سورن پلاس با موتور EF7 بخریم یا XU7P؟
آخرین خودرو/ سورن پلاس یکی از سدان های معروف ایران خودرو است که تا کنون با دو پیشرانه EF7 و XU7P عرضه شده است. اما کدام گزینه بهتری است؟
خودروی سورن پلاس نمونه بهینه شده سورن میباشد که خودش برپایه سمند شکل گرفته است. سورن اولین بار در سال ۱۳۸۶ وارد بازار شد و طی این سالها تغییراتی را در نمای داخلی و بیرونی تجربه کرده است و امروز با نام سورن پلاس به دست مشتریان میرسد. از جمله آخرین تغییرات سورن پلاس میتوان اضافه شدن سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم gsi دنده، اضافه شدن لیپ سپر جلو برای محافظت از عابر و سیستم پایش باد تایرها را نام برد که همگی از استانداردهای جدید جهت شمارهگذاری میباشند.
اما عمدهترین تفاوتی که در تیپبندیهای سورن پلاس وجود دارد امکان انتخاب نوع پیشرانه میباشد. در حال حاضر سورن پلاس با پیشرانههای xu7p و ef7 به فروش میرسد که پس از توقف تولید پژوپارس و جایگزینی سورن xu7p با آن، تیراژ این خودرو هم بالا رفته و به وفور در خیابان یافت میشود.
با توجه به برنامههای فروش ایرانخودرو به نظر میرسد این شرکت همچنان به طور جدی قصد ادامه عرضه موتور xu7p را با اتاق سورن دارد و به همین دلیل لازم است مشتریان آشنایی بیشتری با این موتور داشته باشند و مزایا و معایب آن را در قیاس با دیگر پیشرانهای که بر روی سورن نصب میشود بدانند.
موتور XU7P نسخه بهینهشده موتور قدیمی XU7 است که با هدف رفع مشکلات فنی، بهبود بازدهی و کاهش مصرف سوخت توسعه یافته است. این موتور در ابتدا برروی پژوپارس قرار گرفت و سپس سورن هم از آن بهرهمند شد. موتور xu7 که نسخه پایه پیشرانه جدید ایرانخودرو محسوب میشود تقریبا معرف حضور همگان است. موتوری که حدود ۲۰ سال روی خط تولید ایرانخودرو بود و تقریبا در دل تمامی محصولات این شرکت جای گرفت. مهمترین مزیت xu7 گشتاور بالای پیشرانه در دور موتور پایین بود که رانندگی راحتی را برای راننده به ارمغان میآورد و پس از آن هم وفور قطعات و سادگی تعمیر از جمله مزایای آن بودند. اما در کنار این مزایا موتور xu7 معایب بزرگی هم داشت.
۸ سوپاپ بودن خودرو باعث میشد که موتور اصطلاحا نفس چندانی نداشته باشد و شتابگیریها به کندی انجام شود، مصرف خودرو بالا بود و استهلاک زیادی هم خصوصا از قسمت واشرسرسیلندر داشت. مجموعه این عوامل که همگی به طراحی قدیمی باز میگشتند سبب شد که ایران خودرو xu7 را کنار بگذارد. اما در اقدامی که کمی دور از ذهن بود مجددا با اعمال اصلاحات در طراحی، این موتور با نام xu7p به خط تولید بازگشت.
موتور XU7P چیست و چه تغییراتی دارد؟
موتور XU7P نسخه بهینهشده موتور XU7JP/L3 است که با هدف کاهش آلایندگی، بهبود مصرف سوخت، و افزایش کارایی توسط ایرانخودرو بازطراحی شد. این موتور که از همان پایه طراحی موتور XU7 بهره میبرد، تغییرات قابلتوجهی در بخشهای مختلف داشته که آن را برای استانداردهای یورو ۴ و حتی یورو ۵ مناسب کرده است. در ادامه با جزئیات کامل به تفاوتها و مزایای حاصل شده میپردازیم.
۱. بهینهسازی سرسیلندر و محفظه احتراق
سرسیلندر XU7P بازطراحی شده تا بازده احتراق افزایش یابد.
سوپاپها، نشیمنگاهها و راهنمای سوپاپ از مواد مقاومتر ساخته شدهاند که دوام بیشتری دارند.
شکل محفظه احتراق تغییر کرده تا احتراق یکنواختتر انجام شود.
۲. سیستم سوخترسانی و تزریق سوخت
انژکتورهای جدید با قابلیت پاشش دقیقتر نصب شدهاند.
ECU پیشرفتهتر به کار گرفته شده که مصرف سوخت را بهینهتر مدیریت میکند.
کاهش مصرف سوخت در شرایط رانندگی شهری و جادهای.
۳. سیستم آلایندگی
استفاده از سیستم (EGRگردش مجدد گازهای خروجی) برای کاهش گازهای NOx.
کاتالیزور بزرگتر و پیشرفتهتر برای کاهش آلایندههای خروجی.
تنظیمات جدید در ECU برای کاهش خامسوزی.
۴. بهینهسازی قطعات داخلی موتور
رینگ پیستونها از نوع مقاومتر و با اصطکاک کمتر هستند.
پیستونها طراحی جدیدی دارند که باعث کاهش تلفات حرارتی و مکانیکی میشود.
استفاده از شاتونها و میللنگ با طراحی بهینهتر برای کاهش لرزش.
۵. سیستم جرقهزنی و مدیریت برق
از کویل دوبل نسل جدید استفاده شده که احتراق بهتری ایجاد میکند.
سنسورهای پیشرفتهتر برای کنترل دقیقتر دما، فشار هوا و سوخت.
ECU با پردازشگر قویتر و کالیبراسیون نرمافزاری بهتر.
۶. مصرف سوخت و راندمان
مصرف سوخت XU7P در شرایط استاندارد حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که نسبت به XU7 بهبود یافته است.
راندمان حرارتی بالاتر، بهویژه در دورهای پایین و متوسط.
این تغییرات در نهایت باعث شده تا مزایای زیر حاصل شود:
کاهش مصرف سوخت:
به دلیل سیستم تزریق دقیقتر و مدیریت بهینه ECU، مصرف سوخت کاهش یافته است.
کاهش آلایندگی:
طراحی جدید سرسیلندر، سیستم EGR و کاتالیزور پیشرفته باعث شده آلایندگی به حد استاندارد یورو ۴ و حتی یورو ۵ برسد.
صدای کمتر و نرمی بیشتر:
لرزش و صدای موتور کاهش یافته که باعث بهبود تجربه رانندگی میشود.
دوام بیشتر قطعات داخلی:
استفاده از رینگ و پیستونهای جدید و مواد مقاومتر وهمچنین دوام بیشتر سرسیلندر خودرو
بهبود عملکرد در دورهای پایین:
گشتاور بهتر در دورهای پایین، به خصوص در رانندگی شهری.
همانطور که مشاهده میشود اکثر تغییرات در راستای بهبود استانداردهای آلایندگی و کاهش استهلاک موتور صورت گرفتهاند و به نظر میرسد تا حد زیادی موثر بودهاند. اما با رجوع به مشخصات فنی هیچ تغییر خاصی دیده نمیشود و همچنان با یک پیشرانه کمتر از ۱۰۰ اسب بخاری طرف هستید. توان خروجی موتور xu7p طبق اظهارات کمپانی ۹۸ اسب بخار و ۱۴۳ نیوتنمتر گشتاور میباشد که برای یک پیشرانه با حجم ۱۷۶۱ سی سی واقعا کم به نظر میرسد. ضمنا تغییرات انجام شده باعث شده است که حساسیت پیشرانه به روغن مصرفی هم بالا برود و طبق استاندارد اعلام شده کارخانه باید از روغن با ویسکوزیته 0w20 استفاده شود که هزینه نسبتا زیادی را به مالک تحمیل می کند.
درباره موتور EF7
موتور ef7 پس از گذشت حدود ۱۵ سال اکنون معرف حضور اکثر افراد میباشد و با ویژگیهای آن آشنایی دارند. هرچند این پیشرانه نیز طی سالهای حضور خود دستخوش تغییراتی شد تا سازگاری بیشتری با شرایط جادهای و رانندگی داشته باشد. اما در حال باید بدانید که این موتوریکی از موتورهای محبوب و پراستفاده تولید داخل ایران است که توسط شرکت ایران خودرو و با همکاری شرکت آلمانی FEV توسعه یافته است. موتورEF7 به عنوان بخشی از برنامه خودکفایی صنعتی و کاهش وابستگی به واردات طراحی شده و در خودروهایی مانند سمند EF7، دنا، دنا پلاس و سورن به کار گرفته میشود. موتور EF7 با استفاده از دانش مهندسی پیشرفتهتر طراحی شده و نسبت به موتورهای قدیمیتر ایران خودرو (مانند موتور XU7) کارایی بالاتری دارد.
این موتور اولین موتور ملی است که به صورت پایهگازسوز طراحی شده، به این معنی که برای استفاده از گاز طبیعی بهینهسازی شده و عملکرد بهتری در مقایسه با موتورهای دوگانهسوز معمولی دارد. استفاده از قطعات باکیفیت و طراحی مهندسی مناسب، موجب شده عمر مفید موتور EF7 نسبت به برخی از موتورهای دیگر ایران خودرو بیشتر باشد. طبق اعلام شرکت ایران خودرو نهایت توان این پیشرانه ۱۱۵ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتنمتر گشتاور میباشد.
اما همانطور که در ابتدا نیز گفته شد هرکدام از این موتورها مزایا و معایبی نسبت به یکدیگر دارند که میتواند خرید آنها توسط مشتریان را توجیه کند.
اگر دغدغه هزینه لوازم یدکی و فراوانی قطعات را دارید موتور xu7p برای شما انتخاب بهتری خواهد بود. حضور طولانیتر این پیشرانه در بازار به دلیل مشترک بودن اکثر قطعات با نسخه پایه xu7 باعث شده تا در هر نقطه از کشور که باشید قطعات و مکانیک آن را پیدا کنید. ضمنا تعمیر آن نیز سادهتر است و به اصطلاح مکانیکها راه دستتر است.
موتور xu7p یک مزیت بزرگ دارد که کمتر کسی به آن اشاره دارد و آن هم پیک گشتاور آن در دورموتورهای پایین است. بیشینه گشتاور xu7p در دور موتور ۳۰۰۰ حاصل میشود که نتیجه آن امکان حرکت راحت با دور موتور پایین و دندههای سبکتر است. به همین دلیل هم در هنگام رانندگی با سرعت پایین قدرت بیشتری را زیرپای خود احساس میکنید و احتیاج کمتری به سنگین کردن دندهها خواهید داشت. اگر اهل رانندگی پرشتاب نیستید و حوصله تعویض زیاد دنده را ندارید این سبک از تامین قدرت برای شما مناسب حواهد بود.
از طرفی نحوه کارکرد موتور بهینه شده XU7P به گونه ای است که در هنگام رانندگی با دورموتورهای بالا لرزش و صدای کمتری را به داخل کابین منتقل میکند و کلا عملکرد به نسبت نرمی دارد. ضمن اینکه تغییرات اعمال شده در ضرایب گیربکس هم باعث میشود که در هنگام رانندگی با آن هماهنگی بیشتری بین جعبه دنده و پیشرانه احساس کنید.
اما چنانچه شتاب بیشتر و مصرف سوخت کمتر مدنظر شما باشد باید به سراغ EF7 بروید. طراحی ۱۶ سوپاپ این موتور در مقابل ۸ سوپاپ بودن xu7 باعث میشود راندمان موتور افزایش پیداکند و با زیاد شدن دورموتور نمودار گشتاور دچار افت نشود و قدرت یکنواختتری در اختیار راننده قرار بگیرد. استهلاک پایین این موتور همواره یکی از مواردی بوده که باعث رضایت مالکین شده و اگرچه نسخه بهبود یافته xu7 ادعا دارد که در بحث استهلاک بهبود داشته اما هنوز هم بعید به نظر میرسد که در این زمینه بتواند در حد ef7 عمل کند. ضمن اینکه تکنولوژیهای به کار رفته در ef7 مانند استفاده از اویل ماژول و سیستم متغیر زمان بندی سوپاپها اگرچه باعث شد مکانیکها با آن میانه خوبی نداشته باشند اما در نهایت تجربه مطلوبی از رانندگی را برای مالکین به ارمغان آورد.
حجم کمتر موتور در کنار ۱۶ سوپاپ بودن و سیستم cvvt سوپاپها باعث شده مصرف سوخت ef7 در حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر باشد که با توجه به وزن خودروی سورن رقمی مطلوب به نظر میرسد. ضمنا اگر قصد خرید خودروی دوگانهسوز دارید انتخاب ef7 با توجه به سازگاری بیشتر آن با گاز انتخاب منطقیتری خواهد بود.
در نهایت باید گفت که چنانچه قصد خرید سورن پلاس را دارید باید بدانید که نسخههای xu7p و ef7 در بحث تجهیزات رفاهی به جز کروزکنترل و رینگ آلمینیومی که در نمونههای ef7 دیده میشود تفاوت خاصی ندارند و عمده تفاوت آنها به نوع پیشرانه مربوط میشود.
انتخاب بین موتورهای EF7 و XU7P به اولویتها و نیازهای خریدار بستگی دارد. اگر به دنبال یک موتور پیشرفته با مصرف سوخت بهینه، قدرت بالاتر و عملکرد بهتر هستید و مشکلی با هزینههای نگهداری بالاتر ندارید، موتور EF7 انتخاب بهتری خواهد بود. از طرف دیگر، اگر به دنبال هزینههای نگهداری پایینتر، دوام بیشتر و سازگاری بهتر با شرایط سوخت داخلی هستید، موتور XU7P گزینه مناسبتری است. ضمنا این دو خودرو قیمت یکسانی ندارند و نمونه xu7p قیمت پایینتری دارد که میتواند توجیهکننده ضعفهای آن در مقابل ef7 باشد.
در نهایت، پیشنهاد میشود قبل از خرید، به سبک رانندگی، بودجه و شرایط نگهداری خود توجه کنید و با تحقیق و مشورت با متخصصین، بهترین گزینه را انتخاب کنید.
ویدیوی تست و بررسی سورن پلاس بهینه