تقابل مدیرعامل فورد و ترامپ ادامه دارد؛ تعرفههای جدید باعث هرج و مرج می شود

آخرین خودرو/ جیم فارلی مدیرعامل فورد، از مخالفان سرسخت تعرفههای پیشنهادی جدید دونالد ترامپ، به ویژه در مورد واردات از مکزیک و کانادا، به حساب میآید. او پیشتر هشدار داده که قطع روابط با چین اشتباهی بزرگ برای صنعت خودروسازی آمریکا خواهد بود. وی حالا در رابطه با اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات خودرو از مکزیک و کانادا ابراز نگرانی کرده و آن را باعث هرج و مرج دانسته است.
برنامه فورد برای مقابله با تعرفههای جدید
به گزارش آخرین خودرو، فارلی در مصاحبه با رویترز تأکید کرده که هدف ترامپ تقویت صنعت خودروسازی آمریکا است، اما مسیر فعلی باعث ایجاد «هزینههای زیاد و هرج و مرج گسترده» میشود. با وجود این چالشها، فورد به دنبال راههایی برای افزایش موجودی انبار قبل از اعمال تعرفههای جدید است. شاید بدانید ترامپ اجرای تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات از مکزیک و کانادا را تا ماه مارس به تعویق انداخته و این تأخیر به صنعت خودروسازی فرصت داده تا برای شرایط جدید آماده شود.
میزان وابستگی صنعت خودرو آمریکا به واردات از مکزیک و کانادا
طبق آمار، در سال ۲۰۲۴ بیش از ۲.۱۹ میلیون خودرو از مکزیک و ۷۱۷ هزار خودرو از کانادا به آمریکا وارد شده است. این موضوع برندهای آمریکایی مانند فورد را نیز تحت تأثیر قرار داده، چرا که برخی از مدلهای محبوب این شرکت از جمله برانکو اسپرت، ماوریک و ماستنگ Mach-E در مکزیک تولید میشوند.
این مشکل تنها مختص فورد نیست و خودروسازان بزرگ دیگری مانند جنرال موتورز با مشکلات مشابهی روبرو هستند. البته باید به این نکته اشاره کنیم که جنرال موتورز برخی از مدلهای خود را از کشورهایی که مشمول تعرفههای جدید نمیشوند، تأمین میکند. برای مثال بیوک انکور GX و انویستا ساخت کره جنوبی هستند.
افزایش قیمت مواد اولیه و تأثیر آن بر زنجیره تأمین
فورد اعلام کرده که تعرفه ۲۵ درصدی بر فولاد و آلومینیوم تأثیر زیادی بر کسب و کار این شرکت نخواهد داشت، زیرا بیشتر مواد اولیه آن بهصورت داخلی تأمین میشوند. اما برخی از تأمینکنندگان فورد تحت فشار افزایش هزینهها قرار خواهند گرفت و فورد مجبور به جذب بخشی از این هزینههای اضافی خواهد شد.
جیم فارلی در این باره گفته:
«ترامپ بارها در مورد تقویت صنعت خودروی آمریکا، افزایش تولید داخلی و نوآوری در این کشور صحبت کرده است. اگر دولت بتواند این اهداف را محقق کند، یک دستاورد مهم خواهد داشت. اما آنچه تاکنون شاهد بودهایم، افزایش هزینهها و هرج و مرج در صنعت خودرو بوده است.»
آینده تعرفههای جدید و تأثیر آن بر سهام خودروسازان
هنوز مشخص نیست که تعرفههای جدید بر واردات از مکزیک و کانادا اجرا خواهند شد یا خیر. تحلیلگران معتقدند فورد نسبت به جنرال موتورز و استلانتیس کمتر در معرض خطرات ناشی از تصمیمات دونالد ترامپ قرار دارد. با این حال، سقوط ارزش سهام فورد در روزهای اخیر نشان داد سرمایهگذاران از شرایط نامشخص پیشرو نگران هستند.