نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

چند درصد از قطعات لامبورگینی تمراریو از فولکس‌واگن گرفته شده است؟

منبع
پدال
بروزرسانی
چند درصد از قطعات لامبورگینی تمراریو از فولکس‌واگن گرفته شده است؟

پدال/ تمراریو اولین محصول پایهٔ لامبورگینی پس از چند دهه است که به‌صورت مستقل توسعه پیدا کرده اما هنوز هم از برخی قطعات گروه فولکس‌واگن استفاده می‌کند.
 
لامبورگینی تمراریو همچنان از قطعات گسترده گروه فولکس‌واگن بهره می‌برد هرچند دیگر همتایی از آئودی ندارد. این ادعا را دکتر روون مور، مدیر فنی لامبورگینی مطرح کرده است. این خودرو که در نیمه اول سال 2026 راهی بازار می‌شود، با قیمت پایه نزدیک به 400 هزار دلار به فروش می‌رسد و در جایگاه پایین‌تر از مدل پرچم‌دار V12 روئلتو با قیمت 608 هزار دلار قرار دارد. تمراریو از یک پیشرانه 4 لیتری V8 توئین توربو با ردلاین 10 هزار rpm و سه موتور الکتریکی در قالب یک سیستم پلاگین‌هیبریدی بهره می‌برد که شتاب صفرتاصد را در 2.7 ثانیه و حداکثر سرعت 343 کیلومتر بر ساعت فراهم می‌کند.

این سوپراسپرت جدید جایگزین هوراکان شده که محصول پایه لامبورگینی بود و از پیشرانه 5.2 لیتری V10 تنفس طبیعی استفاده می‌کرد که در دو نسل از سوپراسپرت آئودی R8 نیز به کار رفته بود. هوراکان، مانند سلف خود یعنی گالاردو، با آئودی R8 اشتراک داشت. بااین‌حال، تولید R8 در سال 2024 به پایان رسید و تمراریو به اولین محصول پایهٔ لامبورگینی پس از سه نسل تبدیل شد که پلت‌فرم مشترکی با آئودی ندارد. این موضوع اما بدان معنا نیست که لامبورگینی در توسعه تمراریو کاملاً تنها و مستقل عمل کرده است. دکتر روون مور در این رابطه گفته است:

عضویت در گروه فولکس‌واگن یک مزیت مطلق است. البته که ما در مورد هم‌افزایی با دیگر مدل‌های گروه فولکس‌واگن بحث می‌کنیم، این موضوع کاملاً روشن است؛ اما من کاملاً متقاعد شده‌ام که گروه فولکس‌واگن تنها گروهی است که به برندها اجازه می‌دهد رویکردهای خود را به‌صورت مستقل هدایت کنند.

مدیر فنی لامبورگینی توضیح داد توسعه مستقل قطعاتی که تأثیری بر تجربه مشتری ندارند، رویکرد تجاری هوشمندانه‌ای نیست. او گفت:
 
صادقانه بگویم، این کار منطقی نیست. چه عامل تمایز یا ارزش‌افزوده‌ای برای مشتری در توسعه جداگانه سیستم تهویه مطبوع وجود دارد؟ اما وقتی به اجزای تعیین‌کننده محصول نگاه می‌کنید، ما قطعاً آزادی کامل داریم.
او توضیح داد:
 
محور الکتریکی جلو به‌صورت کاملاً مستقل توسعه یافته است. باتری نیز توسعه‌ای مستقل دارد و ما فقط از سلول‌های گروه فولکس‌واگن استفاده می‌کنیم زیرا خودمان سلول‌های شیمیایی تولید نمی‌کنیم، اما مونتاژ باتری و... کاملاً متعلق به لامبورگینی است. سیستم خنک‌کننده متعلق به لامبورگینی است. گیربکس نیز منحصراً برای لامبورگینی طراحی شده است. برخی فکر می‌کنند موتور V8 بر اساس پیشرانه V12 روئلتو ساخته شده اما هیچ ارتباطی با آن ندارد. برای رسیدن به 10 هزار rpm نمی‌توانید از یک موتور V8 استاندارد شروع کنید. باید تمام پیکربندی مکانیکی موتور را با این هدف طراحی کنید، بنابراین این موتور کاملاً مستقل است.
پیشرانه V8 تمراریو از طراحی Hot V بهره می‌برد به این معنا که توربوشارژرها در زاویه 90 درجه بین سیلندرها قرار گرفته‌اند و این طراحی نیز از پیشرانه‌های دیگر لامبورگینی یا گروه فولکس‌واگن گرفته نشده است. دکتر مور توضیح داد:

توربوشارژرهای فولکس‌واگن استفاده نشده‌اند زیرا توربوهای تمراریو کوچک‌تر هستند تا پاسخگویی بهتری داشته باشند. البته پمپ خنک‌کننده از قطعات مشترک است اما باقی اجزا کاملاً مستقل هستند. این هم‌افزایی یکی از نقاط قوت ماست. ما به‌عنوان یک سازمان بر تمایز تمرکز کرده‌ایم و توانسته‌ایم تعادل بین آنچه برای برند مهم است و آنچه تفاوت ایجاد می‌کند را برقرار کنیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir