خودروسازان دولتی چین ادغام میشوند؟
![خودروسازان دولتی چین ادغام میشوند؟](https://app.akharinkhabar.ir/images/2025/02/11/ba7ade14-8641-46b5-b80e-a51cda4329d1.jpeg)
دنیای اقتصاد/ سهام شرکت دانگفنگ در بورس هنگکنگ روز دوشنبه با جهشی خیرهکننده تا ۸۵.۸درصد رشد کرد. این افزایش چشمگیر پس از آن رخ داد که این خودروساز چینی از برنامه تجدید ساختار شرکت مادر خود خبر داد - خبری که شایعات درباره احتمال ادغام خودروسازان دولتی چین را برانگیخت.
به گزارش رویترز، دانگفنگ اعلام کرد گرچه این تجدید ساختار ممکن است ترکیب سهامداران اصلی را تغییر دهد، اما مالک اصلی شرکت همچنان ثابت خواهد ماند. همزمان، سهام این شرکت در بورس شانگهای نیز به سقف رشد روزانه ۱۰ درصدی رسید.
در تحولی مشابه، شرکت چانگان - دیگر خودروساز دولتی چین - نیز از برنامه تجدید ساختار مشابهی خبر داد. این همزمانی باعث شد گمانهزنیها درباره احتمال ادغام این دو غول خودروسازی قوت بگیرد.
دولت چین که مالک اصلی هر دو شرکت است، اخیرا از خودروسازان دولتی خواسته تا خود را در بازار خودروهای برقی تقویت کنند. این در حالی است که خودروسازان خارجی، بهویژه ژاپنیها، در ۳سال گذشته بازار چین را به رقبای داخلی مانند BYD باختهاند.
آمار نشان میدهد دانگفنگ که با نیسان و هوندا همکاری میکند، در سال ۲۰۲۴ افت فروش ۱۱.۵ درصدی را تجربه کرد و تنها توانست ۱.۵۴میلیون خودرو بفروشد. برای جبران این افت، دانگفنگ و چانگان سراغ همکاری با شرکت فناوری هوآوی رفتهاند.
نتیجه این همکاریها امیدوارکننده بوده است. برای نمونه، فروش خودروهای برقی Avatr که حاصل همکاری چانگان با هوآوی و CATL است، در سال ۲۰۲۴ دو برابر شد. همچنین فروش خودروهای Aito - محصول مشترک سرس (زیرمجموعه دانگفنگ) و هوآوی - در همین سال ۳برابر افزایش یافت.