نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

دلیل اصلی توقف تولید «نیسان GT-R» چه بود؟

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
دلیل اصلی توقف تولید «نیسان GT-R» چه بود؟

آخرین خودرو/ نسل کنونی نیسان GT-R که با کد R35 شناخته می‌شود، از دسامبر ۲۰۰۷ روی خط تولید قرار داشته و با ۱۷ سال سن یکی از سالخورده‌ترین مدل‌های موجود به شمار می‌رود. مثل نسل‌های پیشین، این نسل نیز به زودی از جاده‌های جهان خداحافظی خواهد کرد. به گفته نیسان، مدل ۲۰۲۵ آخرین مدل از GT-R خواهد بود و پس از آن این خودروی محبوب ژاپنی به خاطره‌ها خواهد پیوست.

آنطور که نیسان اعلام کرده قوانین سخت‌گیرانه دلیل اصلی توقف تولید GT-R است. پیر لوینگ، مدیر محصولات جهانی نیسان طی مصاحبه‌ اخیر خود با مجله تاپ گیر در این رابطه اظهار کرده: «ما دوست داشتیم ۱۷ سال دیگر نیز این خودرو را تولید کنیم، اما قوانین مانع از آن می‌شوند.»

شاید بدانید نیسان GT-R در جولای ۲۰۲۱ به دلیل قوانین جدید مربوط به میزان صدای تولید در اروپا بازنشسته شد. پیش از آن نوبت به حذف از بازار استرالیا رسید. کوپه ژاپنی ملقب به گودزیلا نتوانست خود را با قوانین و استانداردهای جدید تصادف از کنار در استرالیا تطبیق دهد.

آینده‌ای مبهم برای پرچمدار نیسان
در جهان خودرو مرسوم است که پیش از پایان تولید یک نسل، نسل جایگزین معرفی می‌شود. اما متأسفانه این موضوع درباره نیسان GT-R اتاق R35 صدق نمی‌کند. با پایان تولید این نسل در سال ۲۰۲۵، نیسان برنامه‌ای برای جایگزین مستقیم آن ندارد، از این رو به احتمال قوی فعالیت کارخانه توچیگی ژاپن برای مدتی نامعلوم متوقف خواهد شد.

بد نیست اشاره کنیم نیسان سال گذشته با معرفی کانسپت هایپر فورس پیش‌ نمایشی از نسل جدید GT-R را ارائه کرد. این کانسپت به پیشرانه تمام الکتریکی و باتری جامد مجهز است. با وجود این، باید یادآور شد که عرضه این نسل احتمالاً مثل نسل فعلی زمان زیادی طول خواهد کشید. نسل کنونی ابتدا در سال ۲۰۰۱ و در قالب یک خودروی مفهومی معرفی شد. چهار سال بعد نیسان نسخه پیش‌تولید را رونمایی کرد و سرانجام از سال ۲۰۰۷ این نسل با کد R35 وارد خطوط تولید شد.

 تولید نسل بعدی تا ۲۰۳۰؟
طبق گفته‌های جیووانی آروبا، مدیر طراحی نیسان، نسل بعدی GT-R احتمالاً تا سال ۲۰۳۰ وارد بازار خواهد شد. او کانسپت هایپر فورس را به‌ عنوان یک «رویای جسورانه» که تا پایان این دهه از راه خواهد رسید، تلقی کرده است.

قوانین سختگیرانه‌تر و تنگ شدن عرصه برای خودروهای اسپرت
به غیر از نیسان GT-R، قوانین سخت‌گیرانه باعث مرگ زودهنگام چند خودروی اسپرت دیگر در اروپا شده است. از جمله این خودروها می‌توان به تویوتا GR86، سوبارو BRZ، پورشه باکستر و کایمن اشاره کرد که به دلیل قوانین جدید امنیت سایبری از بازار کنار گذاشته شده‌اند. مزدا هم موتور ۲ لیتری MX-5 میاتا را بازنشسته کرده است و تنها گزینه موجود برای عاشقان این رودستر موتور ۱.۵ لیتری خواهد بود.

ناگفته نماند فورد ماستنگ در اروپا با ۵۲ اسب بخار قدرت کمتر از نسخه آمریکایی عرضه می‌شود و برخی از مدل‌های ب ام و مانند M135i، X1 M35i و X2 M35i به دلیل قوانین سخت‌ گیرانه‌ تر انتشار گازها در اروپا قدرت‌ تر کمتری دارند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره