شلبی GT500 سوپر کبرا جت مدل 1970، کمیابترین ماستنگ شلبی جهان

پدال/ هرچند ماستنگ شلبی GT500 مدل ۱۹۷۰ در ۴۷۰ دستگاه عرضه شد ولی از نمونهٔ نارنجیرنگی که در اینجا میبینید فقط دو دستگاه ساخته شده است.
در سال ۱۹۷۰ پایان نسخههای شلبی نسل اول ماستنگ رقم خورد ولی بااینوجود، در سال ۱۹۷۰ هیچ ماستنگ شلبی تولید نشد و تمام نمونههایی که با مدل ۱۹۷۰ عرضه شدند در اصل در سال ۱۹۶۹ ساخته شده بودند. پس از پایان تولید ماستنگ شلبی در سال ۱۹۶۹، کارول شلبی با فورد خداحافظی کرد و یکی از بزرگترین فصلهای تاریخ خودروسازی آمریکا بسته شد
زمانی که تولید آخرین سری ماستنگ شلبی نسل اول در دسامبر ۱۹۶۸ آغاز شد، فورد کل فرایند تولید این خودروها را در دست گرفته بود و برخلاف نمونههای قبلی، شلبی نقش کمرنگتری در تولید این سری داشت. تا جولای ۱۹۶۹، مجموعاً ۳,۱۵۰ دستگاه ماستنگ شلبی تولید شد اما ازآنجاییکه در سال ۱۹۶۹ ماستنگهای قدرتمند زیادی شامل مدلهای باس و مکوان به بازار عرضه میشدند، تمام نمونههای شلبی تا پایان سال فروخته نشدند و تعداد ۷۸۸ دستگاه شلبی GT350 و GT500 همچنان باقی مانده بود. از این تعداد، ۴۷۰ دستگاه GT500 بود که به پیشرانهٔ ۷ لیتری کبرا جت مجهز بودند و از این تعداد، ۳۸۰ دستگاه نسخهٔ اسپرتروف یا همان فستبک بودند.
از این ۳۸۰ دستگاه، تنها ۱۱۹ دستگاه به پکیج سفارشی درگ پک مجهز بودند که موتور ۷ لیتری را با میللنگ و فلایویل قویتر، شاتونهای موتور ۴۲۷ لمان و یک خنککننده روغن در جلوی موتور، به سوپر کبرا جت تبدیل میکرد. از این تعداد، فقط ۱۳ دستگاه با رنگ نارنجی گربر و گیربکس چهار سرعتهٔ دستی ساخته شد که حالا یکی از آنها با قیمتی نامشخص برای فروش گذاشته شده است. این خودرو از جهت دیگری هم نمونهٔ منحصربهفردی بهحساب میآید زیرا این یکی از تنها دو نمونهٔ GT500 مدل ۱۹۷۰ سوپر کبرا جت نارنجیرنگ با صندلیهای اسپرت محسوب میشود.
این خودرو چهار سال پیش به قیمت ۱۴۳ هزار دلار فروخته شد و حالا دوباره توسط یک نمایندگی ماستنگ در ایندیانا برای فروش گذاشته شده است. این خودرو زیر ۶۰ هزار مایل (۹۶ هزار کیلومتر) کار کرده و به نظر میرسد داخل آن بازسازی شده باشد. این GT500 نارنجیرنگ همچنین یکی از آخرین ماستنگهای شلبی نسل اول تولیدی محسوب میشود و نمونهٔ ۳,۱۱۱ از ۳,۱۵۰ دستگاهی است که در سال ۱۹۶۹ ساخته شد.
پیشرانهٔ ۷ لیتری کبرا جت که در آوریل ۱۹۶۸ برای ماستنگهای تولیدی معمولی ارائه شد، شلبی را به دردسر انداخت زیرا تا پیش از آن، نشان کبرا روی ماستنگ نشان میداد که زیر کاپوت خودرو قویترین موتور کل خانوادهٔ این ماشین قرار دارد ولی ارائهٔ موتور کبرا جت این شرایط را تغییر داد. به همین دلیل، شلبی خیلی زود دستبهکار شد و برای حفظ جایگاه خود نزد خریداران و همینطور حفظ اعتبار نام شلبی بهعنوان تولیدکنندهٔ قویترین ماستنگها، نسخهٔ GT500 KR (مخفف پادشاه جاده یا King of the Road) را ارائه کرد.