رشد باورنکردنی صنعت خودروی چین؛ تصاحب ۷۶ درصد از بازار مدل های برقی جهان

آخرین خودرو/ ودروسازان چینی به سرعت در حال پیشروی در بازار خودروهای برقی هستند و این موضوع دیگر بر کسی پوشیده نیست. اما نکته تأمل برانگیز اینکه چینیها بدون فروش حتی یک دستگاه خودرو در دومین و سودآورترین بازار خودروی جهان یعنی ایالات متحده، موفق شدهاند به چنین سلطهای دست پیدا کنند.
چینیها و تصاحب ۷۶ درصد از بازار خودروهای برقی جهان
بر اساس دادههای اخیر Rho Motion، برندهای چینی اکنون ۷۶ درصد از کل بازار جهانی خودروهای برقی (BEV) و هیبریدی شارژی (PHEV) را در اختیار دارند. این سهم چشمگیر، به لطف ورود گسترده و تهاجمی خودروسازان چینی به بازارهای جدید حاصل شده است.
پیشروی در بازار اروپا
در آلمان که بزرگترین بازار خودروی اروپا محسوب میشود، سال گذشته ۵۷۸ هزار دستگاه خودروی برقی به فروش رسیده است. از این رقم سهم برندهای چینی ۴ درصد بوده؛ در سایر کشورهای اروپایی هم باید گفت چینیها از بازار خودروهای برقی بریتانیا سهمی ۷ درصدی و در فرانسه سهمی ۵ درصدی را به خود اختصاص دادهاند. در هلند، سوئد، نروژ و بلژیک نیز خودروهای چینی به ترتیب ۶، ۵، ۸ و ۳ درصد از بازار را تصاحب کردهاند.
اما حضور خودروسازان چینی در برخی کشورهای اروپایی پررنگتر است. برای مثال، فروش خودروهای برقی چینی در اسپانیا ۱۰ درصد و در اتریش ۱۱ درصد از کل آمار را شامل میشود.
موفقیت در بازارهای نوظهور
چینیها در بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه عملکرد به مراتب قویتری دارند. در برزیل، ۸۲ درصد از کل خودروهای برقی و هیبریدی شارژی فروختهشده در سال ۲۰۲۴ از برندهای چینی بوده؛ در تایلند نیز سهم آنها به ۷۷ درصد و در مکزیک به ۷۰ درصد افزایش یافته است. در دیگر کشورها هم سهم چینیها از کل بازار خودروهای برقی به شرح زیر میباشد:
اندونزی: ۷۵ درصد
مالزی: ۵۲ درصد
نپال: ۷۴ درصد
استرالیا: ۲۶ درصد
نیوزیلند: ۱۵ درصد
دلیل موفقیت خودروسازان چینی در بازار خودروهای برقی چیست؟
برای کشف دلیل اصلی موفقیت خودروسازان چینی در بازار خودروهای برقی اول باید نگاهی به کشورهای هدف داشته باشیم. بسیاری از کشورهایی که خودروسازان چینی حضوری پررنگ در آنها دارند، فاقد صنعت خودروی قوی هستند، این یعنی بازاری بکر بدون رقیبی جدی.
اما حمایت مالی عظیم دولت چین از صنعت خودروی برقی، نقش تأثیرگذارتری در موفقیت برندهای چینی دارد. بد نیست بدانید از سال ۲۰۰۹ تا پایان ۲۰۲۳، چین بیش از ۲۳۱ میلیارد دلار یارانه و کمک مالی به خودروسازان داخلی پرداخت کرده است. این حمایت مالی باعث شده خودروهای الکتریکی چینی بهطور قابلتوجهی ارزانتر از رقبای غربی باشند.
در جدول زیر میتوانید سهم خودروهای برقی از بازار کشورهای مختلف را به تفکیک مشاهده نمایید.
منطقه | سهم برند های چینی از بازار خودروهای برقی و هیبریدی شارژی |
سهم کلی بازار جهانی | ۷۶٪ |
آلمان | ۴٪ |
بریتانیا | ۷٪ |
فرانسه | ۵٪ |
هلند | ۶٪ |
سوئد | ۵٪ |
نروژ | ۸٪ |
بلژیک | ۳٪ |
اسپانیا | ۱۰٪ |
اتریش | ۱۱٪ |
برزیل | ۸۲٪ |
تایلند | ۷۷٪ |
مکزیک | ۷۰٪ |
اندونزی | ۷۵٪ |
مالزی | ۵۲٪ |
نپال | ۷۴٪ |
استرالیا | ۲۶٪ |
نیوزیلند | ۱۵٪ |