خودروهای سنگینتر لزوماً به معنای ایمنی بهتر نیستند
![خودروهای سنگینتر لزوماً به معنای ایمنی بهتر نیستند](https://app.akharinkhabar.ir/images/2025/02/11/d26fddc9-f980-4723-b1cf-e75605e4b562.jpeg)
آخرین خودرو/ مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراههای آمریکا (IIHS) مطالعه جدیدی انجام داده که حاوی نکات جالبی است. این مطالعه ثابت میکند که خودروهای بزرگتر و سنگینتر همیشه به معنای ایمنی بالاتر نیستند. همچنین این نوع وسایل نقلیه هر چند در مواقعی میتوانند از سرنشینان خود بهتر محافظت کنند، اما در تصادف با خودروهای سبکتر، مرگبارتر ظاهر میشوند.
وزن خودرو و تأثیر آن در تصادفات
به گزارش آخرین خودرو، در این مطالعه، جامعه آماری را خودروهای تولیدی بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ تشکیل میدهند. وزن این خودروها به طور میانگین ۴۰۰۰ پوند (حدود ۱۸۱۵ کیلوگرم) برآورد شده است. طبق دادهها، در تصادف بین یک شاسیبلند یا پیکاپ با خودروی سواری، هر ۵۰۰ پوند (حدود ۲۲۷ کیلوگرم) وزن اضافهتر نسبت به رقم میانگین، باعث کاهش یک مورد فوتی در هر میلیون خودرو با وزن سنگینتر میشود، اما تأثیر قابل توجهی بر افزایش ایمنی سرنشینان ندارد. در مقابل، همین میزان افزایش وزن میتواند باعث ۷ مورد مرگ بیشتر در تصادف با خودروهای سبکتر شود.
مطالعه IIHS همچنین نشان داده که خودروهایی که وزنی کمتر از ۴۰۰۰ پوند (۱۸۱۴ کیلوگرم) دارند، با افزایش وزن تا حد میانگین، میتوانند ایمنی بیشتری داشته باشند. این تغییر میتواند ۱۷ مورد مرگ کمتر در تصادفات بین دو خودروی سواری و ۱۳ مورد مرگ کمتر در تصادف خودروهای سبک با شاسیبلندها را به همراه داشته باشد. با این حال، برای خودروهای سنگینتر از ۴۰۰۰ پوند، افزایش وزن دیگر تأثیر خاصی در کاهش خطرات برای سرنشینان ندارد؛ بنابراین، هر چه وزن خودرو به رقم میانگین نزدیکتر باشد، بهتر است.
وزن بالاتر، خطر بیشتر برای دیگران
سم مونفورت نویسنده اصلی این مطالعه، اعلام کرده:
«وزن ۴۰۰۰ پوند رقمی جادویی نیست، بلکه فقط میانگین وزن خودروها است. خودروهایی که از این حد سنگینتر هستند، احتمال بیشتری دارند که با خودروهای سبکتر برخورد کنند و بالعکس. یافتههای ما نشان میدهند که انتخاب یک خودروی سنگینتر، ایمنی بیشتری برای شما ایجاد نمیکند، اما خطر بیشتری برای سایر رانندگان به همراه دارد.»
کاهش فاصله ایمنی بین خودروهای سبک و سنگین
دادههای موجود حکایت از آن دارند احتمال مرگ در صورت تصادف بین یک خودروی سواری با یک شاسیبلند یا پیکاپ در حال کاهش است. بر این اساس، در حد فاصل سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶، احتمال مرگ سرنشینان یک خودروی سواری در تصادف با یک شاسیبلند با وزن بیش از ۵۰۰۰ پوند (۲۲۶۸ کیلوگرم) ۹۰ درصد بیشتر بود. اما این اختلاف بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ به ۲۰ درصد کاهش یافته است. علت این تغییر، همکاری IIHS و خودروسازان برای هماهنگسازی ساختارهای ایمنی بین خودروهای بزرگ و کوچکتر عنوان شده است.
بزرگتر همیشه ایمنتر نیست!
دیوید هارکی رئیس IIHS، درباره این نتایج گفته:
«در میان رانندگان آمریکایی این باور وجود دارد که هرچه خودرو بزرگتر باشد، ایمنتر خواهد بود. اما این تحقیق نشان میدهد که این تصور امروزه درست نیست. نه برای سایر رانندگان و نه حتی برای سرنشینان خودروهای بزرگ.»