نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

معرفی مشخصات فنی بندا ۲۵۰

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
معرفی مشخصات فنی بندا ۲۵۰

آخرین خودرو/ بندا ۲۵۰ یکی از محصولات شرکت دینو موتور است که در کلاس کروزر قرار می گیرد و ظاهر جذابی را ارائه می دهد.
 
بعد از حضور موتورسیکلت چینی شیان فان رایدر ۲۵۰ در لیست محصولات وارداتی، شرکت دینو موتور محصول چینی دیگری به نام بندا ۲۴۹ را نیز وارد کشور کرد که در بازار دیگر کشورها به نام Keeway Benda V302C عرضه شده است. این موتورسیکلت از کلاس کروزر بابر بوده و با توجه به همکاری برند بندا با برند Keeway، با موتوری چندان ناشناخته مواجه نیستیم. موتورسیکلت اسپرت بندا ۲۵۰ دارای طراحی نسبتا جذابی است و مشخصات فنی مثبت و مناسبی دارد. در ادامه این مطلب به بررسی موتورسیکلت بندا ۲۵۰ و مشخصات و ویژگی‌های ظاهری و فنی آن می‌پردازیم.

طراحی و ظاهر بندا ۲۵۰
در طراحی و ظاهر بندا ۲۵۰ علائم و نشانه‌های مدرن بودن کاملا محسوس است و با یک طراحی کلاسیک و قدیمی مواجه نیستیم. این موضوع سبب شده است که موتور کروزر اسپرت (بابر) بندا ۲۵۰ نسبتا جذاب بوده و رضایت کاربران را جلب کند. ازجمله المان‌های  این موتور می‌توان به وجود نئون‌های چراغ جلو و کیلومتر تمام دیجیتال آن اشاره کرد. شرکت دینو این محصول را در چهار رنگ مشکی، قرمز، آبی و یشمی عرضه کرده است که این رنگ‌ها با ظاهر اسپرت آن کاملا همخوانی دارند.

چراغ‌ جلو بندا ۲۵۰ به‌صورت گرد طراحی شده و برای نور پایین آن از یک لنز درونی استفاده شده و برای نور بالا آن یک لنز هالوژنی بزرگ‌تر بکار برده شده است. در قسمت داخلی چراغ جلو بندا ۲۵۰ یک نوار نئون و لوگو Benda وجود دارد که جلوه زیبایی دارد. چراغ این موتورسیکلت روشنایی و دید مناسبی را در شرایط نوری مختلف برای راننده فراهم می‌‌کند. همچنین در طرفین چراغ جلو دو چراغ راهنما دایره‌ای شکل وجود دارد که با چراغ اصلی هماهنگ هستند. فرمان این موتورسیکلت به صورت لوله‌ای بوده و انحنای کمی دارد و حالت طراحی آن به‌گونه‌ای است که با زین فاصله‌ دارد و راننده را کمی به جلو خم می‌کند.

در سمت راست فرمان این موتور کروزر کلید‌های استارت و کیل سوئیچ قرار دارد و در سمت چپ آن نیز کلیدهای فلاشر، بوق، تعویض نور پایین به بالا و راهنما وجود دارند و دسترسی راننده به آن‌ها راحت است. نکته‌ای که وجود دارد این است که روی فرمان این موتور چراغ خاموش و روشن کردن چراغ وجود ندارد چراکه چراغ‌ها بعد از روشن کردن موتور به‌صورت یکسره روشن می‌شوند‌. در قسمت پایین فرمان بندا ۲۵۰ نیز کیلومتر آن وجود دارد که طراحی آن دایره‌ای شکل بوده و با وجود اندازه نسبتا کوچکی که دارد، اطلاعات مختلف و مهمی را ارائه می‌دهد. ازجمله اطلاعاتی که کیلومتر این موتورسیکلت نمایش می‌دهد می‌توان به سرعت، دور موتو، ساعت، کیلومتر طی شده و دنده شمار اشاره کرد.

در قسمت نیم دایره بالایی این کیلومتر نیز چراغ‌های هشدار وجود دارند و در سمت چپ آن نیز دو دکمه برای تنظیمات کیلومتر قرار گرفته‌اند. از آنجایی که کیلومتر این موتور به‌روز و جدید است، کیفیت بالایی دارد و اطلاعات در شرایط نوری مختلف وضوح مناسبی دارند. باک بندا ۲۵۰ طراحی مینیمال و ساده‌ای دارد و لوگو Benda روی آن حک شده است. یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف این محصول چینی، فضای کم زین آن بوده که البته زین این موتور برای راننده فضای کافی دارد اما برای ترک‌نشین فضای آن کوچک است. به همین دلیل با این موتور نمی‌توان یک سواری دو نفره لذت‌بخش را تجربه کرد و افراد زیادی به چشم یک موتور تک نفره به آن نگاه می‌کنند. البته ویژگی مثبتی که زین این موتورسیکلت دارد ارتفاع ۶۹ سانتی‌متر آن تا زمین است که کنترل موتور را راحت‌تر می‌کند. در قسمت عقب موتور بندا ۲۵۰ نیز یک چراغ بیضی شکل و دو چراغ راهنما گرد وجود دارد که هماهنگ با چراغ‌های راهنما جلو هستند. وزن این کروزر در حالت خشک ۱۶۷ کیلوگرم بوده که با احتساب همه مایعات وزن آن به ۱۸۰ کیلوگرم می‌رسد. در ادامه نیز ابعاد بندا ۲۵۰ بیان شده است :

طول ۲۱۲ سانتی‌متر – عرض ۸۳.۶ سانتی‌متر – ارتفاع  ۱۰۵ سانتی‌متر

مشخصات فنی بندا ۲۵۰
بندا ۲۵۰ در بخش فنی نیز مشخصات مورد قبولی دارد و عملکرد آن رضایت مشتریان را جلب می‌کند. البته حواشی و اختلاف نظرهای زیادی درمورد انجین این موتورسیکلت وجود دارد و مطابق اطلاعات شرکت وارد کننده، انجین این محصول ۲۴۹ سی‌سی است اما تیونینگ‌کارها و تعمیرکاران ادعا دارند که پیشرانه این موتور چینی ۳۰۰ سی‌سی است. مطابق اطلاعات منتشر شده در سایت دینو موتور حجم انجین این موتورسیکلت ۲۴۹ سی‌سی بوده و دارای ۲ سیلندر V شکل و ۸ سوپاپ آب خنک است. پیشرانه این محصول توانایی تولید ۲۶.۸ اسب بخار قدرت در ۹۰۰۰ دور در دقیقه را دارد و گشتاور آن نیز ۱۹ نیوتن‌متر در ۷۰۰۰ دور در دقیقه است.

وجه تمایز بندا ۲۵۰ با بسیاری دیگر از محصولات مشابه، انتقال قدرت آن بوده که با استفاده از یک گیربکس ۶ سرعته و تسمه به چرخ عقب آن وارد می‌شود. مخزن سوخت این موتور اسپرت ۱۵ لیتر ظرفیت دارد که باتوجه به وزن آن ظرفیت مناسبی است. همچنین سیستم سوخت رسانی این  محصول از نوع انژکتور برقی دلفی بوده و میزان سوختی که مصرف می‌کند در هر صد کیلومتر بین ۳ تا ۳.۵ لیتر است. در قسمت جلو این موتور کروزر یک جفت کمک فنر تلسکوپی معکوس وجود دارد و در قسمت عقب آن دو کمک فنر معمولی قرار دارد که عملکرد مناسبی دارند و باعث یک سواری نرم می‌شوند. همچنین ترمز قسمت جلو و عقب این موتورسیکلت از نوع دیسکی بوده که اندازه دیسک جلو ۳۰۰ و اندازه دیسک عقب نیز ۲۴۰ بوده و سیستم ABS یا ترمز ضد قفل نیز بر روی هر دو ترمز آن فعال است. لاستیک‌های مورد استفاده در موتور بندا ۲۵۰ از برند چینی Timsun بوده که سایز لاستیک جلو آن ۱۲۰/۸۰/۱۶ و سایز لاستیک عقب آن ۱۵۰/۸۰/۱۶ است.

تجربه سواری و رانندگی
بعد از سوار شدن بر موتور بندا ۲۵۰ و روشن کردن، صدای نسبتا جذاب آن توجه شما را جلب خواهد کرد و به دلیل ارتفاع مناسب موتور تا سطح زمین و همچین طراحی مطلوب فرمان دست‌ها و پاها فرم خوبی خواهند گرفت. اما همانطور که گفته شد قسمت زین آن برای ترک نشین چندان مناسب و جادار نیست و بهتر است که به تنهایی سوار این موتور شد. همچنین باتوجه به نحوه طراحی فرمان و خم شدن راننده به جلو، نمی‌توان مسافت‌های خیلی طولانی را با این موتور طی کرد زیرا باعث خستگی کمر و دست‌ها می‌شود. با انتخاب این موتورسیکلت می‌توان تا سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت نیز رانندگی کرد و در مدت ۷ ثانیه سرعت آن را از ۰ به ۱۰۰ رساند که این سرعت و شتاب برای یک موتور کروزر ۲۵۰ سی‌سی و با این وزن، مناسب و مورد تأیید است. کمک فنرهای استفاده شده در بندا ۲۵۰ موتور نیز عملکرد و کیفیت مناسبی دارند که امکان تجربه یک سواری نرم را فراهم می‌کنند‌. وجود ترمز‌های دیسکی و مجهز بودن به سیستم ضد قفل  در این کروزر باعث ترمزگیری سریع و بهتر می‌شود و کنترل بهتر موتور را در پی دارد‌.

رقبای بندا ۲۵۰
با توجه به این که موتورسیکلت بندا BD 249 در دسته موتورهای کروزر بابر قرار دارد، نمی‌توان در بازار ایران رقبای زیادی برای آن پیدا کرد. البته از نظر قدرت موتور و قیمت، محصولاتی مشابه با این موتورسیکلت وجود دارد اما این محصول از نظر سرعت و شتاب نسبت به بسیاری از محصولات موجود در بازار وضعیت بهتری دارد. به صورت کلی اگر بخواهیم موتورسیکلت‌هایی را به عنوان رقیب بندا ۲۵۰ معرفی کنیم می‌توان به بندا شیبان، هیوسانگ آکویلا و مدل‌های رگرال رپرتور اشاره کرد که این مدل از بندا طراحی مدرن و جذاب‌تری نسبت به برخی از رقبای خود دارد.

نقاط ضعف، قوت و جمع بندی
مزایا : طراحی نسبتا جذاب – سیستم ترمز باکیفیت – شتاب و سرعت نسبتا بالا – سیستم تعلیق نرم
معایب : طراحی نه‌چندان مناسب زین – قیمت نسبتا بالا – عدم دسترسی راحت به قطعات

در پایان باید بگوییم موتورسیکلت بندا ۲۵۰ یکی از بهترین موتورهای وارداتی سبک کروزر بوده و می‌تواند بسیاری از توقعات استفاده کنندگان را برآورده سازد. این موتورسیکلت طراحی و ظاهر نسبتا جذابی دارد و با توجه به قدرت و شتاب مناسب و سیستم تعلیق و ترمز باکیفیت، تجربه سواری نرم و راحتی را در مسیرهای مختلف فراهم می‌‌کند. این محصول برای افرادی که به دنبال یک موتورسیکلت اسپرت کروزر با مشخصات و ویژگی‌های نسبتا خوب هستند، گزینه مناسبی بوده و همراهی کاربردی برای رفت‌وآمد شهری و تفریح و گشت‌وگذار است.

نظر شما درمورد موتورسیکلت بندا ۲۵۰ چیست؟ آیا این موتور ارزش خرید دارد؟

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره