داستان یکی از محبوب ترین های فرانسه؛ رنو مگان از تولد در ۱۹۹۵ تا تغییر ماهیت در ۲۰۲۲

عصر ایران/ رنو مگان، یکی از موفقترین مدلهای شرکت خودروسازی فرانسوی رنو، از زمان معرفی نسل اول خود در سال ۱۹۹۵ تا توقف تولید در سال ۲۰۲۳، مسیر تکاملی پر فراز و نشیبی را طی کرده است. این خودرو که جایگزین شایستهای برای رنو ۱۹ محسوب میشد، در طول سالیان متمادی در انواع مدلهای بدنه و با طراحیهای متفاوت، سهم قابل توجهی از بازار خودرو را به خود اختصاص داده است.
نسل اول (۱۹۹۵): جانشینی موفق و تنوع بدنه
نخستین نسل مگان در سال ۱۹۹۵ معرفی شد و به سرعت به یک خودروی میانرده موفق تبدیل شد. این نسل که ادامه دهنده سبک طراحی رنو ۱۹ بود، در مدلهای متنوعی شامل سدان ۴ در، هاچبک ۵ در، کوپه ۲ در، کانورتیبل و استیشن واگن عرضه شد و حتی پایه و اساس ساخت مدل موفق "اسنیک" (Scénic) را نیز فراهم کرد.
نسل دوم (۲۰۰۲): طراحی بحثبرانگیز اما موفقیتآمیز
در سال ۲۰۰۲، نسل دوم مگان با طراحی بحثبرانگیز خود، بسیاری را شوکه کرد. این مدل، با وجود طراحی متفاوت و "عشق یا نفرت" برانگیز خود، به دلیل نوآوری و بیانگر بودن، موفقیتهای زیادی کسب کرد و در سال ۲۰۰۳ به عنوان خودروی سال اروپا انتخاب شد. این نسل نیز در مدلهای مختلف بدنه عرضه گردید و به موفقیتهای فروش دست یافت.
نسل سوم (۲۰۰۸): بازگشت به سنت و کاهش سرعت فروش
نسل سوم مگان که در سال ۲۰۰۸ معرفی شد، رویکردی بسیار متعارفتر داشت و به شکل بدنه گرد مدل اصلی بازگشت. اگرچه همچنان بیشتر مدلهای بدنه (به جز سدان) را ارائه میداد، اما سرعت فروش این نسل کاهش یافت.
نسل چهارم (۲۰۱۶): تمرکز بر هاچبک و استیشن
در سال ۲۰۱۶، نسل چهارم مگان با تمرکز بر دو مدل هاچبک ۵ در و استیشن واگن معرفی شد. این تصمیم به دلیل پتانسیل کمتر فروش سایر مدلها گرفته شد، هرچند در برخی کشورها مدل سدان ۴ در نیز همچنان عرضه میگردید.
مگان E-Tech (۲۰۲۲): آیندهای تمام الکتریکی
سرانجام در سال ۲۰۲۲، مدل تمام الکتریکی مگان E-Tech جایگزین نسل چهارم شد. این خودرو که تنها به صورت هاچبک ۵ در برقی در دسترس است، نشاندهنده گام بلند رنو به سمت آیندهای تمام الکتریکی برای این سری محبوب است.