است برخی از این مشکلات را کاهش دهد.

اندازه و وزن موتور هم باعث می‌شود که در مسیرهای طولانی احساس پایداری و ثبات داشته باشید، بنابراین اگرچه محافظت کمتری نسبت به موتورسیکلت‌های آفرودی دیگر دارید، اما این موتور در واقع یک وسیله مسافرتی با قابلیت بالا است. با این حال، ممکن است نیاز داشته باشید سبک‌تر سفر کنید، زیرا اگزوزهای بلند ظرفیت حمل بار را محدود می‌کنند و همچنین راحتی کمتری برای ترک‌نشین به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر، در مقایسه با دوستانی که موتورسیکلت‌های GS سوکار دارند، شما با این موتور ظاهر شیک‌تر و جذاب‌تری خواهید داشت.

بررسی عملکرد فنی و ترمز
در اینجا با نمونه‌ای کلاسیک از مواردی روبرو هستیم که آمار و ارقام تنها نیمی از داستان را بیان می‌کنند. قدرت ۹۰ اسب بخاری و ۱۱۰ نیوتن‌ متری XE ممکن است در مقایسه با موتورهای ماجراجویی مدرن‌تر مقداری کم به نظر برسد، اما در جاده احساس بسیار بهتری دارد. استفاده از دریچه گاز ۵۰ میلی‌متری و اصلاح سر اگزوزها، انعطاف‌پذیری Scrambler 2024 را افزایش داده و توانایی‌ها را در دورهای پایین‌تر نسبت به مدل قبلی بیشتر می‌کند و شتاب‌ گیری را نیز بهبود می‌بخشد.

درست است که انجین در مقابل وزن ۲۳۰ کیلوگرمی کار سختی دارد، اما ترکیبی از نیروی زیاد در دورهای پایین، صدای خشن در دورهای بالا و کمی لرزش که از طریق دستگیره‌ها و صندلی منتقل می‌شود، باعث می‌شود تعویض دنده در گیربکس شش سرعته بسیار لذت‌بخش باشد و قدرت موتور به قدری باشد که سبقت‌ گیری در جاده‌های اصلی را به راحتی انجام دهید.

حالت‌های مختلف رانندگی نیز برای تنظیم پاسخ گاز وجود دارد، اما ما با استفاده از حالت پیش‌فرض نیز راضی بودیم و از رانندگی لذت بردیم. توقف این موتور نیز بدون نگرانی است؛ ترمزهای شعاعی Brembo Stylema در جلو باعث ایجاد حس اطمینان در اهرم ترمز می‌شوند و ارزش این ارتقاء نسبت به ترمزهای ساده‌تر مدل X را دارند.

بررسی رانندگی و هندلینگ
با چرخ جلوی بزرگ ۲۱ اینچی، فرمان‌های پهن و ۲۵۰ میلی‌متر کورس تعلیق که هرگونه دست‌انداز را به خوبی جذب می‌کند، موتورسیکلت Scrambler 1200 XE هیچ‌گاه خجالتی یا محتاط به نظر نمی‌رسد. ویژگی‌های فیزیکی این موتورسیکلت برای رانندگانی که دارای شخصیت و جثه‌ای مشابه هستند، مناسب است. با این حال، این موتورسیکلت حس دست و پاگیری ندارد؛ بلکه در جاده‌های باز و پیچ‌دار، به‌ خوبی عمل کرده و اعتماد به نفس را در راننده تقویت می‌کند. اما برای بهره‌برداری کامل از قابلیت‌های آن، باید دستورات خود را به‌ دقت وارد کنید.

سیستم تعلیق در مسیرهای آفرود منطقی‌ تر عمل می‌کند و ما از رانندگی طولانی در مناطق کوهستانی لذت بردیم، جایی که XE به راحتی دست‌ اندازها، چاله‌ها و فشردگی‌های زمین را جذب کرد، البته روی زمین‌های نسبتاً ملایم. شاید فکر کنید که این موتور برای استفاده در آفرود بیش از حد لوکس است، اما ما شاهد بسیاری از صاحبان آن بودیم که با لاستیک‌های آج‌دار و موتورسیکلت‌هایی پوشیده از گل و لای، در حال رانندگی بودند که نشان می‌دهد این موتورسیکلت واقعاً توانایی‌های خوبی در تمام زمین‌ها دارد، به رغم ظاهر شیک آن.

بررسی دوام و قابلیت اطمینان
موتورهای دو سیلندر خطی ترایومف در طیف گسترده‌ای از موتورسیکلت‌های سری Modern Classics استفاده شده‌اند. در حالی که برخی تغییرات جزئی برای بهبود واکنش موتور انجام شده، اما اصول پایه‌ای این موتور به خوبی آزمایش شده‌اند و ما امیدواریم همچنان به اندازه قبل قابل اعتماد باشند. با این حال، در یکی از سفرهای آزمایشی، چراغ هشدار روشن شد که نشان می‌داد سیستم‌های ABS و کنترل کشش کار نمی‌کنند، اما با خاموش و روشن کردن موتور این مشکل برطرف شد و دیگر تکرار نشد.

تجهیزات و امکانات
با وجود ظاهر کلاسیک، موتورسیکلت‌های Scrambler 1200 در باطن مدرن هستند و مدل XE تمامی تجهیزات الکترونیکی مورد انتظار را دارد، از جمله سیستم‌های ABS و کنترل کشش که در پیچ‌ها فعال می‌شوند. این سیستم‌ها بسته به حالت رانندگی انتخابی شما تنظیم می‌شوند، و مدل XE دارای یک حالت اضافی به نام Off-Road Pro است که نسبت به مدل X برتری دارد. این حالت به شما امکان می‌دهد کنترل کشش و ABS را به طور کامل غیرفعال کنید تا در مسیرهای نرم‌تر کنترل بیشتری داشته باشید.

همچنین مدل XE دارای صفحه نمایش پیشرفته‌تر TFT در یک قاب دایره‌ای رترو است، اما صادقانه بگوییم، ما صفحه نمایش ساده‌تر و آنالوگ مدل X را ترجیح دادیم؛ چراکه گرافیک‌های این واحد کمی پیچیده هستند و دیدن اطلاعات در نور مستقیم خورشید نیز سخت است. علاوه بر این، نمایندگی‌های ترایومف به احتمال زیاد شما را به خرید لوازم جانبی هدایت می‌کنند و احتمالاً از خرید مواردی مانند گرمکن دستگیره‌ها و پریز برق کمکی، که به عنوان گزینه‌های هزینه‌بر ارائه می‌شوند، نمی‌توانید صرف‌نظر کنید، همچنین رنگ مخزن در غیر از رنگ سیاه پایه نیز هزینه‌ در پی دارد.

جمع‌ بندی
موتورسیکلت ۱۲۰۰ XE پاسخی قانع‌کننده به کسانی است که فکر می‌کنند موتورهای Scrambler رترو تنها ظاهر دارند و از نظر محتوا چیزی برای ارائه ندارند. این موتورسیکلت با ظاهر و گیرایی که دارد، شما را جذب می‌کند اما با داشتن توانایی‌های واقعی در آفرود و تکنولوژی مدرن فراوان، این ادعا را پشتیبانی می‌کند.

اسکرمبلر ۱۲۰۰ یک موتور بزرگ، سنگین و شیک است که برای رانندگی در آفرود استفاده می‌شود، اما به نظر می‌رسد که مالکان زیادی از این قابلیت‌ها به طور کامل لذت می‌برند و ما نیز به آن‌ها احترام می‌گذاریم! اگر این همان چیزی است که از یک موتور Scrambler می‌خواهید، پس این انتخاب عالی برای شماست. اما اگر قصد ندارید تایرها را گل‌آلود کنید، مدل X با ظاهر مشابه و ویژگی‌های مناسب‌تر برای استفاده روزمره، گزینه بهتری خواهد بود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir