نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

شوک جدید اتحادیه اروپا ؛ استفاده از فیبر کربن در خودروها ممنوع می شود؟

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
شوک جدید اتحادیه اروپا ؛ استفاده از فیبر کربن در خودروها ممنوع می شود؟

آخرین خودرو/ فیبر کربن سال‌هاست به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین مواد در صنایع مختلف از جمله هوافضا، توربین‌های بادی، خودروسازی و حتی موتورسیکلت‌ سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده با استحکام بالاتر از فولاد و وزنی کمتر از آلومینیوم، تحولی بزرگ در طراحی و عملکرد وسایل نقلیه ایجاد کرده است، اما به نظر می‌رسد بهره‌گیری از آن در اروپا با چالش‌هایی مواجه خواهد شد.

پارلمان اروپا به دنبال ممنوعیت استفاده از فیبر کربن در خودروها
بر اساس گزارش‌های جدید، پارلمان اروپا پیش‌نویس اصلاح‌ شده‌ای از دستورالعمل خودروهایی که به پایان عمر خود رسیده‌اند را تهیه کرده است. هدف از این اقدام، سازگارتر کردن فرآیند بازیافت خودروها با محیط زیست اعلام شده؛ نکته عجیب اینکه در این پیش‌نویس، فیبر کربن برای اولین بار در جهان به عنوان یک ماده مضر طبقه‌بندی شده است. چنین دیدگاهی، صنعت خودروسازی را نگران کرده و ممکن است پیامدهای بزرگی به‌ ویژه برای تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی به همراه داشته باشد.

چرا فیبر کربن ماده‌ای مضر شناخته شده است؟
دلیل اصلی این طبقه‌بندی به فرآیند دفع فیبر کربن بازمی‌گردد. این ماده معمولاً با رزین ترکیب می‌شود. هنگام دور ریخته شدن، رشته‌های رزین ممکن است وارد هوا شده و مشکلاتی از جمله ایجاد درد در تماس با پوست و غشاهای مخاطی انسان یا اتصال کوتاه در تجهیزات صنعتی به وجود بیاورند.

بازار میلیارد دلاری فیبر کربن در معرض تهدید
بر اساس برآورد شرکت تحقیقاتی Roots Analysis، ارزش بازار جهانی فیبر کربن در سال ۲۰۲۴ حدود ۵.۴۸ میلیارد دلار بوده و انتظار می‌رود با نرخ رشد سالانه ۱۱ درصد، تا سال ۲۰۳۵ به ۱۷.۰۸ میلیارد دلار برسد. بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از این بازار به صنعت خودروسازی مربوط می‌شود که با رشد خودروهای الکتریکی، سهم آن در حال افزایش است.

با توجه به اینکه خودروهای برقی به دلیل حمل باتری‌های سنگین‌تر نسبت به مدل‌های بنزینی وزن بیشتری دارند، استفاده از فیبر کربن راهکاری ایده‌آل برای کاهش وزن آنها محسوب می‌شود. این راهکار در بین برندهای لوکس بیشتر دیده می‌شود، چرا که اولویت آنها افزایش برد و عملکرد خودروهاست و قیمت تمام‌شده برای آنها خیلی اهمیتی ندارد.

تهدید بزرگ برای خودروسازان و شرکت‌های ژاپنی
اگر این ممنوعیت اجرایی شود، سه شرکت بزرگ ژاپنی یعنی تورای، تیجین و میتسوبیشی کمیکال که در مجموع ۵۴ درصد از بازار جهانی فیبر کربن را در اختیار دارند، بیشترین آسیب را خواهند دید. ناگفته نماند پس از صنایع هوایی و توربین‌های بادی، صنعت خودرو برای شرکت تورای سومین بخش اصلی فعالیت محسوب می‌شود و نیمی از آن با اروپا در ارتباط است.

البته تهدید تنها متوجه شرکت‌های ژاپنی نیست. خودروسازانی مانند مکلارن که شاسی تمامی ابرخودرو های خود را از فیبر کربن می‌سازند نیز در صورت تصویب نهایی این قانون، با چالشی اساسی مواجه خواهند شد.

در صورتی که این ممنوعیت در نهایت تصویب شود، تا سال ۲۰۲۹ اجرایی نخواهد شد. هر چند این بازه زمانی چهار ساله ممکن است از نظر قانونی مناسب باشد، اما در صنعت خودرو که طراحی و توسعه خودروهای جدید سال‌ها زمان می‌برد، زمان زیادی به حساب نمی‌آید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره